Is het mogelijk zelf lpg over te bouwen op een in te voeren roffel?

Gestart door BoudewijnB, 27-07-2009 16:03:28

Vorige topic - Volgende topic

BoudewijnB

Ik heb een roffel met een jaar oude LPi installatie, maar de auto heeft wat schade dus wil ik een andere roffel kopen in Duitsland. Graag neem ik de gasinstallatie mee in de nieuwe roffel, maar om dit te laten doen is nog aardig aan de prijs. Nu hoorde ik dat als ik de auto tóch in ging voeren en dús laten keuren, ik het ook zélf mocht doen, omdat die dan tóch grondig gekeurd word. :D

Weet iemand hoe het werkelijk zit??

Veel dank!

Boudewijn

Theostek

Ja dat kan, en moet je hem zelf wel laten keuren bij de RDW.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

BoudewijnB

Citaat van: Theostek op 27-07-2009 22:16:10
Ja dat kan, en moet je hem zelf wel laten keuren bij de RDW.

Ok, zo dacht ik het ook te kunnen doen. Maar een nederlandse auto kan je niet zélf op gas laten keuren toch?

Bedankt!

pimsam

CiteerOk, zo dacht ik het ook te kunnen doen. Maar een nederlandse auto kan je niet zélf op gas laten keuren toch?

Ik heb jaren geleden een origineel Nederlandse Volvo 164 gerestaureerd en er zelf lpg ingebouwd. Natuurlijk wel laten keuren bij de RWD. Dit alles zonder problemen. Voor zover ik weet is er niets veranderd maar ik woon ondertussen 10 jaar in Belgie dus ben er ook niet echt meer mee bezig.
Anders eens de RDW bellen.

-D©©©L-

Citaat van: BoudewijnB op 27-07-2009 16:03:28
Ik heb een roffel met een jaar oude LPi installatie, maar de auto heeft wat schade dus wil ik een andere roffel kopen in Duitsland. Graag neem ik de gasinstallatie mee in de nieuwe roffel, maar om dit te laten doen is nog aardig aan de prijs. Nu hoorde ik dat als ik de auto tóch in ging voeren en dús laten keuren, ik het ook zélf mocht doen, omdat die dan tóch grondig gekeurd word. :D

Weet iemand hoe het werkelijk zit??

Veel dank!

Boudewijn

Ja, dat kan idd. Voor het G3 gebeuren blijf je evenwel afhankelijk van een Nederlandse gasinbouwer en de goodwill van de LPG installatie fabrikant om een G3 homologatie verklaring af te geven voor de combinatie met de motor van je nieuwe wagen. Dankzij het schengen verdrag is de "grondige keuring" bij import niks meer dan een standaard APK, en zelfs die hoef je niet per se uit te laten voeren bij de RDW.

joebar

Hola Niet te snel Ja roepen....

Een geregelde installatie heeft een sticker die op een niet demontabele plaats van de auto geplakt moet worden...Kijk allemaal maar onder de motorkap, ergens zit de sticker van de gasinstallatie. Zonder deze sticker mag in principe de gasinstallatie niet goedgekeurd worden.
2e...
Sinds 2008 heeft de EU een nieuwe norm voor LPG ingevoerd, de zgn r67 norm, deze is europeesch erkend, en ALLE onderdelen van een LPG installatie moeten aan deze norm voldoen, en moet dus ook zichtbaar in de onderdelen staan.
Van de tank moet je een certifikaat van goedkeurin R67 hebben( kun je downloaden) maar R67 moet wel in je tank staan, en daar hoort ook het certificaat nog bij.
Buitenvuller, verdamper, gasafsluiter, vulslang, moet allemaal aan de norm voldoen.....
(de r67 norm is alleen niet voldoende, daar hoort ook nog een nummer achter , dacht 00, maar kan ook 09 zijn , google maar even) vulslang mag trouwens niet ouder zijn dan 12 mnd
heb zelf net 2 audi's 100 laten keuren met LPG...
Oh ja vanaf 2009 heb je bij invoer een rekening nodig voor de douane, ook als je partikulier koopt heb je een getekende verklaring van de verkoper nodig

zelf even gegoogled, r67-01

-D©©©L-

De installatie is een jaar oud, die heeft dus wel de r67-01 markering. Een nieuwe vulslang is 20 euro ofzo.

