Actuator 15G

Gestart door ticcie, 15-08-2009 14:40:12

Vorige topic - Volgende topic

ticcie

Ik heb het hele forum doorgespit op actuator-kennis en ben een heel eind gekomen, maar het echte antwoord heb ik nog niet helemaal gevonden.

Ik heb een 240 Turbo en daarop heb ik een 15G turbo uit een 850T5 gezet. Met wat andere aanpassingen als een 3inch uitlaat, ander spruitstuk, intercooler etc zit ik nu op 210pk bij 0,8bar turbodruk. Druk afgesteld door de actuator op plm 0,7 te laten openen en de rest bijgesteld met een MBC.

Op zich een prima resultaat, maar de drukopbouw vd turbo is onvoldoende (langzaam)en dat ligt vlgs mij aan de enrom slappe actuator: op de originele Garrett T3 turbo moest je die met een combinatietang erop zien te krijgen door de grote voorspanning. Deze actuator kun je met 1 vinger erop wippen en trekt vlgs mij de wastegate niet goed dicht. Dus lekkage en verlies van druk.

Ik heb nu de actuator als test 6 slagen ingekort om de voorspanning fors te verhogen en dat heeft tot een briljant resultaat geleid: de turbo geeft VEEL meer druk onderin (0,7 bar bij 3500 toeren ipv 0,35). Uiteraard is de druk bij hogere toeren te hoog, dus dit is geen oplossing.

Ik heb al gevonden dat de actuator van 15G te vergelijken is met een flut-fietspompje, maar dat dit in een 850 niet heel erg is, aangezien de ECU vooral bepaalt wat de druk is. Ik heb geen ECU, bij mij wordt alles ouderwets mechanisch geregeld, dus alleen met de actuator, geholpen met de MBC voor de afstelling. Kortom, vlgs mij moet ik op zoek naar een actuator met hogere voorspanning. Maar wel eentje die zo is af te stellen dat ie bij 0,6 open kan gaan, want op Ebay kwam ik al 1,2bar exemplaren tegen.

Er zijn een paar type actuators las ik:
150/40 (15G)
167/...
216/60 (16T nwe type)
275/60 of 65? (18T)
en de 300/70 (19T)

Ik heb op de mijne gekeken en dat is idd de 150/40 variant.

Nu mijn vragen:
* klopt mijn redenering en moet ik op zoek naar een zwaardere?
* Geen idee wat de waardes betekenen, maar welke actuator zou voor mij geschikt zijn?
* Waar vind ik zo'n actuator en wat kost zoiets? Of heeft misschien iemand nog eentje liggen?

Volvo 245 TIC in restauratie
Audi A3 SB 2.0 TFSI ABT-getuned Quattro

M a r c

Forge heeft diverse universele actuators waar je de veren kunt wisselen.

En gooi die MBC in de kliko en gebruik een EBC, veel meer mogelijkheden, wellicht voldoet je huidige actuator dan zelfs al.
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

arjenT5R

;D kun je niet de actuator van je oude T3 er op zetten dan?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

ticcie

CiteerForge heeft diverse universele actuators waar je de veren kunt wisselen.

Welke dan? Ik heb op hun site zitten kijken, maar ze zijn allemaal auto-specifiek vlgs mij. Ik kwam wel deze tegen:

Adjustable Actuator for Subaru TD04 / TD05 turbochargers
Designed by Forge to replace the original component this uprated actuator is serviceable and guaranteed for life. This product is built with a predetermined actuator spring suitable for at or slightly above factory boost levels. The actuator can be assembled with a stiffer spring upon request. Please contact us directly concerning this process.

Die zou wellicht passen?
Wel een boel geld voor zoiets... E200 en dan nog een paar tientjes voor een setje veren als je alles wilt. Maar als dat het probleem verhelpt, dan is het wel de moeite waard. Zou er een universele ophanging bijzitten?

CiteerEn gooi die MBC in de kliko en gebruik een EBC, veel meer mogelijkheden, wellicht voldoet je huidige actuator dan zelfs al.

Op zich is die MBC best bruikbaar, maar een EBC is wel heel veel mooier inderdaad. Ik denk niet dat een EBC alleen gaat helpen, gezien de druk die nu ontsnapt en de voorspanning die de actuator eigenlijk nodig heeft. Zo'n EBC staat op het wensenlijstje, maar daar staat nog veel meer op   ;)

ticcie

Het heeft even geduurd, maar ik heb d'r een ander actuator op gezet en die geeft een wereld van verschil. De actuator van oude Garett met grotere voorspanning zorgt er nu voor dat de turbodruk ook bij lage toeren constant is en een stuk hoger dan met de oude actuator van de 15T turbo!

Kan m'n broertje met z'n 850R nu goed bijhouden  :laugh:

arjenT5R

Citaat van: arjenT5R op 15-08-2009 16:44:27
;D kun je niet de actuator van je oude T3 er op zetten dan?

told you  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!