ecu

Gestart door starter, 24-07-2009 13:46:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

starter

Beste kenner,

Afgelopen weekend begon mijn v70 2.5 lpi (6-1998) plotseling te stotteren en sputteren.
Het standaard toerental ging de hele tijd op en neer tussen de 700 toeren en 1300 toeren. Af en toe sloeg hij af.
Omdat ik geen trek had in urenlang gesleep en gezoek, heb ik besloten om de auto door een vriend naar de Volvo dealer te laten slepen. Daar aangekomen werd ik, ondanks de vakantieperiode direct supernetjes geholpen.

Toen ik na het weekend opbelde, bleek dat ze al 10 uur hadden gezocht naar de storing en dat ze blij waren dat ze het gevonden hadden. Het bleek een kapotte ECU te zijn. De reparatie zou bij elkaar ongeveer 1900 euro gaan kosten. Omdat ik aangaf dat ik genoegen nam met een tweedehands ECU en omdat zij zich coulant wilden opstellen, lijken ze met te gaan matsen voor 1100 euro. (ik moet de auto nog ophalen en betalen, dus niets is nog zeker)

Ik vind het echt een erg vreemde zaak. Ik begrijp absoluut niet dat een garage met alle beschikbare apparatuur er 10 uur over moet doen om te constateren dat de ECU kapot is!!! Uiteraard ga ik die rekening keurig betalen, maar dit soort incidenten kunnen mijn boerenverstand niet bij. Ik heb inmiddels een zeer ervaren kenner geraadpleegd die het ook een vreemde zaak vindt.

Ben jij een ervaren Volvo kenner en heb jij er ook 10 uur voor nodig om te constateren dat een dergelijk onderzoek normaal is?

Graag jouw visie dan hierop.



thuur

Als ie stationair pendelt tussen 700 en 1300 toeren dan zou ik eerst naar de LMM kijken....

Bovendien hebben ze doorgaans zat auto's staan waardoor een test met een andere ECU zo gebeurd is.


Gr ;)

starter

Beste Thuur,

Dank voor je reactie.
Ik ben de auto net wezen halen.
Ze hebben me echt super gematst....800 euro.
Nog steeds een flinke som geld voor een voor de handliggende ingreep.
Verder blijkt inderdaad dat ze een ecu uit een andere auto hebben gehaald en getest.

Ik vind het nog steeds een bijzonder vreemde zaak dat electrodiagnostiek met alle denkbare apparatuur nog steeds zo lang moet duren. Welk voordeel heb ik dan nog bij een (willekeurige) officiele dealer als ze eerst alle sensoren en dergelijke electronica gaan testen voordat ze een lmm of ecu gaan testen?

Echt bijzonder vreemd....



EVV

Een kapotte ECU is waarschijnlijk lastig vast te stellen. Als hij bijvoorbeeld voor een bepaalde sensor een fout code af geeft, is het logisch eerst te kijken of die sensor stuk is, die kans is groter dan de kans dat de ECU stuk is. Zo vaak komt het niet voor dat de ECU stuk gaat.

UserID6342

mee eens  Is wel een lastig zoekplaatje hoor.  Eerst een aantal foutcodes, sensors vernieuwen, nog storingen, overleggen, en dan misschien ECU, dan die overschroeven om te proberen, weer foutcodes misschien nog meer sensors kapot.  Vind het an sich nog helemaal geen verkeerde prijs.

starter

EVV, Dirk342 en Thuur

Dank voor jullie reacties.
Mag ik van een officiele dealer verwachten dat bij er bij een dergelijke storing een standaard procedure wordt gevolgd? Hoe ziet die er dan uit? Storingen uitlezen met officiele apparatuur en vervolgens de betreffende elementen controleren, lijkt me voor een goed opgeleide Volvo monteur met de beste apparatuur een kwestie van een uurtje. Vervolgens LMM controleren en ECU checken, lijkt me ook logisch en wellicht nog een uurtje of 2 extra.

Sorry, ik ben niet overtuigd. Waar naar moet die volvo monteur dan nog 7 uur extra naar zoeken?


Ludo

Ik denk dat een kapotte ecu zélden voorkomt.
Met genoemde symptomen, en zonder foutcodes word er eerst gezocht (en gemeten) zoals EVV schrijft, de sensors... gasklep.... stationair regelaar.... LMM...

starter

Beste kenner,

Kun jij aangeven welke sensors er dan meestal gechecked worden? En hoeveel tijd dit kost?
Idem voor een gasklep, stationair regelaar en LMM?

