Raad gevraagd ivm oliepeil

Gestart door apcut, 01-08-2009 13:56:27

Vorige topic - Volgende topic

apcut

Ik vertrek binnen een paar dagen op reis naar Denemarken.
Nu zag ik toen ik het oliepeil gisteren controleerde dat dat veel te laag was.

Normaal zou de wagen nog niet aan een onderhoud toe zijn, dus ik zou er gewoon wat olie willen bij doen.
Nu, ik heb die auto nog maar net en de garage waar de vorige eigenaar naar toe ging is op verlof, dus weet ik niet welke olie er in zit...

Heeft iemand een idee wat ik kan doen?

Ik zou de olie volledig kunnen vervangen, maar dat zelf doen heb ik nog nooit gedaan, en waar zou ik zo snel nog een oliefilter kunnen vinden?

Ik ben nogal een newbie op dit gebied... :-\

Alvast bedankt! 

markey

Bijvullen met volsynthetische olie 5 w 40 en dan komt het weer goed.
Voor de zekerheid zou ik olie en filter laten vervangen voordat je op vakantie gaat.
Desnoods bij de Krikfit.... ;D

mevita

Volgens mij kan je gewoon een beetje bijvullen met 10w40 ,ik denk dat dat geen kwaad kan al is het natuurlijk beter om even een olie wissel te doen voor je op vakantie gaat .Dat kun je gewoon bij een beetje garage laten doen en kost niet veel tijd.

thuur

Als je echt geen risico wilt lopen zou ik halfsynthetische 10W40 erin doen. En als het enkel om het bijvullen gaat kun je ook die van de Action nemen.

Gr ;)

Vulk

Hangt er nergens een stickertje met welke olie erin is? In de B-stijl of in het dashboardkastje?

850blues

Staat er niets in het onderhouds/service boekje vermeld en/of zit daar geen oude rekening tussen waarop je kunt zien welke olie is gebruikt? Zo niet, is de vorige eigenaar bellen geen optie?
Als die het niet meer zelf weet, heeft deze misschien nog een wel een rekening liggen waarop het type olie staat vermeld.

Als je geen Action in de buurt hebt, ook met de olie van de Hema of van het Kruidvat gaat dat bijvullen prima. 

Maar je geeft aan dat je 'm net hebt gekocht bij een garage.
* positief denken modus aan* dan zou je toch denken dat er bij aflevering nieuwe olie op is gekomen c.q. dit op peil is gebracht */modus uit*

Zo ja, dan lijkt het mij zaak om de oorzaak van dat snelle olieverbruik/verlies te achterhalen. Zeker nu je op het punt staat om naar DK af te reizen. Heb je al onder de auto gekeken of je daar olie ziet?
Bij mijn Roffel hadden ze destijds het oliefilter niet goed aangedraaid en liep het er daar langs uit (niet veel, maar wel zichtbaar) Bij de s40 van een goede vriend van mij was onlangs de carterplug niet goed vastgedraaid (heel goed merkbaar, stond binnen een aantal dagen onder peil).
Dit zijn de snel op te lossen oorzaken.
Als je meer pech hebt ligt er misschien een keerring uit.
2016 => ....         | V70 2.5 10v classic '98 | 218dkm --> ....
2004 => 2016 | 854 2.5 10v '96                  | 118dkm --> 249dkm

apcut

Alvast bedankt iedereen voor de reacties.

Ik ga er dan voorlopig enkel wat olie bij doen omdat ik echt de tijd niet meer heb voor een onderhoud.

Citaat van: 850blues op 02-08-2009 13:15:59

Maar je geeft aan dat je 'm net hebt gekocht bij een garage.
* positief denken modus aan* dan zou je toch denken dat er bij aflevering nieuwe olie op is gekomen c.q. dit op peil is gebracht */modus uit*

Zo ja, dan lijkt het mij zaak om de oorzaak van dat snelle olieverbruik/verlies te achterhalen. Zeker nu je op het punt staat om naar DK af te reizen. Heb je al onder de auto gekeken of je daar olie ziet?
Bij mijn Roffel hadden ze destijds het oliefilter niet goed aangedraaid en liep het er daar langs uit (niet veel, maar wel zichtbaar) Bij de s40 van een goede vriend van mij was onlangs de carterplug niet goed vastgedraaid (heel goed merkbaar, stond binnen een aantal dagen onder peil).
Dit zijn de snel op te lossen oorzaken.
Als je meer pech hebt ligt er misschien een keerring uit.

Ik heb de wagen particulier gekocht, maar de verkoper heeft me wel zijn garage aangeraden, en ook al zijn oude facturen meegegeven. Jammer dat die zodanig onleesbaar zijn dat ik er weinig aan heb...
Maar inderdaad ik ga de oorzaak ook in de gaten moeten houden.
Tot zover nog niets gemerkt.... ???

Groeten!

elmarconi

Je hebt de wagen slechts kort, je gaat er mee naar DK, en verder geef je zelf aan "nogal een newbie op dit gebied" te zijn ???

Steek je geld in een ANWB lidmaatschap.

My 2 cnts...
--
Autogas Inside . . .

apcut

Citaat van: elmarconi op 02-08-2009 16:08:02
Je hebt de wagen slechts kort, je gaat er mee naar DK, en verder geef je zelf aan "nogal een newbie op dit gebied" te zijn ???

My 2 cnts...

Heb ik gedaan hoor  :)

elmarconi

Citaat van: apcut op 02-08-2009 17:43:37
Citaat van: elmarconi op 02-08-2009 16:08:02

My 2 cnts...

Heb ik gedaan hoor  :)

In dat geval:

Citaat van: thuur op 01-08-2009 19:34:08
Als je echt geen risico wilt lopen zou ik halfsynthetische 10W40 erin doen. En als het enkel om het bijvullen gaat kun je ook die van de Action nemen.
--
Autogas Inside . . .

Antonio

Respect Thuur. Maar de olie van de action, lidl, aldi zou ik laten staan!!  :police:

Die troep wordt bij hogere temperatuur dun als melk en zweet dwars door je pakkingen heen. Laat staan de (non-) smering die dat goedje heeft bij warme motoren.

In eerste instantie lekker goedkoop, maar je sloopt je motor. Na vervangen van de koppakking van m'n klassieke mercedes werd die baggerolie er meteen weer doorheen geperst.

De mercedes restaurateur gaf me ongenadig op m'n falie, dat ik er zulke bagger in had durven mikken. Na vervangen van de olie door merkolie was het zweten meteen afgelopen. Nou is een mercedes natuurlijk geen Volvo, maar toch.

Ik heb sinds kort een vaatje van 60 liter (merkolie 10w40) voor 150.- gekocht. Losse liter doet zomaar 15.- in de winkel. Ik voel me net een Sjeik.

Maar om kort te gaan, ik zou er merkolie in gooien...

thuur

Ik ken toch zat Volvo's die het er prima op doen. Zelfs eentje met een incontinente krukaskeerring. Ook die lekkage is niet erger geworden (nu 3 jaar).

Gr ;)