Tunen en verzekering?

Gestart door jortg, 29-07-2009 12:38:55

Vorige topic - Volgende topic

jortg

Beste Mensen,
Ik kan maar weinig vinden over de mogelijke consequenties van het motorisch tunen, verhogen van vermogen, op de verzekering.
Een verzekeringspremie is onder andere gekoppeld aan het standaard vermogen van de auto.

Mijn vraag.
Wat mag, wat mag niet? Melden jullie een hoger vermogen bij de verzekering?

Indien dit niet toegestaan is lijkt mij dit toch een niet te onderschatten risico.

Spin!

Het is geloof ik toegestaan om de motor met 40% van de fabrieks cijfers te verhogen in vermogen. Ik neem aan dat deze wet samen valt met de verzekeringsvoorwaarden. Zeker weten doe ik het niet. Maar stel dat er ooit iets gebeurd, dan zal het een getrouwtrek jewelste worden vrees ik.

www.vm-parts.nl

Turbobiker

Kans dat ze controleren is erg klein. Alleen als er echt een snelheids gerelateerd ongeval ontstaat zouden ze beter kunnen gaan kijken. Maar dan wordt ook de staat van de auto mee genomen. Tunen is in dat geval waarschijnlijk minder erg dan slecht onderhoud.

Maar als de verzekering ergens onderuit wil... Je kunt het beter melden. De meeste maatschappijen zullen niet moeilijk doen. En anders gewoon van maatschappij wisselen...
De Tussenpaus

Vulk

En de meeste motorische tuning is vrijwel onzichtbaar.

FelixB

"Ik heb hem zó gekocht..."
855R & C70 T5 cabrio automaat

arjenT5R

ja maar 1 of andere mega turbo met stijgerpijp intercooler buizen etc gaat wel opvallen natuurlijk ;)
maar een chippie en een dp zou ik me geen zorgen over maken  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

thuur

Citaat van: Spin! op 29-07-2009 13:10:17
Het is geloof ik toegestaan om de motor met 40% van de fabrieks cijfers te verhogen in vermogen.

Dat was toch voor de RDW (geen herkeuring etc.)?

Gr :eusa_think:

Turbobiker

Citaat van: thuur op 29-07-2009 15:53:28
Het is geloof ik toegestaan om de motor met 40% van de fabrieks cijfers te verhogen in vermogen.

Ik neem aan dat deze wet samen valt met de verzekeringsvoorwaarden.

Over juist quoten gesproken...

(of om met Ludo te spreken: 'lezen!')

;)
De Tussenpaus

thuur

Citaat van: Turbobiker op 29-07-2009 16:13:23
Citaat van: thuur op 29-07-2009 15:53:28

Ik neem aan dat deze wet samen valt met de verzekeringsvoorwaarden.

Over juist quoten gesproken...

(of om met Ludo te spreken: 'lezen!')

;)

Ik neem aan dat jij dit bericht hebt geplaatst om te stangen, niet om de TS te helpen?

Gr ;D

Turbobiker

Ik ben voor helderheid, duidelijkheid, doorzichtigheid én stangen.

Laten we het eens anders opschrijven.

Voor de legale toelating op straat mag je het vermogen met maximaal 40% doen toenemen zonder een herkeuring. Bij meer vermogen moet de wagen officieel herkeurd worden.

Dit gaat dus om het vermogen. Hoe het zit met wezenlijke onderdelen als dempers en katalysatoren voor de straattoelating, durf ik niet te zeggen. APK is hier natuurlijk weer heel iets anders.

Het lijkt me logisch, zoals Rutger ook al aangeeft, dat verzekeringsmaatschappijen zich richten op deze straattoelating. Dus zolang de wagen maar aan de eisen van de RDW voldoet, is je wagen verzekerd.

Maar omdat het verzekeringsmaatschappijen zijn, is dat niet geheel logisch. In de kleine lettertjes zou (net als in de garantievoorwaarden van de autofabrikant) best kunnen staan dat je niets mag veranderen aan de auto.

Wil je op zeker spelen, dan kun je het je verzekering vragen en het vooral zwart op wit laten bevestigen. Je kunt het vragen onder het mom van de zeer gebruikelijke chiptuning, zo maak je geen slapende honden (al te) wakker.
De Tussenpaus

thuur

Ik denk dat je beter een vriend kunnen laten bellen naar jouw verzekeringsmij en laten vragen dat ie van plan is een auto te kopen en over een tijdje deze op te voeren en wat de gevolgen zijn voor de premie.

Gr :D

Scooby Doo

Citaat van: thuur op 29-07-2009 17:50:10
Ik denk dat je beter een vriend kunnen laten bellen naar jouw verzekeringsmij en laten vragen dat ie van plan is een auto te kopen en over een tijdje deze op te voeren en wat de gevolgen zijn voor de premie.

Gr :D

Of zelf, en een andere naam opgeven.  :eusa_whistle:

Maar in België dacht ik dat je in principe zelfs niet mag chippen.  :eusa_think: Je betaald verzekeringspremie op het vermogen van de wagen.  :eusa_eh:

Puppy Power!!!

denkweb

De verzekeringspremie is gekoppeld aan de bij het RDW-bekende gegevens van het voertuig.
Strikt genomen kan een verzekeraar bij schade na het aantonen van aanwezige vermogensverhogende wijzigingen aan het voertuig een schade afwijzen. Neemt niet weg dat de verzekeraar de schade aan een tegenpartij wettelijk gezien (WA) moet vergoeden. Zelfs als de bestuurder bijv. gedronken heeft en een ongeval veroorzaakt, of nog gekker, een dief zich te pletter rijdt in een van jou gestolen auto, dan is schade aan de tegenpartij wettelijk gezien gedekt. Claims aan het eigen voertuig, met name bij Casco-dekkingen, kan men dus formeel weigeren.

De meeste verzekeraars zullen er geen actie op ondernemen omdat er geen gewin in zit. Alleen extreem opgevoerde voertuigen, of deze welke zijn voorzien van motoren die er eigenlijk niet inhoren volgens het rdw, worden via een expertise in praktijk incidenteel uitgesloten. Voertuigen die via een dealerorganisatie getuned zijn (lees bijv: rica-chip+software via VIDA vanuit Volvo-cars) worden in de meeste gevallen als 'dealermodificatie' geaccepteerd door de verzekeraars. Anderzijds zullen kosten voor rijden onder invloed inde regel natuurlijk wel worden verhaald op de drankrijder (en terecht m.i.).

Let wel: maak je brokken over de grens, pas dan op met elke aanpassing aan de auto die afwijkt van de RDW-gegevens en met name ook het kentekenbewijs. Men kan daar soms heeeeeeel vervelend doen. En als je dan de taal niet spreekt kun je beter gelijk de rechtsbijstand of ANWB bellen  ;)