UserID6342

Om hier geen onnodige en zinloze discussie te gaan voeren raad ik je eigenlijk aan om met die rekening eens met de dealer / werkplaats te gaan praten.  Deze mensen kunnen je precies uitleggen waar hun de tijd in hebben gestoken om tot de conclusie te komen dat de ECU defect is.  Dit zullen hun echt wel aan je kunnen verantwoorden en zijn hopelijk ook meteen je vragen beantwoord. 

Wij, als forumleden, hebben alleen aangegeven dat de prijs nog zo gek niet is voor het zoeken naar een knap vervelende storing, zeker als het een "af en toe" storing betreft.  Nogmaals het is niet logisch dat een ECU er mee uitscheid.  In al die jaren heb ik het nog niet mee mogen maken in ieder geval.  Dus ja, die mensen hebben ook moeten zoeken naar die storing.  Een uurtje is zo weg dan....

Ludo

Citaat van: starter op 27-07-2009 08:41:13
Beste kenner,

Kun jij aangeven welke sensors er dan meestal gechecked worden? En hoeveel tijd dit kost?
Idem voor een gasklep, stationair regelaar en LMM?

Nou ik ben geen monteur, maar als je alles wil controleren, zuiver maken, nameten, kunnen die uren die je noemt écht wel kloppen.
De monteur die dit in een uurtje kan klaren, moet je vast houden want dat doet hem niemand na, daar ben ik van overtuigd...  ;)

DirkT?

Bij mij is de Volvodealer 3,5 uur aan het zoeken geweest naar een electronische storing en heb ik uiteindelijk de dynamo en accu moeten vervangen. (de kosten zal ik je besparen) maar het bleek uiteindelijk corrosie te zijn in een accuklem van 2,5 euro .........  en daar was ik zelf achtergekomen na een forumtip.

Ik ben uiteindelijk wel in overleg gegaan met de Volvodealer omdat ik er geen prettig gevoel aan over gehouden had.
Geen geld teruggekregen maar wel korting op onderdelen en zo nu en dan verleend men diensten onder de noemer van
"service van de zaak" .   Netjes opgelost dus.

800 euro is echt een nette prijs!!!! In mijn V40 T4 heb ik in het verleden ook een nieuwe ecu geplaatst wat op ongeveer 700 euro uitkwam.


thuur

Ik zou ook contact zoeken met de betreffende garage/monteur.

Storingen in de ECU zijn zeer zelden en zeer moeilijk te lokaliseren. Vooral als ze niet continu optreden. Omdat je weet dat het amper voorkomt ga je eerst logische zaken checken, met of zonder checklist. Je kunt makkelijk 3 tot 4 uur zoeken naar zo'n storing. Vraag de rest dus even na! ;)

Ik vind het wel netjes dat ze eerst een ECU uit een andere auto hebben geprobeerd. Ik hoor nog steeds te vaak dat ze een andere computer willen proberen, waarbij de klant toch mag betalen vooraf ???


Gr ;)

UserID6342

Citaat van: Ludo op 27-07-2009 09:35:57
Citaat van: starter op 27-07-2009 08:41:13
Beste kenner,
Kun jij aangeven welke sensors er dan meestal gechecked worden? En hoeveel tijd dit kost?
Idem voor een gasklep, stationair regelaar en LMM?
Nou ik ben geen monteur, maar als je alles wil controleren, zuiver maken, nameten, kunnen die uren die je noemt écht wel kloppen.
De monteur die dit in een uurtje kan klaren, moet je vast houden want dat doet hem niemand na, daar ben ik van overtuigd...  ;)
mee eens!

EVV

Precies, je bent zo een dag bezig. Verdacht onderdeel uitbouwen, controleren, eventueel vervangen voor een nieuwe, proefrit maken, balen dat je het nog niet gevonden hebt, en dan op naar het volgende onderdeel. Mijn vader heeft jaren geleden te maken gehad met een kapotte ECU in een 440, daar zijn ze ook een hele dag mee bezig geweest voordat ze het vonden, ook omdat de ECU geen foutmelding gaf. Hij had gelukt, viel onder coulance, de auto was net 1 maand uit de garantie. En 800 euro voor een ECU + onderzoek is echt een koopje!

walter leever

Ik denk dat het nogal mee valt(lees goedkoop)voor alles.Zelf heb ik de computer een jaar of 3 geladen ook kapot gehad(alle verlichting ging aan op 't dahsbord,was net een kerstboom :eusa_doh: )
Ik heb toen 1100 euries moeten betalen alleen voor de ecu  :o en daar kwam 't werk nog bij(ik meen 1600 in totaal :eusa_shifty: )Ik hoop inderdaad dat ze niet zoveel stuk gaan voor de rest,zal wel niet want ze zeiden me toen dat ze 't nog nooit hadden meegemaakt(was trouwens nog een hele zoektocht naar een nieuwe(850R?handgeschakeld :eusa_think:)

walter