snelheidscategorie voor 850

Gestart door Ralph, 29-07-2009 21:15:06

Vorige topic - Volgende topic

Ralph

Ik heb nu zomerbanden met letter V (snelheidscategorie).
Nu Kan ik winterbanden kopen met letter T.
Dit is als het goed is voor max 190 km p/uur.
Mag ik deze onder de 850 zetten? Ook vor de apk geen probleem?
Als je als automobilist moet blazen, zet dan je bril af. Dat scheelt 2 glazen.

Sbv

mag je eronder zetten. mits je niet sneller rijdt dan 190.
Ik weet niet of er ook een sticker verplicht is op dashbord waarop staat max 190

Ralph

ben nu een beetje aan het google-len, maar lees op sommige sites dat je banden er op moet zetten die gerelateerd zijn aan de maximum snelheid van de auto. En dat is als ik het goed heb 215 km/h. Dus...mag toch niet??

koenne

Het is geen verplichting in nederland om een de snelheidscodering aan te passen op het vermogen van de auto.
In duitsland moet dit wel dacht ik, maar weet of dit ook van toepassing is op nederlandse auto's in het buitenland.

thuur

Ik heb nog nooit een APK meegemaakt waarbij ze naar bandenmaat, leeftijd, load of snelheidsindex keken.

Voor het buitenland zou ik wel een sticker aanbrengen met de verlaagde max.snelheid. Volgens mij mag dat zonder verdere problemen.

Gr ;)

Thijssie!

Kan er prima onder, en die snelheid is ook maar relatief. Het is echt niet zo dat de banden bij 210 uit elkaar ploffen, alleen lange stukken op hoge snelheid vinden ze niet fijn. Wettelijke beperkingen zijn er niet, behalve dat banden niet in de wielkuipen mogen aanlopen ;)

-D©©©L-

De banden moeten wettelijk gezien voldoen aan de maatgeving en codering waarop de typegoedkeuring verleend is. Dit maakt deel uit van de permanente toelatingseisen, een lijvig stukje europese regelgeving. Er is 1 uitzondering: de snelheidscodering van winterbanden. Die mag afwijken mits er voorzien is in een indicatie (meestal een stickertje) in het zicht van de bestuurder.
Niet voldoen aan de permanente toelatingseisen heeft in sommige landen (waaronder Duitsland) mogelijk gevolgen voor de aansprakelijkheid bij ongevallen. Strikt genomen mag het voertuig er niet mee op de weg. 

viking_in_shorts

Hier in Zweden nog nooit iets gehoord over een te lage index voor winterbanden. Kreeg van de garage bij aanschaf van de auto een setje winterbanden mee met snelheidsindex 160 :eusa_think:

thuur

Citaat van: Thijssie! op 29-07-2009 22:56:50
Het is echt niet zo dat de banden bij 210 uit elkaar ploffen, alleen lange stukken op hoge snelheid vinden ze niet fijn.

Gaat anders erg stinken hoor..

Gr :eusa_sick:

Ludo

Citaat van: viking_in_shorts op 29-07-2009 23:11:37
Kreeg van de garage bij aanschaf van de auto een setje winterbanden mee met snelheidsindex 160 :eusa_think:

Dat zegt méér over je garage, dan over de banden...  ;)

BenC70ES

Ter info: in België moet je ook een sticker met de maximum snelheid van je winterbanden op een zichtbare plaats plakken als je wagen harder kan.

En daar mag je van Okt/Nov tot en met Apr. meer rijden dacht ik.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

mehn

Citaat van: thuur op 29-07-2009 23:19:50
Citaat van: Thijssie! op 29-07-2009 22:56:50
Het is echt niet zo dat de banden bij 210 uit elkaar ploffen, alleen lange stukken op hoge snelheid vinden ze niet fijn.
Gaat anders erg stinken hoor..
Gr :eusa_sick:

Idd. Ik heb ook eens een ritje Duitsland gedaan met ongeveer een half uurtje op de max. snelheid van de banden...
Daar worden ze goed warm van en gaan ze flink stiknken ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Ralph

Ik lees verschillende dingen op internet.
Een lagere categorie mag wel, maar dan maar één stapje lager, en dat is volgens mij letter H. Op dit moment heb ik letter V, dus ga ik er van uit dat ik niet met T mag rijden....
Pfff...blijft een eindeloze zoektocht   :eusa_wall: :eusa_wall:

Ralph

Goed.......

Misschien kan iemand me het helder maken voor me ???

Ik zie veel winterbanden die aangeboden worden afkomstig van volvo's met letter T.
Dit is twee categoriëen lager dan dat ik nu heb (Heb nu V, tot 240 km/h)

Mag dit nu wel of niet?
Of..... mag het maar 1 categorie lager zijn, wat betekent dat ik letter H zou moeten nemen (tot 210 km/h)
Inderdaad moet er dan een sticker in de auto, maar in hoeverre zal dit in Duitsland en met name Zwitserland waar ik met de herfst heen ga geaccepteerd worden?

Wat hebben jullie er onder zitten?

thuur

Wat snap je hier niet aan?

Citaat van: -D©©©L- op 29-07-2009 23:06:36
De banden moeten wettelijk gezien voldoen aan de maatgeving en codering waarop de typegoedkeuring verleend is. Dit maakt deel uit van de permanente toelatingseisen, een lijvig stukje europese regelgeving. Er is 1 uitzondering: de snelheidscodering van winterbanden. Die mag afwijken mits er voorzien is in een indicatie (meestal een stickertje) in het zicht van de bestuurder.
Niet voldoen aan de permanente toelatingseisen heeft in sommige landen (waaronder Duitsland) mogelijk gevolgen voor de aansprakelijkheid bij ongevallen. Strikt genomen mag het voertuig er niet mee op de weg. 

Gr ???

PS: volgens mij heb ik een V op mijn winterbanden.