De Hybride auto's als Chevrolet Volt 1:100km

Gestart door V70R-obert, 12-08-2009 12:36:34

Vorige topic - Volgende topic

V70R-obert

Toyota en Honda hebben al een hybride op de markt en daar komt vanaf volgend jaar de Chevrolet Volt bij die later door Opel op de Europese markt gebracht zal worden. Deze auto heeft een verbruik van 1 op 100 km! kan 60 km alleen op de accu rijden en kan dus 's nachts aan de lader zodat mensen die niet heel veel rijden helemaal geen benzine meer verbruiken. Deze auto's zijn vooralsnog BPM vrij en de fiscus heft geen bijtelling. Welke gevolgen gaan deze auto's hebben voor ons huidig wagenpark?

Ik voorspel dat de hybride geen hype meer is maar binnen nu en 5 jaar een veel voorkomend voertuig op de weg zal zijn. Diesel, LPG en in mindere mate benzine auto's zullen uit gratie raken, temeer omdat lease-maatschappijen en zakelijke rijders zich massaal op de hybride gaan storten. Ik vraag me af welke gevolgen dit allemaal gaat hebben voor brandstofprijzen, de olieproducerende landen, de economie en hoe de politiek gaat aankijken tegen auto's op brandstof en vooral onze grote Volvo's die niet te boek staan als zuinig en millieuvriendelijk. Iemand die nu prive een Volvo D5 koopt voor veel geld kon wel eens waanzinnig gaan afschrijven wanneer Opel en andere merken deze 'nieuwe' hybride op de markt gaan zetten.
Hoe kijken jullie tegen dit fenomeen aan?

Starbuck

Binnen 5 jaar lijkt me nogal kort, binnen 20 jaar zal alles wel op punt staan, en tegen dan is de 850 een oldtimer...

V70R-obert

Binnen 3 jaar is staat de auto ook in Europese showrooms. Mensen gaan niet 17 jaar wennen aan deze auto. Hij zal meteen een vlucht nemen verwacht ik.

mehn

Citaat van: V70R-obert op 12-08-2009 12:36:34
Hoe kijken jullie tegen dit fenomeen aan?

Nou ik vind het behoorlijk off-topic.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

AlbertJan

Voor mij geen Hybride. Ik wil een motor horen roffelen!!! Mijn V70 op gas of mijn Kever 1303 cabrio.  :eusa_dance:

Misha

Ik geloof absoluut niet in de hybride in zijn huidige vorm. Slaat nergens op om een 1500 cc benzinemotor te monteren.

Ik geloof wel in het principe; maar dan denk ik maar aan een superefficient Dieselaggregaatje dat de electromotor oplaadt, niet een wegrijbatterijtje waar je boven de 40 eigenlijk weinig meer aan hebt.
Iedereen die wel eens in een Prius gereden heeft weet dat de auto eigenlijk toch 1:18 doet, tenzij je 140 op de snelweg rijdt, dan is het ook gewoon 1:12 a 1:13. Winst zit hem alleen in het stadsverkeer.

Electrische auto's al helemaal niet; natuurlijk is de actieradius die optimistisch op 300 km wordt gezet en in de praktijk eerder op 200 a 250 zal liggen genoeg voor woon-werk; maar meer ook niet.

Zie je het voor je dat je op vakantie gaat en  onderin BelgiĆ« moet stoppen voor minstens 4 uur om je auto op te laden ? Afgezet tegen in 5 minuten voltanken dan ?

Ze zullen er meer komen, zeker. Als 2e auto of als woon-werk auto. Maar het wachten is op iets echt praktisch.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Turbobiker

Die Volt zou overigens maar 1:62,5 doen.

Niet de moeite om 400pk op in te ruilen ;D
De Tussenpaus

Turbo-Geek

Ach, er is nog VEEL marge voor dit soort concepten en het gaat snel !

Kijk, 98% van de tijd jakkeren we door met een rustig gangetje want je mag al van geluk spreken als je dan door kan rijden ipv stilstaan, laat staan hard rijden.
Als je dit kan combineren met een electro motor en een kleine maar potente turbo motor dan kan je nog steeds zeer vlot vooruit komen als het moet en zeer zuinig verplaatsen wanneer dat wenselijk is (steeds vaker).

Als ik overigens kijk naar de nieuwe Prius en het verschil met de vorige generatie, dan zou een volgende generatie weleens 'mooi' kunnen worden als het verschil wederom zo groot is.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

animalT5R

hadden het er vandaag toevallig ook over op het werk,maar wat wij ons afvragen is dit:
Wat gaat het accu pakket kosten bij vervanging en hoe lang gaan deze mee?
Ook vraag ik me af hoe lang ze nog met de ''milieukorting'' blijven gooien op de wegenbelasting?als ze ruiken dat de burger[om het maar even een naam te geven]hier voordeel van heb,ze dit resoluut zullen beeindigen.
Im not that smart,but i can lift heavy things

just beat my advise maar in de wind....

