Electrische stoel defect

Gestart door Marijn Degens, 03-08-2009 18:59:00

Vorige topic - Volgende topic

Marijn Degens

Van de bestuurdersstoel doet sinds vandaag opeens mijn elektrische rugleuning het niet meer. Ik heb het dus over de stelknop die als enige verticaal zit en de rugleuning naar voor en achter kan verstellen.

Het motortje draait wel, maar gaat zowel niet meer vooruit als achteruit. Alle andere functies werken nog wel.  ???

Ik heb een tijdje terug het ongeveer hetzelfde gehad met de andere stoel, maar die heb ik vrij simpel weer aan het werk gekregen door hem beetje met liefde te wrikken en douwen  ;D

Heeft iemand enig idee of zoiets simpel te verhelpen is? Voor de duidelijkheid, het is een 850 T-5R uit '95.

koenne

Als de motor gewoon draait heb je waarschijnlijk de kabel kapot. Er zal ergens wel een handleiding staan over hoe dit te vervangen is hier op het forum. probeer de zoekfunctie anders even.

mehn

Het probleem met die kabel is dat de buitenkabel in de loop van de tijd uitrekt. Hierdoor wordt de binnenkabel te kort om aan beide kanten goed te functioneren.
Aan de ene kant (bij de middenarmsteun) zit de kabel in de motor en aan de andere kant in de overbrenging.

Ik had hetzelfde probleem en wat ik n.a.v. wat tips hier op het forum gedaan heb is de buitenkabel korter gemaakt. Dit gaat vrij simpel omdat de buitenkabel van kunststof is. Als je de kabel aan het uiteinde warm maakt dan kun je de buitenkabel in elkaar drukken zodat deze weer korter wordt. Als de kabel dan afgekoeld is werkt alles weer.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

wepster

Citaat van: mehn op 03-08-2009 20:21:45
Het probleem met die kabel is dat de buitenkabel in de loop van de tijd uitrekt. Hierdoor wordt de binnenkabel te kort om aan beide kanten goed te functioneren.
Aan de ene kant (bij de middenarmsteun) zit de kabel in de motor en aan de andere kant in de overbrenging.

Ik had hetzelfde probleem en wat ik n.a.v. wat tips hier op het forum gedaan heb is de buitenkabel korter gemaakt. Dit gaat vrij simpel omdat de buitenkabel van kunststof is. Als je de kabel aan het uiteinde warm maakt dan kun je de buitenkabel in elkaar drukken zodat deze weer korter wordt. Als de kabel dan afgekoeld is werkt alles weer.

kijk dat zijn nou eens tips waar je wat aan hebt van onze forum goeroe ;D

Starbuck

Ik wil het in ieder geval wel eens proberen, de passagiersstoel doet gewoon niks meer.
Of gaat dat in dit geval niet op?

mehn

Voorwaarde is natuurlijk dat je de motor wel hoort draaien als je aan het knopje van de rugleuning zit ;)

XC60 D4 AWD:

Starbuck

Citaat van: mehn op 03-08-2009 21:56:04
Voorwaarde is natuurlijk dat je de motor wel hoort draaien als je aan het knopje van de rugleuning zit ;)

Is idd met de motor die draait, de passagiersstoel doet echter niets.
Niet enkel de rugleuning, ook voor en achter en op en neer doet het niet.

V70geRwin

Mijn bestuurderstoel idem dito, wel draaien maar niet verstellen.

Maikel, bedankt voor je geweldige tip :eusa_clap: :

-hoe kom je het makkelijkst bij die buitenkabel?
-waarmee heb jij hem verwarmd?

mehn

Citaat van: spekkie99 op 04-08-2009 11:24:29
hoe kom je het makkelijkst bij die buitenkabel?

