Te weinig gas ? of wat anders..

Gestart door Misha, 29-07-2009 15:33:15

Vorige topic - Volgende topic

Misha

S70 2.5T 1999 AT, ME7 + Fasttech standaard chip en 3" uitlaat met racekat, LPi met 5 witte injectoren...

(Zo, da's een mond vol)

Auto rijdt op LPG minder dan op benzine. Had gisteren bij acceleratie opeens een knalletje, alsof ontsteking doorsloeg. Daarbij lijkt bij acceleratie de auto een beetje raar door te trekken, wel regelmatig maar net of je het gaspedaal een beetje fluctueert, net of je met het pedaal aan het spelen bent, interval ongeveer een halve seconde.

Geen lampjes, meldingen of zo.

Te arm of te rijk schijnt met deze motor niet voor te kunnen komen zonder dat daar lampjes of meldingen van gaan branden. Dit  is van horen zeggen, maar ik begreep dat dit motormanagement in elk bereik altijd blijft regelen op een juiste AFR en dus niet buiten je waarneming te arm of te rijk kan zijn.

Iemand een idee  ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Ludo

Als je ontsteking optimaal is, lijkt het me inderdaad te weinig gas.

Maar zoals vaker gezegd:
Citaat van: Ludometen = weten

Misha

Meten is weten, inderdaad ja.

Ik heb alleen een probleem om 300 km auto te rijden voor een meting, dus ik vraag me af of er in de buurt van mijn huidige woonplaats een goed bekend adres is waar ik dit kan laten doen voor een normaal bedrag.

Het gaat me niet zozeer om PK en NM, dat is gewoon voldoende, maar vooral om er achter te komen of LPG wel of niet naar behoren presteert.

Ik kan me herinneren ooit iets van een adres in Geldermalsen gezien te hebben.

Weet iemand wat ?

Ludo

Citaat van: Misha op 30-07-2009 11:49:46

Ik heb alleen een probleem om 300 km auto te rijden voor een meting,

Een 'nieuwe' motor is véél duurder hoor.  ;)

Misha

Citaat van: Ludo op 30-07-2009 12:54:47
Citaat van: Misha op 30-07-2009 11:49:46

Ik heb alleen een probleem om 300 km auto te rijden voor een meting,

Een 'nieuwe' motor is véél duurder hoor.  ;)
Duh..

Ben niet bang dat ie stukloopt om te arm of te rijk hoor, da's bijna onmogelijk bij dit type motormgmt zo heb ik begrepen, ding stuurt zelf ook al op AFR meting.

Maar de essentie van de vraag is dus of er iets in de buurt van mijn woonplaats zit waar ze hetzelfde kunnen als 150 km verderop.

-D©©©L-

Hoe oud zijn je bougies inmiddels ?

ChrisJisse

Ik heb een 2.4 20V 140pk met Prins VSI. (bouwjaar 2000)
Originele volvo bougies.
Na 25k worden deze beduidend minder.
Elke 30k vervangen en alle hikjes, dipjes enz. in de acceleratie zijn weg.
Misschien helpt jou deze informatie.

thuur

Bedoel je niet een automaatrevisist

Citaat van: jeanhup op 07-12-2008 23:17:41
De XC is 2 weken geleden terug gekomen van automaatrevisiebedrijf TSC uit Geldermalsen.

Citaat van: jeanhup op 04-11-2008 20:33:16
wordt uiteindelijk toch niet door BTS gereviseerd maar door TCS in Geldermalsen - was €600,- goedkoper

of SC?

Citaat van: Sed op 05-01-2009 23:02:49
Speed centre, Geldermalsen: 50 euro inclusief lunch

Citaat van: Plim op 28-08-2005 12:56:38
Bij (ik ben de naam vergeten, maar met de 850 Club is er ooit de mogelijkheid geweest om het vermogen te testen op de rollenbank) die tuner in Geldermalsen,

Citaat van: Marc 0101.001 op 03-06-2003 10:25:40
Toen mijn auto nog origineel was (lang geleden) deed een K&N vervangingsfilter op de rollenbank van Speed Centre Geldermalsen zo'n 4,6pk meer.

Citaat van: Johann op 29-11-2002 19:04:14
Ik haalde met de S60 aan de wielen in Geldermalsen statisch gemeten 302 PK maar totaal zou dat volgens die bank op 313 PK komen.

Citaat van: Johann op 16-12-2002 18:48:53
In Geldermalsen bij Speedcentre werd de laatste keer statisch gemeten in stappen welke door de computer werden

Citaat van: Johann op 23-08-2002 00:23:15
het feit blijft gewoon dat Marc een probleem met RICA heeft om wat voor een reden dan ook, zijn probleem, en ik heb nog steeds een probleem met SC in Geldermalsen.