Starbuck

hmmm, eigenlijk wacht ons dan een mooie toekomst :eusa_think:
Allemaal samen idd tegen een slakkengangetje netjes op een rij, voorbijsteken kan dan niet meer tegen die tijd want dat wordt electronisch niet toegelaten, zelf rijden ook al niet meer want dat doet de auto zelf dan wel weer, geen C02 meer, veel beter voor het klimaat,  Big Brother is watching you! ...etc etc etc...
Is toch niet erg want eigenlijk veranderd er toch niets?
Tegen die tijd hangen oude grijze heren met een hoop pk's onder de voet  en heel veel blabla elke zondag het klein kind uit op de openbare weg door er illegale 850-Forum races te houden  :evil:
En elke avond opnieuw zitten ze erover te lullen op het internet.
Wat is nou het probleem? Er zal echt niets veranderen hoor 8)

Turbo-Geek

Kijk, het is heel simpel .... Tot dat het gemeengoed is kan je nog voordelig uit zijn.
Zodra steeds meer mensen dat gaan rijden en het gemeengoed wordt (MAW het de staat geld gaat kosten) dan komen er nieuwe regels en gaat het je kosten.

Mensen die denken dat in de toekomst het auto rijden goedkoper wordt (electro/water/whatever) maken een denkfout  :eusa_wall:
Het geld gaat uit de lengte of uit de breedte komen en dan zullen er aparte regels zijn waardoor het geld gewoon binnen blijft komen.

We hebben dit al zo vaak gezien en dat zal niet veranderen.
  The things you own end up Owning you !

Geert-Jan

Belasting op die vervuilende accu's als ze afgevoerd moeten worden ;D ;D ;D
Nu al betalen we verwijderingsbijdrage op van alles en nog wat. :eusa_wall:
Dit gaan ze straks vooraf heffen en duur dat die auto's dan ineens worden ;D

Volvo850Club lidnr.0504409

Freakybaby

Het idee is leuk, maar om zuinig te rijden moet de chauffeur wel zijn best doen. Meerendeel vd hybride rijders weet niet hoe ermee om te gaan of boeit het geen fuck. Ze moeten dat ding nou eenmaal rijden van de baas.

achja, leuk zijn ze nog altijd niet. Ben benieuwd wanneer er een vernieuwend idee uitgewerkt wordt wat een echte kans van slagen heeft.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Misha

Meest enge aan een Prius is overigens :

- ALs je echt gas geeft klinkt het alsof er een soort van Interplanetaire Generator wordt opgestart, lijkt ook een beetje op een koe in ernstige barensnood -maar dan in je oor.

- Bij zijwind wapper je zo een paar cm van links naar rechts

- De Accu is bij flink doorgassen in een minuut of 3 leeg

- De besturing is erg hakerig rond het midden, zodat je bij hogere snelheden een beetje zwalkt

-Er is geen enkele fatsoenlijke kleur in te vinden.

Beetje kerel bouwt trouwens een G3 installatie in zijn Prius, dan rij je echt goedkoop. :eusa_boohoo:
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

koenne

Citaat van: Misha op 12-08-2009 20:01:54
Meest enge aan een Prius is overigens :

- ALs je echt gas geeft klinkt het alsof er een soort van Interplanetaire Generator wordt opgestart, lijkt ook een beetje op een koe in ernstige barensnood -maar dan in je oor.

- Bij zijwind wapper je zo een paar cm van links naar rechts

- De Accu is bij flink doorgassen in een minuut of 3 leeg

- De besturing is erg hakerig rond het midden, zodat je bij hogere snelheden een beetje zwalkt

-Er is geen enkele fatsoenlijke kleur in te vinden.

Beetje kerel bouwt trouwens een G3 installatie in zijn Prius, dan rij je echt goedkoop. :eusa_boohoo:

De nieuwe prius is al een stuk beter als de vorige, sterkere motor, betere wegliggen, veel rustiger. Opzich geen straf om mee te rijden, zolang je niet tegen de buitenkant aan hoeft te kijken...

En zuinig rijden daar kan een auto mee helpen, maar zul je toch zelf moeten doen. Heb met de vorige prius enkele keren gereden voor mijn werk. Als je je best doet haal je 1 op 20, en het ander uiterste is 1:4,5. Net hoe je rijdt.