Ja dat is een ander verhaal. Dan moet de bekleding van de rugleuning los.
Als eerste moet je daarvoor de knop van de lendesteunverstelling verwijderen. Die draai je gewoon tot het aanslagpunt (linksom met tegen de klok in). Als je tegen het aanslagpunt zit dan draai je (terwijl je aan de knop trekt) gewoon door. Gaat niet gemakkelijk maar moet wel zo.
Daarna kun je de bekleding losmaken. Die zit aan de onderkant van de rugleuning vast met 3 of 4 ringetjes.
Als je de bekleding van voorzichtig omhoog stroopt kom ja aan de voorkant van de rugleuning nog meer ringetjes tegen die los moeten (bij mij was 2 ringetjes aan elke kant genoeg).

De bekleding hoeft er niet helemaal af, maar als de bekleding ver genoeg omhoog is zie je aan de achterkant van de stoel de kabel zitten, die loop in een boog van rechts naar links. De kabel losmaken aan de deurkant daar zitten 2 bouten als ik me goed herinner.

Citaat van: spekkie99 op 04-08-2009 11:24:29
-waarmee heb jij hem verwarmd?

Met de aansteker van thuur :P

XC60 D4 AWD:

V70geRwin

;D leer is gelukkig niet zo brandbaar  :eusa_whistle:

weet je nog zo hoeveel mm/cm de buitenmantel ongeveer ingekort moet worden om het weer te laten werken?

nog andere onderdelen nodig voor deze operatie?

anders mooi klusje voor as donderdag.

mehn

Citaat van: spekkie99 op 04-08-2009 16:00:15
weet je nog zo hoeveel mm/cm de buitenmantel ongeveer ingekort moet worden om het weer te laten werken?

Ik heb m ongeveer een cm ingedrukt.

Citaat van: spekkie99 op 04-08-2009 16:00:15
nog andere onderdelen nodig voor deze operatie?

De bekleding moet ook weer vast. Ik gebruik daar tie wraps voor. Je kunt het ook met nieuwe ringetjes doen, maar dan moet je ook de bijbehorende tang hebben.

XC60 D4 AWD:

V70geRwin

:eusa_clap: bedankt

tie-wraps zat hier  ;D

Superskunkie

wat bedoel je precies met indrukken van de kabel?

Gewoon het metalen uiteinde warm maken en dan de plastic buitenkant naar in dat metalen huisje duwen dat ie in korter smelt?

Is dit kwalitatief net zo goed als een nieuwe kabel?

Thnx alvast ;)
Tonnie

mehn

Citaat van: foeksiefoeks op 10-07-2010 02:26:49
Gewoon het metalen uiteinde warm maken en dan de plastic buitenkant naar in dat metalen huisje duwen dat ie in korter smelt?

Nee niet de metalen uiteinden warm maken, maar de buitenkabel zelf. Als je daarna de buitenkabel als een harmonica indrukt dan (en even vasthoudt totdat het weer is afgekoeld) dan wordt de buitenkabel korter (en de binnenkabel in verhouding dus langer) wat het probleem oplost.

XC60 D4 AWD:

Superskunkie

Ah oke dan bedankt :)

Stond ik vanochtend om half 7 klaar met gereedschap in m'n hand.....deed ie het weer gewoon.....

Gisteren lopen kutten enzow, en nu ineens deed ie het uit het niks. Denk omdat het gisteravond warm was, en nu na een n8 kouder is geworden en het plastic is gekrompen weer

Uiteindelijk de auto maar effe een soppie gegeven, zat nog wat stof uit italie op  :evil:

Citaat van: mehn op 10-07-2010 08:46:20
Citaat van: foeksiefoeks op 10-07-2010 02:26:49

Nee niet de metalen uiteinden warm maken, maar de buitenkabel zelf. Als je daarna de buitenkabel als een harmonica indrukt dan (en even vasthoudt totdat het weer is afgekoeld) dan wordt de buitenkabel korter (en de binnenkabel in verhouding dus langer) wat het probleem oplost.

Tonnie