ETS waarschuwingslampje

Gestart door straat, 15-08-2009 10:51:53

Vorige topic - Volgende topic

straat

Hallo Roffelaars,

Ik rijd al maanden met veel plezier in een V70 classic MY99 (145.000km). Sinds een maand krijg ik regelmatig de gele waarschuwing op mijn dashborad van het ETS... Nu lijkt mij dit het typische elektronische gasklepverhaal. Zie alle eerdere berichten hierover en Tros radar enz... Het gekke alleen is, dat als ik mijn roffel 1 of 2x opnieuw start, dit lampje weer uitgaat. De auto rijdt verder ook gewoon normaal, geen stotteren etc.. Volgens de dealert moet ik eerst het OBDII laten uitlezen en vrijwel zeker de gasklep laten vervangen a 750,-.

Mijn vraag aan alle techneuten op het forum:

- Wellicht een stomme vraag, maar kan ik hier gewoon mee doorrijden? En is het motormanagement wellicht niet gewoon te resetten?
- Andere vraag, is het vervangen van een gasklephuis ook door een niet dealert goed te doen? Dat uurtarief van bijna 100 per uur, blijft een hoop geld. Ik heb binnenkort ook de 150d beurt, dus...:(

graag hoor ik van jullie!

Misha

- Klopt, reset zichzelf idd
- Er is nieuwe ETS software die de dealer kan inschieten a 30 euro. Hiermee wordt de ETM wat anders gebruikt, krijg je er een Limp-Home mode bij (kan je dus naar huis als ie echt de geest geeft) en pakt hij andere posities (stationair +50) waardoor hij weer even mee kan.  Is lapmiddel, maar je kunt er wel weer even mee vooruit
- ETS/ETM is behalve nieuw te koop ook goed te reviseren, dan kost het je tussen de 140-200 euro ex plaatsing. Omdat een ETM bij een motor hoort (vindt men) moet je bij een nieuwe altijd terug naar de dealer die de ETM aan de motor koppelt, bij revisie kun je de oude er zo terugopzetten. Kost een paar dagen, en is echt prima zelf te doen. Behalve bij de 2.5T, want daar hangt de ETM onder het spruitstuk en dan wordt het iets lastiger.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

straat

Hoi Misha,

bedankt voor je snelle antwoord! Ik ben van plan binnenkort weer veel kilometers te gaan maken, dus mijn optie zou dan uitgaan van een gereviseerde.. Weet jij waar ik deze gereviseerde elek. gasklephuizen kan aanschaffen? Of nog beter.. hoe ik het eventueel zelf zou kunnen doen?

Ik heb het nieuwste type motor 2.4 (zit ook in de v70 MY00-07). Zijn deze ook te reviseren? Andere vraag, het klinkt of je dit zelf al vaker hebt gedaan... Voor hoeveel kratjes bier wil je mij hier een handje mee helpen:)?

groeten,

Jeroentjuh

Gasklep eerst ff goed reinigen met een schone doek (evt wat remmenreiniger op de doek) en ff een software upgrade van de ETM laten downloaden bij de dealer.....

Misha

-een goede Dealer zou je ook aanbieden het produkt te laten reviseren. Hij moet er dan wel vanaf (simpel werk) en opgestuurd worden.

- Reinigen kan altijd idd. Zeker als dat nog niet eerder is gedaan. Wil ik je best mee helpen, is ook simpel werkje.

- Revisie is dus vooral handig omdat het direkt daarna weer werkt en je geen software hoeft te laten doen bij de dealer

Ik zou misschien -zeker gezien de KM-stand- eerst maar eens reinigen. Ik weet niet waar je woont, maar je mag daar altijd even voor langskomen hoor, doen we het even.  En een fles lekkere wijn is prima, maar hoeft niet.

Je hebt dan een pakkinkje nodig van een euro of zo, en wat remreiniger (bijv bij Halfords of Brezan)
Ik hoor het wel via een PB ?

Gr,
Misha
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Marc O.

Daarbij: als de dealer een nieuwe monteert à EUR 750 dan krijg je er eentje met dezelfde "defect by design" en kun je er op wachten tot ie weer de geest geeft (al gaat die in mijn auto al 360.000km mee), terwijl de goedkopere revisie bij ACTronics dat defect voor eens en voor altijd elimineert.
...The Nile isn't just a river in Africa...

LeonW

Ik zou ook beginnen met reinigen,anders zou ik hem laten reviseren.
Als je zoekt op google vind je wel wat bedrijven die dit voor je kunnen doen.

Het probleem met het gasklephuis is de potmeter(die de stand van de gasklep meet)
die 'versleten raakt' deze wordt dan vervangen door een verbeterd ontwerp.
Volvo S70 2.5T

-D©©©L-

MY99... met een beetje mazzel zit de ETM nog in garantie ?!  (10 jaar).

Marc O.

Citaat van: -D©©©L- op 15-08-2009 12:01:06

Heb jij een clown op als ontbijt? ;D

-D©©©L-

Citaat van: Marc O. op 15-08-2009 12:02:19

Laat er maar eens een rechtsbijstand op los en haal de coulance regeling uit de usa aan.

Marc O.

Citaat van: -D©©©L- op 16-08-2009 00:08:47
Citaat van: Marc O. op 15-08-2009 12:02:19

Laat er maar eens een rechtsbijstand op los en haal de coulance regeling uit de usa aan.

Zijn er successen bekend in NL of elders in Europa?

straat

Allen,

Even eenkorte update / info: ik heb mijn obd laten uitlezen en het blijkt niet de gasklep te zijn (foutcodes vermelden geen kapotte gasklep), maar het apparaat dat de stand meet van het gaspedaal. Even duimen dat dit niet al te erg aan de prijs is:)

grt,

A.

Jeroentjuh

Welke foutcode zat erin dan?

Sbv

Hoi arthur,

Hopelijk valt dit mee kwa kosten. Zijn er geen andere foutcodes aan het licht gekomen?

straat

Hoi Sander,

Qua kosten zou het minder moeten zijn dan een gasklep... Naast foutcodes voor de standmeter van het gaspedaal, blijkt mijn temp. sensor voor buiten naar zijn grootje te zijn... Zou trouwens ook gewoon een stekkertje kunnen zijn, volgens de garage.

duimen dat niet alsnog snel die ***** gasklep kapot gaat, of dat er toch nog verband is tussen de standmeter en de gasklep.

Ik ga eind september voor de bijl. Laat dan nog wel even weten wat deze grappen me allemaal gekost hebben.... Nu nog maar even genieten van mijn roffel op de snelweg met dat gele ETS lampje....

grt

A