Roest door steenslag

Gestart door Christian850, 12-08-2009 22:45:15

Vorige topic - Volgende topic

Christian850

Mederoffelaars,

Al geruime tijd erger ik me aan lelijke plekjes op mijn motorkap.  >:(
Door steenslag zijn stukjes lak weggeslagen aan de voorkant van de motorkap. Op zich kan het geen kwaad en is het makkelijk bij te werken, ware het niet dat het harde metaal is gaan roesten.

Heeft iemand (goedkope) tips om zulke plekken weer enigzins op te knappen?
Kleur is overigens 019.

Christian

V70R-obert

Onze 240 heeft ook veel plekjes die ik ga wegwerken. Bij kleine steenslagplekjes: Goed ontvetten, dan met een kleine schroevendraaier of mesje op de roest krabben totdat je glimmend metaal overhoud, ontvet nogmaals het plekje goed, doe met een penceel wat Fertan op het roestplekje (Fertan is roestomvormer, te koop bij elke automaterialenzaak), wanneer dit droog is (circa 24 uur) is Fertan een verbinding aangegaan met achtergebleven roestsporen. Het plekje afnemen en weer ontvetten, met een speldenkop of lakstift kleur 019 aanbrengen, laten drogen en afwerken met een beetje blanke lak. Het beste is om ook een roestwerende primer op het blanke metaal aan te brengen maar dan heb je 3 lagen op het plekje en dus meer kans op een 'bobbeltje' in je lak. Wanneer het bijgewerkte plekje te erg opvalt kun je een sticker pakken, hier een gaatje inmaken die groter is dan het plekje en dan met polijstpapier (schuurpapier korrel 1000) voorzichtig schuren totdat je tevreden bent. Deze informatie heb ik zelf van meerdere oldtimer fora geleend.

thuur

Met 019 heb je mazzel. Wacht tot er roest op zit, veeg de kruimeltjes/het stof weg en tip het aan met roestomvormer (fijn penseel gebruiken). Roestomvormer op roest wordt zwart. Na drogen (24u) voorzichtig bijsmeren met verf.

Gr 8)

Christian850

Bedankt mannen!

Dit geeft me hoop en lijkt me prima te doen!
Die roestomvormer moet 24 uur drogen. In dat geval dus ook echt de auto binnen houden en niet rijden? (moet nog zóó veel leren ;) )

Christian

thuur

Citaat van: Christian850 op 13-08-2009 20:07:42
Bedankt mannen!

Dit geeft me hoop en lijkt me prima te doen!
Die roestomvormer moet 24 uur drogen. In dat geval dus ook echt de auto binnen houden en niet rijden? (moet nog zóó veel leren ;) )

Christian

Als je het in de zon aanbrengt is er binnen een uur al een vaste laag. Wat water maakt dan niet meer veel uit. Voor dit soort oppervlakkige roest kun je gewoon de variant nemen van de bouwmarkt (ik meen Valma).

Oh ja, de Motip zwarte lak (gloss, niet mat) komt akelig dicht in de buurt van 019 (met blanke lak). Perfect om steenslag bij te werken.

Gr ;)