Motor loopt veel te rijk

Gestart door Elsje, 04-08-2009 17:29:44

Vorige topic - Volgende topic

Elsje

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Kom net van de garage. OBD uitgelezen geen info. Als de motor warm is (nu helemaal met buitentemp 27) krijgt hij veel te veel benzine of gas. Kan hem alleen aan de praat houden met plank gas. Volgens de garage is het de LMM. Is zag waarden van 40 bij stationair tot 120 bij gasgeven op het uitleesapparaat.

Toen hij nog koud was prima starten, prima rijden (half uurtje), even tanken en daarna starten NIET DUS. Fijn hoor dit soort storingen. Ene moment wel andere moment niet. O na het half uurtje bij de garage min of meer probleemloos weer naar huis.  :eusa_think:

Ik zal Marcel en Sander mailen of ze nog een LMM hebben liggen maar ik heb al eens met een andere gereden in februari omdat ik vond dat hij soms niet lekker trok (vooral laag in de toeren). Maar verwacht weinig van de uitwisseling

Wat zou het kunnen zijn anders dan de LMM? Hij loopt bij koud weer prima. :eusa_think:

Echt balen zaterdag heb ik de auto nodig voor vakantie :eusa_wall:

V70geRwin

Temperatuur sensor ook een verdachte, doet je temperatuur meter op het dashboard nog wel goed zijn werk?

Sbv

Citaat van: Elsje op 04-08-2009 17:29:44
Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen. Kom net van de garage. OBD uitgelezen geen info. Als de motor warm is (nu helemaal met buitentemp 27) krijgt hij veel te veel benzine of gas. Kan hem alleen aan de praat houden met plank gas. Volgens de garage is het de LMM. Is zag waarden van 40 bij stationair tot 120 bij gasgeven op het uitleesapparaat.

Toen hij nog koud was prima starten, prima rijden (half uurtje), even tanken en daarna starten NIET DUS. Fijn hoor dit soort storingen. Ene moment wel andere moment niet. O na het half uurtje bij de garage min of meer probleemloos weer naar huis.  :eusa_think:

Ik zal Marcel en Sander mailen of ze nog een LMM hebben liggen maar ik heb al eens met een andere gereden in februari omdat ik vond dat hij soms niet lekker trok (vooral laag in de toeren). Maar verwacht weinig van de uitwisseling

Wat zou het kunnen zijn anders dan de LMM? Hij loopt bij koud weer prima. :eusa_think:

Echt balen zaterdag heb ik de auto nodig voor vakantie :eusa_wall:

Hoi Jesse,

Ik heb geen LMM meer liggen en Marcel zit in Italie momenteel. Die heeft er dacht ook niet meer liggen.

willemc70

Dat is inderdaad een leuk probleem. Ken het heb net zoiets. Proleem is dat je net als ik al 1,5 jaar bezig kan zijn met het probleem te vinden. mijn wagen loopt ook af en toe veel te rijk (1 op 5 tot 1 op 4 met 120km/h op de teller) en dusdanig rijk dat stationair de handel verzuipt en de wagen de eerste 10 min niet of bijna niet aan de gang te krijgen is. Terwijl onder vollast geen probleem.
Heb jij bij vollast met meer dan 3500 toeren ook geen probleem dan is de voorste lamda ook verdacht. boven de 3500 toeren regelt de ecu de volledig de motor op basis van koelwater temp en luchtmassa, tewijl onder de 3500 toeren de lamda het mengsel regelt.
Bij mij is het zo dat als ik ca 5 km voluit (snelheids begenzer in wat niet aan te raden is in nederland) rij ik ca een maand geen probleem heb  (lamda sensor wordt dan waarschijnlijk schoon gebrand) daarna begint het feest weer. zal dus aan een voorste lamda wissel vast zitten.
Tevens is ook mbv monitoren van de diverse voltages te zien dat de tweede lamda af en toe veel te laag komt (dus veel te rijk is) ipv vrijstabiel rond de 0,7 v te blijven zitten. Mogelijk is ondanks dat de motor wel mooi blijft lopen ook bij jouw een vreems gedrag te zien wat betreft de voltages van de tweede lamda. De eerste moet overigens schommelen dooor dat deze steeds regelt.
Willem
'98 C70 AT4
RICA remap
Omgekeerde IC pijpen Zwaardere wastegate actuator Eibach verlagings veren zoekende naar een 18T

thuur

(Veel) te rijk lopen zonder foutcodes ligt bijna altijd aan de lambda sonde.