Citaat van: Johann op 05-09-2002 00:05:23
Volgens mij zei meneer SC te Geldermalsen dat ie met iets nieuws bezig was wat al deels aan de muur hing en waarmee hij de OBD gegevens kon uitlezen tijdens de run en dus ook de daadwerkelijke toeren t.o.v het vermogen kan vasteleggen.

Citaat van: Johann op 02-10-2002 19:44:28
Ik bedoel, je praat echt over een giga merkbaar verschil in PK's die je volgens mij niet gauw op de rollenbank in Geldermalsen kunt zien.

Citaat van: Johann op 29-08-2003 13:37:56
Speedcentre in Geldermalsen kon dit eerder ook niet maar heeft een aantal zaken aan hun systeem behoorlijk aangepast.

Citaat van: Oele op 04-06-2004 19:34:21
Mag toch hopen dat die G3 systemen tegenwoordig geen gasring meer hebben in de venturi... (Ik heb er geen verstand van hoor...!)

Mijn oude GLT had deze ook (geen G3), ik heb zelf met kneedbaar staal hier een trechtervorm van gemaakt zodat de doorvoer van lucht hierdoor meer gestroomlijnd wordt.

Al met al een kleine verbetering, sportluchtfilter in gezet, daarnaast heb ik bij Speedcentre in Geldermalsen de nokkenas tandweelen een beetje versteld, al met al zo'n 10 pk gewonnen...

Gr :eusa_think:

Misha

Zal dan haast wel SC geweest zijn.
Maar geen recente ervaringen dus.

@DCCCL:
Bougies zijn OEMS en zitten er nu 8000 km in.

@ChrisJisse :
Bij mijn 10V op LPi moest ik ze elke 15.000 mee vervangen (elke beurt dus), dan begonnen ze merkbaar minder te worden.

Ludo

De bougies zijn/blijven altijd een kritisch punt.
Maar iedereen met een chip en 5 witte injectoren, zal de symptomen die Misha noemt, herkennen.
Er is nu al zoveel over geschreven, de injectortijd gaat over 100%.
Rijdend uitlezen met de Vialle laptop zal dat meteen duidelijk maken...

Misha

Citaat van: Ludo op 30-07-2009 13:38:33
De bougies zijn/blijven altijd een kritisch punt.
Maar iedereen met een chip en 5 witte injectoren, zal de symptomen die Misha noemt, herkennen.
Er is nu al zoveel over geschreven, de injectortijd gaat over 100%.
Rijdend uitlezen met de Vialle laptop zal dat meteen duidelijk maken...

Heeft de beste (mes) man gedaan, bleef keurig aan 82% zitten.
Nee dus.

Zou het de LMM kunnen zijn ? Dat fluctuerend rijden bij redelijke vollast ?

FGG

Ik heb 1x andere bougies gehad dan origineel Volvo en dat resulteerde in een backfire. Sindsdien altijd origineel Volvo-bougies gebruikt en geen problemen meer gehad op LPG. Preventief heb ik ze sindsdien iedere 15.000km vervangen. Better save than sorry.
Vijf nieuwe Volvo-bougies: 33 euro
Een luchtmassameter: 196 euro

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

KIM

Houd er rekening mee dat je lampje pas gaat branden wanneer je langere tijd arm of rijk rijdt.
Het gebeurt wanneer de ECU langere tijd buiten zijn regelbereik werkt (qua mengselregeling).
De foutcode die gezet wordt is mengselwaarde te arm of mengselwaarde te rijk.

Dat ietwat inhouden ervaar ik al vanaf het begin op zowel benzine als LPG. Ik heb het idee dat dit door de turboregeling wordt veroorzaakt, maar wat het exact is; geen idee.
Het gevoel dat de auto bij constante gaspedaalstand optrekken geeft is een beetje het spelen met het gaspedaal. Het is echter zo licht dat ik het maar laat voor wat het is...

Thys

Hee, dat ken ik... bij rustig optrekken met het gaspedaal in 1 vaste stand houdt de motor op 3 vaste punten in het toerenbereik heel lichtjes in. Is inderdaad niet brandstofafhankelijk, en een ander zal het waarschijnlijk niet eens merken. Maar het is er wel...

Misha

Bougies zijn bij mij altijd 100%, kunnen we echt uitsluiten als oorzaak.
Bij een turbo red je het helaas ook niet met 33 euri..

Echt inhouden is het ook niet, het is meer een beetje pendelen met een tussenpoze van 0,5-1 seconde, voelt mooi gelijkmatig, alsof je zelf het gas iets indrukt, iets loslaat. Absoluut geen stotteren of bokken,.