Herrie onder de kap

Gestart door Jasper Boven, 13-08-2009 18:21:00

Vorige topic - Volgende topic

Jasper Boven

Al van af het begin heeft mijn 850 Sedan 2.0 10 klepper op G3 een apart geluid. Ik heb het idee dat dit geluid naarmate de tijd verstrijkt sterker wordt, maar dit zou ook mijn verbeelding kunnen zijn. Het geluid is onregelmatig en vrij ruig van aard. Alsof men twee botten neemt en deze over elkaar heen wrijft, maar dan iets minder ernstig. Al voor een langere tijd probeer ik te lokaliseren waar het geluid ontstaat wat behoorlijk lastig is daar het geluid niet echt vanuit een punt lijkt te komen. Vandaag ben ik met het mooie weer weer eens aan de klus gegaan.
Eerst de serpetine belt los, een van de verdachte was namelijk de airco compressor. Na de riem te hebben verwijderd bleek het geluid nog steeds aanwezig. Vanzelfsprekend heeft dit de rest van de secundaire systemen uit de lijst van mogelijke verdachten weg genomen.
Al in een eerder stadium waren de nokkenassen en aanverwante verdacht, doordat het geluid uit de motor leek te komen. Van de week heb ik samen met een forumlid de olie in mijn wagen ververst. Voor dit te doen hebben we de wagen een tijdje stationair laten draaien met motorflush. Dit alles haalde dit niets uit; het geluid is onveranderd.
Toen heb ik maar eens de kap van de distributie verwijderd om daar het een en ander te bekijken. Ik heb nu toch sterk het vermoeden dat het geluid daar vandaan komt. Ook valt mij op dat er op de distributieriem olieplekjes zichtbaar zijn (zie foto's). Deze plekkjes waren overigens droog. Ik weet niet of dit relevant is met betrekking tot mijn probleem.
Ik begin pas net met klussen aan auto's en samen met het gebrek aan goed gereedschap wou ik geen risico lopen door de riem los te halen. Wel heb ik flink aan alle rollen gevoeld of er speling op zat, dit was niet het geval. Ook als de motor liep leek het er niet op dat rollen aan de wapper waren.
Ik heb een filmpje gemaakt maar het fototoestel bleek geen geluid te hebben  :eusa_wall:. Ik zal zo nodig een deze dagen een geluidsopname maken van de toestand. De riem is pas weer aan de beurt bij 360.000 en ik zit nu op 310.000. De motor loopt verder top, heel rustig, geen geklapper niets.

Voor foto's en film zie http://gallery.me.com/jasperboven

Mijn vraag is of iemand hier ervaring mee heeft of een sterk vermoeden wat de oorzaak is. Misschien dat het mogelijk is dat ik even langs een kenner rijd die in de buurt woont voor een nadere inspectie. Ik heb de wagen pas net en voor mij zou het best een bummer zijn als ik straks hard moet lappen voor een distrowissel. Ik zal morgen als ik de kans heb even langs Serva rijden, misschien dat zei er ervaring mee hebben.

Easterboy

Naast speling, kan een spanrol ook stroef lopen wat een soort 'chchchchchchchchchch-geluid' (erg lastig een geluid na te typen) maakt.
Lopen de spanrollen nog wel mooi soepel?

Jasper Boven

Citaat van: Easterboy op 13-08-2009 22:21:15
Naast speling, kan een spanrol ook stroef lopen wat een soort 'chchchchchchchchchch-geluid' (erg lastig een geluid na te typen) maakt.
Lopen de spanrollen nog wel mooi soepel?

Zover ik kon zien liep de spanrol netjes mee met de riem.

-D©©©L-

Ik zie op de foto's geen olieplekjes op de riem.

Jasper Boven

Citaat van: -D©©©L- op 13-08-2009 23:56:24
Ik zie op de foto's geen olieplekjes op de riem.

Als je de waterpomppulley bekijkt, dan zie dat er op de tandjes hier en daar zwarte aanslag zit. Dit is ook licht zichtbaar op de riem. Ik dat dat dit olie is. Nogmaals, het is zo droog als wat. Ik denk dat het niet relevant is maar wou het voor de volledigheid toch even melden.

-D©©©L-

Da's gewoon blank metaal met wat stofafzetting.
Ben erg benieuwd naar de audio. 

Jasper Boven

Update. Vandaag langs Serva gereden (Volvo dealer Amersfoort) met de vraag of iemand wou luisteren. De medewerker die mijn hielp concludeerde dat ik vooralsnog ongestoord kon doorrijden, ook gezien de riem met waterpomp @ 242.000 is vervangen. Als het erger wordt is het wel noodzaak er serieus naar te laten kijken.
Hoe dan ook zal ik zo snel mogelijk een geluidsopname maken.

Jasper Boven

Goed, vandaag even langs Visser & Visser in Leusden geweest om die maar eens naar het geluid te laten luisteren. Daar werken in tegenstelling tot Serva wel mensen waar het Volvo bloed door de aderen stroomt. Een wat oudere monteur heeft een stukje in mijn wagen gereden en vond het een prima bak. Alleen dat geluid van de distributie vond hij toch niet helemaal lekker. 'Daar zit wel wat ja', was zijn antwoord op de vraag of ik er iets aan moest laten doen. Hij kon niet zeggen wat het was en het komt er op neer dat de distributie los mag.
Nou zorg ik goed voor de wagen alleen wordt dit wel een erg duur geintje qua arbeid als student. Ik ben onderhand best handig geworden met die wagen, maar de distro lostrekken durf ik niet aan. Uitstel tot de distro wissel die nog 50.000 op zich laat wachten vind ik net spannend; straks mag ik een nieuw blok kopen. Is er misschien een forumlid die samen met mij wil kijken wat er mis is en zo nodig het hele zaakje wil vervangen? Een gepaste vergoeding komen we wel uit.