Gr 8)

Frans 50

Wat dacht je van een lekkende brandstofdruk regelaar.....

Elsje

Dank voor jullie snelle reacties. Temperatuurmeter werkt goed tenmiinste de uitlezing op het dashborad is correct. Ik neem aan dat de brandstofdrukregelaar niets doet op LPG en het probleem doet zich ook voor op LPG.

Het lijkt erg veel op het verhaal van WillemC70. Bij vollast boven de 4000 toeren trekt hij goed (net nog even op de A15 geaccelereerd naar de 190 en dat was nog niet alles).

Wat ik de laatste tijd ook heb is gepruttel in de uitlaat. Als je bij stationair klein beetje gas geeft direct weer loslaat pruttel hij na in de uitlaat. Komt neem ik aan door de onverbrande brandstof

Jammer Sander dan had ik het even kunnen proberen maar denk toch dat het ergens anders waarschijnlijk in de eerste lambda zit zoals Willem en Thuur aangeven

Kan een Lambda langzaam overlijden? Nu ik er over nadenk vind ik de uitlaat al langer vaak zwart van de roet ook op LPG

thuur

Citaat van: Elsje op 05-08-2009 09:40:54
Dank voor jullie snelle reacties. Temperatuurmeter werkt goed tenmiinste de uitlezing op het dashborad is correct. Ik neem aan dat de brandstofdrukregelaar niets doet op LPG en het probleem doet zich ook voor op LPG.

En daar gaat het mis.. Als de regelaar nu benzine laat lekken in het spruitstuk, is het dan nog steeds niet van invloed op het lopen op LPG?

Gr :angel:

Elsje

Citaat van: thuur op 05-08-2009 10:40:26
Citaat van: Elsje op 05-08-2009 09:40:54

En daar gaat het mis.. Als de regelaar nu benzine laat lekken in het spruitstuk, is het dan nog steeds niet van invloed op het lopen op LPG?

Gr :angel:

Ik ben nog lerende. Dank je voor deze les en goede raad. Ga die eerst controleren voordat er een nieuwe lambdasonde ingaat. Nu helemaal net even gezocht op brandstofdrukregelaar. Daar zit bij mij iets niet goed. Is me al eens eerder opgevallen toen ik bij Sander was en we de auto's vegeleken. De slangen bij de brandstofdrukregelaar zijn niet aangesloten Dus er is ondermeer geen vochtafvoer. Zou kunnen zijn dat de drukregelaar daardoor defect is.

Nog weer even verder gelezen. Ik lees veel over slecht starten en bij PLI over lekken. Ik denk niet dat lekken de oorzaak is omdat hij het ook heeft als ik op benzine rijd.. Dus coltrole van de brandstof druk lijkt me de eerste stap.

Sbv

Jesse,

Ik heb waarschijnlijk nog wel een Lamba sonde liggen van de S70. Als je nog kijk en vergelijk wilt doen of alles goed zit kan dat.

Elsje

Vandaag je R naar Wilhelmina gebracht. Motor op vele fronten gecontroleerd. Vacuum, inlaatbuizen, brandstofdruk etc.... allemaal ok. Wat over blijft is LMM en Lambdasonde.

Parkeerde vanochtend naast een mooie nautic blue met XC gril en er zou nog een R komen vertelde ze mij.

arjenT5R

Lijkt mij toch ook je LMM hoor  :eusa_think:
wat je zowiezo kan proberen is bij VD peijl / AD een nieuwe lambda scoren
en als die het probleem niet verbeterd dan toch maar die veel te dure LMM aanschaffen
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!