Vreemd gedrag; sporadisch 3000 tpm stationair lpg en geen benzine loop

Gestart door Freakybaby, 11-07-2009 23:52:47

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: Johann op 15-07-2009 13:44:02
Citaat van: thuur op 15-07-2009 13:22:24
De temp.sensor gebruikt door het motormanagement bij een 20V is dezelfde als die wat voor de temp.meter op het dash zorgt.

Bij de 10V is er nog een temp.sensor: op de plek van de LMM bij de 20V (na het luchtfilter). Dus een volledig andere plek.

Denk dat je nu IAT en ECT door elkaar haalt. Dashboard laat ECT zien via de ECU. Zit een stukje logica in de ECU om de temperatuur tussen ~85 en ~105 graden op de dash meter op dezelfde plek te houden.

Dash temperatuur is nooit verbonden aan IAT.

Dat bedoel ik toch ???

Temp. voor de 20V ECU is de ECT sensor. Deze waarde wordt ook naar je dash doorgestuurd. De 10V heeft nog een temp.sensor (IAT) en is een andere sensor dan de ECT (en dus andere plek).

Gr :D

Freakybaby

Gisteren had ik meteen na het starten al het wegvallen vd motor, overschakelen op lpg betekende 3000 rpm stationair, en dus maar met de LMM kabel los gereden gisteren.

Vanmorgen de kabel anders gelegd en dmv een tie-wrap bij de stekker dubbelgevouwen, vanmiddag weer 220 km op het programma dus zal het mij eens benieuwen wat ie gaat doen.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Freakybaby

Na 3 dagen en 400 km zonder storingen schoot hij vandaag weer in storing.. LMM stekker eraf en weer terug erop was genoeg om hem weer normaal te laten lopen.

Wel was het voor het eerst dat hij niet 100% strak 3000 rpm draaide, 2500 rpm stationair vond ie een halve minuut ook wel genoeg.

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

UserID6342

Je zou dan toch haast zeggen dat die LMM op de een of andere manier toch je LPG, etc. beïnvloed.  Of ik moet het dan helemaal verkeerd zien natuurlijk....

Freakybaby

De LMM stuurt het gedrag van de motor zeker aan. Vanwege het wegvallen op benzine kan het zomaar zijn dat ie de stationair regelaar open stuurt. Als die open staat en er is een vonk dan zal lpg het doen.

Ik weet niet welke aansturingen waar plaatshebben en hoe het komt dat de motor een vast hoog toerental gaat aanhouden. Is echt strak 3000 rpm, dus dat moet aangestuurd zijn, maar hoe ie op het idee komt ???

Met de stekker los is stationair 1050-1100 rpm maar wat rommeliger in de loop. Op benzine wil ie eerst niks als de stekker los is, maar zodra ie heeft gezien dat ie op gas wel kan lopen doet ie het ook weer op benzine.

UserID6342

Als er iets fout gaat met de LMM zou normaal gesproken toch je lambdalampje meteen aanspringen (tenminste dat was bij mij zo) en zou je theoretisch gezien een foutcode moeten hebben.  Zoals je weet ben ik met die LMM's bij mij even aan het stoeien geweest (ligt nu even stil o.a. ivm sloperd) en ik kreeg continue foutmeldingen en brandende lampjes....

Freakybaby

Lampje springt bij mij niet aan en geen foutcodes.

Gaat pas aan als ik de stekker eraf trek en dan foutcode 121, welke logisch is.

Freakybaby

Citaat van: thuur op 15-07-2009 12:51:58

Ik zou eens een tijdje rondrijden met de LMM stekker/kabel onder een hoek zoals ie normaal nooit loopt (b.v. iets naar L of R en dan schuin naar beneden). Als je dan geen storing hebt vermoed ik toch een kapotte stekker.

Nu heb ik 2000 km rondjes gereden met de stekker afgebonden onder een hoek en de symptomen komen nog altijd voor. Afgelopen zaterdag 2 keer, maandag 1 keer. Ik ga denk ik de stekker nog eens anders leggen en dan zien.

Wat is de volgende stap? Foutcodes heb ik nog steeds niet (behalve natuurlijk 121 als ik de stekker eraf getrokken heb).

Freakybaby

De storing lijkt nu permanent geworden, als ik de stekker van de LMM aankoppel slaat de motor op benzine meteen af.

Freakybaby

Het was dus de LMM die in storing ging. Heb nu een andere luchtmassameter erin zitten en dat gaat weer helemaal goed  :eusa_dance:

Ludo

razorx

Mooi dat je het geduld hebt gehad om het probleem te laten verergeren.
De kans was groot dat de LMM de oorzaak was. Maar dit is een duur onderdeel.

Ik ben zo'n botterik die de diverse sensoren een bepaalde levensduur toekent en ze daarna rigoreus vervangt.
Het gemene is dat sommige sensoren niet direct kapot gaan maar langzaam slechter worden.

Lambda sonde: origineel, na 200dkm of wat eerder botweg vervangen, goed voor je verbruik.
MAP (10V): idem, worden net als de lambda sonde wat minder, het sluipt er ongemerkt in.
IAT (Intake Air Temperature): nog geen beeld op. Lijken lang mee te gaan
MAF ook wel LMM genoemd: Lijken bij diesels wat kwetsbaarder te zijn.
RPM sensor: Duidelijke symptomen: Zonder RPM geen ontsteking.
Koelvloeistof temperatuursensor:Schijnt rare effecten te geven. Ik heb mijn scepsis. Volgens mij geeft de meter op het paneel een goede indicatie.

Wellicht een overcompleet antwoord. Ik wil alleen maar benadrukken hoe belangrijk de sensors zijn voor het motormanagement en hoe belangrijk het is ze fris te houden.

Het kost wat centen maar die verdien je al snel terug met het verbruik.

Anyway, gefeliciteerd met je kilometerstand en de prestaties van je roffel.
Hoop de mijne ook zover te krijgen.

:eusa_clap:

Freakybaby

Ik heb het even teruggezocht: deze LMM is ongeveer 70 000 km mee gegaan.

Qua RPM sensoren, we hebben er 2, de nokkenassensor en de vliegwielsensor. Als de nokkenassensor uitvalt dan schiet de toerenteller naar 0 en is het vermogen weg terwijl het blok nog draait (mits je de koppeling niet intrapt).

FGG

Citaat van: razorx op 21-08-2009 01:13:05

Viel wel mee, geloof ik. :eusa_whistle:

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Freakybaby

Citaat van: FGG op 21-08-2009 08:08:32
Citaat van: razorx op 21-08-2009 01:13:05

Viel wel mee, geloof ik. :eusa_whistle:

Het is zeker wel een duur onderdeel.. Dat jij mij een matsprijsje hebt gegeven verandert daar niks aan ;)

Nog bedankt!