Irritant gezoem boven 110 km/u

Gestart door Tom960, 31-07-2009 20:57:15

Vorige topic - Volgende topic

Tom960

Ik zit met het volgende probleem.

Als ik op de autosnelweg boven de 110 km/uur begin te rijden komt er een irritant gezoem in de auto binnen.
Het lijkt alsof er een wiellager kapot is maar toch niet.
Ik heb wel een sportuitlaat die een paar weken geleden opnieuw is gericht en goed gezet omdat deze scheef stond maar ik vermoed niet dat ik het daar moet zoeken.
Originele veerpootbrug en carterbeschermingsrek heb ik ook.

Het afgelopen jaar heb ik volgende zaken reeds vervangen:

-) 4 wiellagers
-) schijven vooraan + blokken
-) blokken achteraan + handremschoentjes
-) schokbrekers achteraan

De motorsteun begint op dit moment scheuren te vertonen en dit merk ik ook wel bij het starten van de auto, het gaat met een slag.

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

thuur

Hoe lang heb je de zoem al?

Wordt het steeds erger of is het constant?

Kun je het lokaliseren?

Merk je verschil in de zoem als je koppeling in trapt, remt, stuurt, etc.etc.?

Gr ???

Thijssie!

Missschien heb je cupvorming op je banden. Moet je even over het loopoppervlak aan de binnenkant van de band wrijven. Wanneer je last van cupvorming hebt voel je bij het profiel bobbels...

Tom960

Ik heb het gezoem al een heel tijdje, ik dacht dat het aan de wiellagers lag maar blijkbaar dus niet.
Ik denk dat het geluid ergens van van vooraan komt maar zeker ben ik daar niet van.
Het geluid wordt wel erger naarmate je sneller gaat rijden.

Koppeling intrappen kan ik niet want het is een automaat, of er verschil is bij het sturen heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd.

Ik heb al wel een foto gemaakt van voorste linker band.

Deze vertoont in de groeven diverse scheuren en ook een plek die lijkt afgeschuurd te zijn.

Hopelijk is de foto duidelijk genoeg.

Thanks
Tom

Thijssie!

Je kan cupvorming niet zien. Je kan het alleen waarnemen door met de palm van je hand over het loopvlak te gaan, wanneer dit bobbelig is in 1 richting heb je last van cupvorming... ;)

En die scheurtjes zijn droogtescheuren, daar komt het geluid niet van...

Tom960

Hoi,

Ondertussen zijn alle 4 de wiellagers bij mijn C70 automaat vervangen.
Toch heb ik nog steeds last wanneer ik versnel tot 140 km/u (of sneller), de gas los laat ik nog steeds het geluid van een wiellager hoor die lawaai begint te maken.

Iemand een idee?

Grtz
Tom

-D©©©L-

banden die herrie maken ?

FGG

Een kapot wiellager kun je veelal herkennen door iets naar links of naar rechts te sturen. In 1 van de 2 gevallen wordt het geluid erger, in het andere geval iets minder.

Kan ook een motorsteun zijn.

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Tom960

Sorry, was ik al vergeten dat ik hier op het forum de vraag al eerder had gesteld.

M'n excuses.

De motorsteun is op een paar scheuren nog goed, ik zal is proberen met het reservewiel?

UserID6342

Citaat van: -D©©©L- op 22-09-2009 13:08:51
banden die herrie maken ?
mee eens en gebeurt ook vaker dat als men denkt.  Zelfs met merkbanden zoals bijv. Goodyear, BF Goodrich, Conti's, etc.  Genoemde banden zijn dan ook wat stugger / harder als de andere.

Jeff

Ik heb hier ook last van, bij mij is het alleen bij snelheden rond de 70 a 90 km per uur als ik een bocht naar rechts instuur. Als ik naar links instuur heb ik er geen last van, zou dit bij mij ook de motorsteun kunnen zijn of moet ik ergens anders aan denken?
Volvo 740 GL 1989 - Volvo 850 2.5 10v LPI (Rood) - Volvo 850 2.5 20v LPG (Geel) - Volvo 850 2.5 10v (Wit)

koenne

Lijkt erg op cuppende banden ja, zoals je het probleem beschrijft. Misschien is er iemand bij jou in de buurt die nog een setje wielen met banden heeft liggen om effe te proberen, eventueel winterbanden?

elianmars

Citaat van: Tom960 op 02-08-2009 14:07:09

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLCHHYWI-D.jpg

Thanks
Tom

Vredestein Ultrac?

Ik weet niet zeker of het die banden zijn, maar ik heb ooit Ultracs onder mijn wagen gehad. Die dingen gingen cuppen en maakten gigantische herrie. Klonk inderdaad net of de wiellagers gaar waren. Als ik m'n winterbanden onder de wagen zette, was het gewoon wennen aan de stilte van die banden......

kyro

Citaat van: Jeff op 22-09-2009 22:05:37
Ik heb hier ook last van, bij mij is het alleen bij snelheden rond de 70 a 90 km per uur als ik een bocht naar rechts instuur. Als ik naar links instuur heb ik er geen last van, zou dit bij mij ook de motorsteun kunnen zijn of moet ik ergens anders aan denken?

er zit wel genoeg stuur-olie in 't potje ?
had ik met bochten naar links !
met te weinig olie begint de pomp flink te zoeeeeeeemen !

Ludo

Citaat van: elianmars op 22-09-2009 22:28:03
Citaat van: Tom960 op 02-08-2009 14:07:09

http://www.mijnalbum.nl/Foto-VLCHHYWI-D.jpg

Thanks
Tom

Vredestein Ultrac?

Ik weet niet zeker of het die banden zijn,

:eusa_doh:
Dunlop sp9000.

;D