3-1-5

Gestart door t5Gerben, 18-07-2009 20:59:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

t5Gerben

Hallo allemaal,

Mijn amerikaanse obd2 850 turbo geeft 3-1-5 (EVAP emission control system fault).
Googlen leverde een lekke tankdop als mogelijk probleem op. Dit blijkt het helaas niet te zijn.
Reset van cpu geeft na 4 seconden de foutcode opnieuw.
Wie puzzlet er met mij mee?


Ludo

Heb je alleen de steeds terugkerende foutcode, of ook verdere problemen?.

t5Gerben

Ha bedankt voor je reactie! Ik verder geen problemen. Dit is mijn tweede t5 en hij rijdt zoals hij behoort te rijden.
Geen andere foutcodes.

razorx

Hieronder vind je en stapsgewijze 3-1-5 aanpak:

Code 3-1-5 (EVAP System)
1) Check for other codes. If Code 5-4-1 is also present,
check that code first. If Code 5-4-1 is not present, go to next step.
2) Start and run engine at idle. Remove vacuum hose between
EVAP valve and intake manifold. If vacuum is present in hose, go to
next step. If vacuum is not present in hose, check for obstruction.
Also check hose connection to intake manifold.
3) Start and run engine at idle. Connect hose between EVAP
valve and intake manifold to EVAP valve. Remove hose between EVAP
valve and canister from EVAP valve. If there is no vacuum in EVAP
valve when valve is not activated, go to next step. If there is
vacuum, retest using new EVAP valve.
4) Start and run engine at idle. Disconnect hose between EVAP
valve and canister at EVAP valve. Check if there is vacuum in EVAP
valve when valve is activated. If there is vacuum, go to next step. If
there is no vacuum, retest using new EVAP valve.
5) Start and run engine at idle. Connect vacuum hose between
EVAP valve and canister to EVAP valve. Remove vacuum hose between EVAP
valve and canister from canister. Check if there is vacuum in hose
when EVAP valve is activated. If there is vacuum, check if all
canister inlets and outlets are okay. Repair as necessary. If inlets
and outlets are okay, fault is intermittent. Go to next step. If no
vacuum is present, check for obstruction in hose between EVAP valve
and canister.
6) Check hose between EVAP valve and intake manifold, and
between EVAP valve and canister for an obstruction. Check canister
connections to ensure they are not clogged. Check EVAP valve for dirt
or deposits. Repair as necessary. If no faults can be found, test
system using new EVAP valve.

Hoop dat je er wat aan hebt!
Gr.
Yits.

t5Gerben

super! Das pas handig. Is er misschien ook nog ergens een schematje van dat evap systeem? Vindt het een beetje eng om, voor mij, willekeurige slangen los te trekken.
Gr
Gerben

mehn

In breedbeeld:



;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

t5Gerben

Ik ga er vanmiddag eens naar kijken. Heel erg bedankt voor alles!

t5Gerben

Nu dus even gekeken. <offtopic>Nog even een keer, het is echt geweldig dat ik een beroep kan doen op de grote schaar aan liefhebbers, ik zou niet weten wat ik zonder moest beginnen. Of toch wel, waarschijnlijk geld op tafel leggen. </offtopic>
Het zou kunnen dat de slang vanaf inlaatspruitstuk naar evap een héél klein beetje lekt. Maar het lijkt er ook op dat de evap klep niet altijd zijn werk doet.
Ik had de slang van evap naar koolstofpot even los en hij deed even helemaal niets (gaf geen lucht door). Hierna begon hij te stotteren en na tien seconden gaf hij de lucht weer door.
Waar kan ik die evap klep mee schoon maken? Ik heb al geprobeerd dat kreng open te draaien , maar hij geeft geen sjoege, wil em ook niet mollen.
En als laatste vraag ik me af wat zo'n klep kost en waar ik er niet teveel voor hoef te betalen :)

Gr,

Gerben

johan283

Citaat van: t5Gerben op 19-07-2009 15:15:48

Waar kan ik die evap klep mee schoon maken? Ik heb al geprobeerd dat kreng open te draaien , maar hij geeft geen sjoege, wil em ook niet mollen.
En als laatste vraag ik me af wat zo'n klep kost en waar ik er niet teveel voor hoef te betalen :)

Gr,

Gerben

Probeer eens remmenreiniger

Nieuw bij de dealer = duurder
Probeer eens bij een paar autosloperijen zoals b.v. auto rima, elferink deze zijn gespecialiseerd in Volvo

suc6

razorx

#9
Hier nog een plaatje van het vacuum systeem. Tweede plaatje geeft wat meer beeld:

http://www.volvoclub.org.uk/tech/service/850/VacuumDiagrams-Turbo.pdf

Gecorrodeerde connector is misschien ook een optie.

En nog een citaat:
Real good chance you need to replace the Canister purge valve, also known as the Evap Valve. There is a vacuum line that goes from the vacuum tower area, to the purge valve that is fastened to the top drivers side of the radiator, it may be encased in a rubber protector that cuts down on the noise it can make while purging. When the Engine computer wants to purge the fumes in the canister, the engine computer turns on the purge valve, and a line from the purge valve to the canister starts to suck the fumes out. When this is going on the computer monitors the fuel trims, and if it doesn't see them change to rich it will set a code (315). When you buy a new Purge valve you will also need an adapter kit, the new valve won't plug into the existing harness connector.

Ludo

Citaat van: t5Gerben op 19-07-2009 15:15:48
Het zou kunnen dat de slang vanaf inlaatspruitstuk naar evap een héél klein beetje lekt. 

Als er een lekt is, heb je een wisselend laag-hoog toerental.

Citaat van: t5Gerben op 19-07-2009 15:15:48
Ik had de slang van evap naar koolstofpot even los en hij deed even helemaal niets (gaf geen lucht door). Hierna begon hij te stotteren en na tien seconden gaf hij de lucht weer door.

Dat is normaal.
Het tankontluchtingsventiel is niet continu geopend.

t5Gerben

Ok. Geen wisselende toerentallen.  Ik ben nu die evap klep aan het schoonmaken. Hoort dat ding als hij niet aangesloten is  de lucht 1 : 1 door te geven of is de beperking normaal of zelfs vereist te noemen?
Anders gebruik ik even perslucht om em door te blazen.

Ludo

Je kan de klep ook gewoon volledig afkoppelen.  :eusa_whistle:

Als je de slangen wil uitblazen, moet je dat doen achter het koolstoffilter.
Tussen spruitstuk en filter heeft weinig zin.
Probeer maar.  ;D

t5Gerben

Afkoppelen?  :D Ik heb de klep nu afgekoppeld als je dat bedoelt. Misschien doel jij op die klep nu gewoon helemaal buitensluiten. Dan blijf ik vast wel dat check engine lampje houden of niet Ludo?

razorx

#14
klopt (van die error).

Kwaad kan het afkoppelen niet.
Wel even de EVAP aansluiting voor je inlaatspruitstuk afdoppen.
-edit- wat het voor een APK doet weet ik niet.