lpg stops na 10 sec

Gestart door vlaag, 14-07-2009 15:07:03

Vorige topic - Volgende topic

vlaag

Starten en lopen gaat prima op LPG, maar als ik 10 sec stilsta, stationair of voor het stoplicht dan schiet ie op benzine.

De enige manier om hem weer op LPG te krijgen is de auto herstarten. Net alsof die op een veilige modus overspringt ?

Iemand een idee ? Het is een OMVL systeem op een 850 uit '96.

razorx

Weet je ook wat voor OMVL systeem:
Dream (injectie), Milennium (verdamper) of anders?

Gr,
Y

vlaag

het is met een verdamper

daarnaast heb ik ook al 2x met een lege accu gestaan, zou het een samenhanged probleem kunnenzijn ? :)

razorx

In de sedan van Saskia (mijn vrouw) zit ook een verdamper van OMVL.
Ik ga er even vanuit dat je een recente variant met regelaar en computer hebt.

Ik heb mij redelijk verdiept in de werking van het systeem.
Er zijn mij geen standaard condities bekend waarbij het systeem vanzelf overschakelt op benzine (behalve de programmeerbare minimum LPG tankinhoud).

Ik zou inderdaad eerst je accu en dynamo/regelaar checken:

Lege Accu - kapotte accu, lekstroom? Een handleiding.

Het kan zijn dat de twee solenoids voor de gas/benzine omschakeling niet genoeg spanning krijgen.
Is de spanning bij stationair echt heel laag dan zal je LPG computer ook van slag raken.

-edit- Ik zou ook startproblemen verwachten bij te lage boordspanning

thuur

En iets simpels als een los contact in/bij de knop of een defecte tankvlotter?

Gr ???

vlaag

ben ermee bij de gasboer geweest en kon na enig onderzoek de stappenmotor aanwijzen als mogelijk probleem.

hij heeft wel het probleem voor 1 dag kunnen verhelpen door de boel opnieuw af te stellen..

razorx

Ik heb het vermoeden dat het probleem hiermee niet blijvend opgelost is.
Zowel de LPG stappenmotor als de "gewone" van je roffel kunnen m.i. een spontaan op benzine overschakelen niet veroorzaken.

Een te lage boordspanning wel.
De suggestie van Thuur is een reele optie.

Als je een systeem hebt met LPG stappenmotor i.p.v. stelschroef, is de aansturing hiervan computergestuurd en volledig automatisch.
Softwarematig is hij wel op een vaste waarde in te stellen, maar dat is niet aanbevelenswaardig.

Maar nogmaals, bij fouten hierin kan de motor hooguit afslaan op LPG, maar niet spontaan overschakelen op benzine.

UserID6342

Los contact ergens (rottige storingen meestal), ralle dynamo, accu dat zijn net zoals Yits en Thuur zeggen eigenlijk de meest logische plekken waar je het ergens moet gaan zoeken.

vlaag

Enige tijd verder en een klein stapje ..

Ik heb de radio er eens helemaal uitgehaald en nu plots zijn de problemen omgedraaid.

LPG werkt perfect, start goed en loopt als een zonnetje, valt niet meer uit! Maar op benzine starten (of overschakelen naar benzine) zorgt voor paniek in de tent.

Hij maakt wat toeren en valt weer terug, heel onrustig een paar keer achter elkaar. Daarna valt ie uit. Daarbij knipperen ook enkele waarschuwingslampjes lampjes, volgens mij in random order.

Hoe dan ook, op LPG loopt ie prima, maar op benzine niet. En als ie uitvalt, valt daarmee ook de stuurbekrachtiging, etc. uit. Overschakelen naar benzine tijdens rijden is nu levensgevaarlijk :)

Iemand een idee, de Volvo dealer heeft maandag pas tijd?

UserID6342

Ludo

razorx

Citaat van: vlaag op 29-08-2009 14:46:34
..
Ik heb de radio er eens helemaal uitgehaald en nu plots zijn de problemen omgedraaid.
..
Draad naar je LPG schakelaar wat brak?

vlaag

Allemaal goede tips, maar vooralsnog lijkt het erop dat de accu te leeg was, heb hem namelijk vanochtend weer moeten starten met een hulpauto.

Net een poosje gereden en nu lijkt het te werken ..

Morgen weer een dag :) Eens kijken of alle LPG en accu problemen kwamen door de radio..

Bedankt

vlaag

Nou liep nog niet helemaal goed op benzine. Lambdasonde liep uit de pas, opnieuw afgesteld en de volvo loopt nu als een zonnetje, zowel gas als benzine.

Het is allemaal begonnen met het aansluiten van mijn nieuwe radio, wel een vreemd verhaal... Durf hem er nu niet meer aan te hangen, maar eens een andere radio gebruiken. Of zou het in de bekabeling kunnen zitten ?

UserID6342

Ik ben niet zo slim, vertel mij eens wat jij kunt afstellen aan een Lambdasonde ??