Turbodruk valt weg in hoge toeren

Gestart door volvoc70T5, 23-07-2009 08:59:04

Vorige topic - Volgende topic

volvoc70T5

Zonet kom ik uit hoogeveen en dacht rij even stevig door..
maar wat viel me nu op..
als ik rond de 5000 toeren of hoger zit valt me turbodruk doodleuk terug van 0.7 naar 0.2 bar...
dit is in elke versnelling.. in lage toeren heb ik nergens last van..
zolang ik onder de 5000 toeren blijf haal ik netjes constant de 0.7bar dus een lekke slang kan dan ook
worden uitgesloten.

iemand een idee? vorig jaar is de gehele ontsteking vervangen (bougies, rotor, verdeelkap, bobine, kabels)
alle vacuumslangen heb ik ook al vervangen.

zit zelf te denken aan TCV? kan dat?

arjenT5R

dat kan heb er nog wel 1 voor je liggen om te testen,
je hebt er toch zo'n 4 kante op zitten?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvoc70T5

jaa klopt..

alleen zag al helemaal aan andere kant van het land zit..
en aangezien ik vrijdagnacht helaas vertrek richting mijn vakantiebestemming zal dat hem helaas niet worden..

wel bedankt voor het aanbod iig..

arjenT5R

tsja ook een beetje laat om um op te sturen  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

volvoc70T5

nou ben van de week net terug van vakantie dus dit probleem weer verder oppakken..

heb er een nieuwe TCV opgezet...
grote verbetering moet ik eigenlijk zeggen qua opbouw van de druk..
vacuumslangetjes van tcv na turbo zijn allemaal goed..
zijn overigens tijdje geleden allemaal vervangen.
maar nog steeds het probleem dat ik rond de 4900 toeren (elke versnelling) mijn druk verlies..
als ik het toerental tussen de 2.5k en 4k hou geen probleem @ 0.8/0.7 bar..

maar zodra ik dus boven de 4900 toeren kom zakt de druk naar 0.4 en bij 5300 naar 0.2
schakel ik op dat moment door om onder de 4900 toeren te komen klimt de druk weer netjes op naar 0.7.
ik hoor ook geen gesis of het een of ander..maar ga straks toch even alle buizen lostrekken om te kijken wat het probleem kan zijn..
zag ook al 2 klemmetjes zitten die er ook niet meer al te fris uit zagen dus die ook maar even uit voorzorg wisselen.

zou dit ook nog in de ontsteking kunnen zitten?
nu is alles hiervan vorig jaar wel vervangen, maar de bougies heb ik eigenlijk gewoon bij autoprofi gehaald.

Ramses II

Had ie dat daarvoor wel 0.7 bar tot aan de begrenzer?
Het klinkt een beetje alsof de ECU de turbodruk terug regelt...
Turboslangen lijkt me niet het probleem. Als de slangen onder de 4900tpm wel 0.7 bar kunnen hebben zouden ze dat boven dat toerental toch ook aan moeten kunnen?
Enige wat dit probleem met de ontsteking te maken kan hebben zou pingelen zijn. De turbodruk wordt dan lijkt mij ook terug geregeld omdat pingelen ook met de turbodruk te maken heeft. Lijkt me onwaarschijnlijk maar t kan. Misschien een defecte/loszittende pingelsensor??
Is ie er zomaar ineens mee begonnen??

volvoc70T5

jaa.. daarvoor altijd netjes gewerkt met 0.7 bar tot aan de 6500 toeren ongeveer..
waar zit zo`n pingelsensor? kan ik die dingen ook uitmeten of niet?

hij is er zomaar spontaan mee begonnen 4 weken geleden idd.
heb er zelf al 98 ingegooit maar zonder resultaat..

Citaat van: Ramses II op 14-08-2009 18:21:19
Had ie dat daarvoor wel 0.7 bar tot aan de begrenzer?
Het klinkt een beetje alsof de ECU de turbodruk terug regelt...
Turboslangen lijkt me niet het probleem. Als de slangen onder de 4900tpm wel 0.7 bar kunnen hebben zouden ze dat boven dat toerental toch ook aan moeten kunnen?
Enige wat dit probleem met de ontsteking te maken kan hebben zou pingelen zijn. De turbodruk wordt dan lijkt mij ook terug geregeld omdat pingelen ook met de turbodruk te maken heeft. Lijkt me onwaarschijnlijk maar t kan. Misschien een defecte/loszittende pingelsensor??
Is ie er zomaar ineens mee begonnen??

axelvr

er zitten 2 pingelsensors onder je inlaatspuitstuk

deze zijn een (figuurlijke) pain in the *ss om te vervangen.

het lijkt mij alleen niet dat de pingelsensor de boosdoener is , want dat zou ook niet verklaren waarom het alleen bij de 4900 toeren is.

wij hebben op het moment hetzelfde probleem , maar dit hebben we ook al eerder gehad , toen was het alleen een vaccuum slangetje.