Excuses dat ik nog steeds niet een geluidsfragmentje heb geplaatst. Ik zal een deze dagen een fragmentje opnemen met mijn telefoon. Wou het eerst doen zoals het zoals het een audiotechnicus behoort, maar daar heb ik de kans nog niet voor gehad  ;D.

-D©©©L-

Zijn de rollen bij de laatste distributiewissel ook mee vervangen ? En de spanner, is die nog oliedicht ?

Geert-Jan

Citaat van: -D©©©L- op 30-09-2009 19:46:24
Zijn de rollen bij de laatste distributiewissel ook mee vervangen ? En de spanner, is die nog oliedicht ?
Ja, waarom weet ik dat?
Heb zelf de wissel gedaan.

Eenig punt waar ik mijn bedenkingen bij heb is de waterpomp, dit is een imi. pomp bij wagner en gunter vandaan en heeft een grotere pully dan origineel waardoor de riemspanner bijna zij werk niet kan doen (bijna helemaal ingeveerd)

Jasper wacht niet te lang, als je geen risico wilt lopen vervang dan de riem en de waterpomp.

Gr. Geert-Jan

Volvo850Club lidnr.0504409

Jasper Boven

Heb mijn iPhone boven de afdek kap van de distributie gehouden, het resultaat:

Audiofragment www.j-techs.nl/dl/volvodistro.mp3

Geert-Jan

Citaat van: Jasper Boven op 30-09-2009 20:21:20

Zo erg heb ik het nooit gehoord, alleen nog koffiebonen erbij. :eusa_whistle:

Zou toch de boel maar eens open maken Jasper, is goed te doen al zie je er als een berg tegenop.
Is er niemand in de buurt bij jouw die een handje kan helpen?

Als je de haynes volgt luk het ook alleen hoor.

Als ik het zo hoor begin ik toch de pomp te verdenken of een van de rollen ondanks dat ze er nieuw ingegaan zijn.
Je hebt de rollen van de multiriem al vervangen toch?

Gr. Geert-Jan
ps. die van mij draait alleen hij rijdt niet (koppeling defect) :eusa_wall:

Jasper Boven

Citaat van: Geert-Jan (voorheen GP64) op 30-09-2009 20:54:04
Citaat van: Jasper Boven op 30-09-2009 20:21:20

Zo erg heb ik het nooit gehoord, alleen nog koffiebonen erbij. :eusa_whistle:

Zou toch de boel maar eens open maken Jasper, is goed te doen al zie je er als een berg tegenop.
Is er niemand in de buurt bij jouw die een handje kan helpen?

Als je de haynes volgt luk het ook alleen hoor.

Als ik het zo hoor begin ik toch de pomp te verdenken of een van de rollen ondanks dat ze er nieuw ingegaan zijn.
Je hebt de rollen van de multiriem al vervangen toch?

Gr. Geert-Jan
ps. die van mij draait alleen hij rijdt niet (koppeling defect) :eusa_wall:

Ha Geert Jan,

De spanrol van de multiriem is vervangen. Overige rollen waren prima. Ik heb de wagen laten lopen met de multiriem er af en dan blijft het geluid. Het probleem zit hem dus echt in de distributie.
Buiten de 'mentale' bezwaren die ik heb tegen het zelfstandig vervangen van de distributie heb ik ook niet alle benodigde tools, zoals een momentsleutel, om het netjes te doen. Anders doe ik binnenkort wel een ritje Koudekerke, help ik jou met de koppeling  ;D.
Vervelend dat je zoveel problemen hebt met de R. Hoe lang staat hij al stil?

Geert-Jan

Oké,

Ik begrijp het, kan er van mee praten bovendien op dit moment geen ruimte in de garage om de koppeling aan te pakken :eusa_wall: (staat vol) i.v.m een kleine verbouwing die al klaar had moeten zijn.

De R staat nu al een week stil, maar kan in geval van nood wel gebruikt worden.
Heb  de hulpcilinder weer in elkaar gestoken, deze was eruit gedrukt door dat de koppeling blijkbaar op zijn eind is.(slag van de koppeling is dan te groot).

Maar als je goed weer mee brengt kunnen we op de oprit wel een nieuwe riem steken en koelwaterpomp :eusa_think:

Zit je niet in de buurt van Dcccl? is een waar kunstenaar met Roffels als ik zo kijk in zijn blog echt prachtig wat die doet.

Even zonder gekheid, ik wil je gerust helpen maar ik zou even een oproepje plaatsen voor bij jouw in de buurt.
Vast wel een mede forummer die kan en wil helpen. :eusa_pray:

Jasper Boven

Wat raden jullie mij aan? Alles vervangen, of alleen het onderdeel dat zorgt voor het gerammel plus de riem? Als ik nu toch wissel wil ik wel voor de komende 120.000 klaar zijn en niet bij de 360.000 met versleten materiaal zitten waardoor het hele zaakje weer open moet.