BoudewijnB

De installatie is idd pas 1 jaar oud: Vialle LPi, met vijf ''bruine'' injectoren, en ringtank.

@Marco: Is dat betreft keuren idd zo? Alleen een (simpele) apk?

Bedankt voor de raad!

Boudewijn

-D©©©L-

Citaat van: BoudewijnB op 30-07-2009 09:52:54
De installatie is idd pas 1 jaar oud: Vialle LPi, met vijf ''bruine'' injectoren, en ringtank.

Bedankt voor de raad!

Boudewijn

Het voertuig wordt alleen verplicht geïdentificeerd voor inschrijving in het nederlandse kenteken register. De APK mag je ook elders laten doen, wel zo handig als je een afkeur hebt.

joebar

Citaat van: -D©©©L- op 30-07-2009 10:13:10

Bedankt voor de raad!

Boudewijn

Het voertuig wordt alleen verplicht geïdentificeerd voor inschrijving in het nederlandse kenteken register. De APK mag je ook elders laten doen, wel zo handig als je een afkeur hebt.

Als je ook nog wat op de BPM wilt besparen, gooi event. extra's er af, een vervelende douanebeambte kan je b.v. extra laten betalen voor LM velgen, dakrail, leer, en alles wat niet standaard is

-D©©©L-

Citaat van: joebar op 30-07-2009 14:10:17
Citaat van: -D©©©L- op 30-07-2009 10:13:10

Bedankt voor de raad!

Boudewijn

Als je ook nog wat op de BPM wilt besparen, gooi event. extra's er af, een vervelende douanebeambte kan je b.v. extra laten betalen voor LM velgen, dakrail, leer, en alles wat niet standaard is

Gerommel in de marge.

BoudewijnB

Goed, ik ga er nu bijna vanuit dat ik gerust een duitsche roffel kan kopen,

-vervolgens mijn nét een jaar oude LPi installatie uit mijn vorige (schade)roffel te demonteren

-en in de nieuwe ''duitsche R '' kan monteren

-naar de RDW invoeren

-Bij een ieder APK keurstation apk'tje doen,

-en voila: Een ex duitsche roffel met nederlands kenteken op LPi

Als ik volgens jullie iets vergeet, of als iets niet mogelijk is.... wil ik graag dat jullie mij erop willen/kunnen wijzen ;)

-D©©©L-

Citaat van: BoudewijnB op 31-07-2009 19:21:05
Goed, ik ga er nu bijna vanuit dat ik gerust een duitsche roffel kan kopen,

-vervolgens mijn nét een jaar oude LPi installatie uit mijn vorige (schade)roffel te demonteren

-en in de nieuwe ''duitsche R '' kan monteren

-naar de RDW invoeren

-Bij een ieder APK keurstation apk'tje doen,

-en voila: Een ex duitsche roffel met nederlands kenteken op LPi

Als ik volgens jullie iets vergeet, of als iets niet mogelijk is.... wil ik graag dat jullie mij erop willen/kunnen wijzen ;)

Als er nog geen LPG op het duitse kenteken staat, dan komt er nog een "G2" keuring overheen. Dat is in principe een los traject dat je ook later kan doen.
De inbouw eisen heb ik al eens gepost, veel bijzonders is het niet.
De "G3" aanvraag kan alleen door een nederlandse inbouwer met G3 papieren aangevraagd worden. Hiervoor heeft de aanvrager een verklaring nodig van vialle.