Turbo-Geek

Ach, als je een klopsensor vervangt kan je ook meteen je carterventilatie doen en de bijbehorende knietjes, slangetjes en dan ben je daar ook weer een tijdje vanaf.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

volvoc70T5

mm vacuumslangen moeten goed zijn..
heb ze laatst allemaal vervangen en vanmiddag ook allemaal nagechecked..
als ik ook stationair de auto laat draaien geeft ie ook netjes -0.8 aan..
daarvoor toen ik nog lekke slangetjes enz had schommelde dit rond de -0.5/0.6.
heb ook de turboslangen gechecked en enkele klemmen vervangen maar geen lekkage kunnen vinden.
en heb vanmiddag ook nog even luchtfilter vervangen..zag er ook best zwart uit..
nog geen proefritje gemaakt..straks maar eens doen.

als hij het hierna nog steeds gaat doen verdenk ik eigenlijk de bougies of voorontsteking (dat ding dat voor de bobine zit) een beetje..
zoektocht gaat verder.

Citaat van: axelvr op 14-08-2009 18:29:13
er zitten 2 pingelsensors onder je inlaatspuitstuk

deze zijn een (figuurlijke) pain in the *ss om te vervangen.

het lijkt mij alleen niet dat de pingelsensor de boosdoener is , want dat zou ook niet verklaren waarom het alleen bij de 4900 toeren is.

wij hebben op het moment hetzelfde probleem , maar dit hebben we ook al eerder gehad , toen was het alleen een vaccuum slangetje.

Ramses II

Citaat van: axelvr op 14-08-2009 18:29:13

:eusa_think: daar zit ook weer wat in... Maar ja dat geld eigenlijk voor alles hè... Waarom haalt ie zn druk onderin wel.

Ramses II

Citaat van: volvoc70T5 op 14-08-2009 18:34:55
als hij het hierna nog steeds gaat doen verdenk ik eigenlijk de bougies of voorontsteking (dat ding dat voor de bobine zit) een beetje..

Dat ding voor de bobine heeft toch alleen een soort relaisfunctie? (weet de electronische term niet) Voorontsteking staat in je ECU opgeslagen en die stuurt (via dat "ding" ;D) de bobine aan.

Turbo-Geek

Ho ho, wacht ff .... Druk zegt niet alles !
0.8 bar bij 2500 rpm is niet hetzelfde 0.8 bar bij 4900 rpm ...
De turbo zal veel sneller draaien bij meer rpm en wordt er veel meer lucht verplaatst (cfm, cubic feet per minute) en de temperaturen en druk in de verbrandingskamer zullen dan ook hoger zijn.
Je ziet dus dat het pingelen (detonatie) pas hoger in de toeren een rol gaat spelen en dat zou nu dus een rol kunnen spelen.

MAAR een klopsensor registreert detonatie in de motor door te luisteren en soms komt het voor dat een te gevoelige (lees defecte) klopsensor motor geluid weleens ziet als detonatie.
Laag in de toeren valt het dan mischien mee maar hoger in de toeren maakt een motor meer herrie (trillingen) en registreert de sensor mischien (onterecht) detonatie.

Als het goed is kan de boel uitgelezen worden om te zien of detonatie registreerd is en dan heb je een goede indicatie of de sensor defect is want met gewone brandstof en 0.7 bar druk is detonatie bij 5000 rpm geen issue (als alles gewoon functioneert.
  The things you own end up Owning you !

volvoc70T5

zou ik als ik zo`n storing zou hebben kunnen uitlezen met Vol-fcr?
of moet ik daarvoor echt naar iemand gaan die daar specifieke apparatuur voor heeft?

Ramses II

Citaat van: Turbo-Geek op 14-08-2009 18:46:42
Ho ho, wacht ff .... Druk zegt niet alles !

okok... :poppetje met de handjes omhoog:  ;D

Zat nog ff te denken... Heb je toevallig ook ongeveer 4 weken geleden je vacuumslangen vervangen??
Het lijkt er namelijk een beetje op dat de ECU de flow gewoon netjes afvlakt... (en dus ook t koppel)
Is dit niet gewoon de afregeling die standaard in de T5 ECU zit. Die heeft toch zn maximum vermogen bij 5000/5500?