Trillen vanaf 110kmh - zelfs na aan de auto balanceren

Gestart door coyote1980, 17-08-2009 10:32:31

Vorige topic - Volgende topic

coyote1980

Ik zit nu met een probleem, al geruime tijd eigenlijk, maar wil het nu eindelijk eens echt opgelost hebben. Met winterbanden was op zich prima met mijn 850 te rijden, zo vanaf 160/170 merkte je wel dat er iets van een trillinkje inzat. Voor de vakantie besloten dat ik toch wel met zomerbanden op vakantie wilde, dus zomerbanden laten balanceren en eronder gelegd en ja hoor, trillen vanaf 90 en erger naarmate je harder ging.

Goed, toch maar naar de garage gebracht ervoor in de hoop dat het gelokaliseerd kon worden en snel opgelost was. Viel tegen, is e.e.a. aan rubbers vervangen, andere veren geprobeerd, homokineet vervangen, motorsteun vervangen en opnieuw uitgelijnd, maar na dit alles was het probleem erger aanwezig dan voorheen. Kon verklaard worden dat de speling die er vroeger was een deel van de ellende opving en dat nu dat verholpen is de trillingen niet meer gedempt worden en dus merkbaarder zijn, zelfs met de winterbanden terug eronder. Dit was de middag voor wij op vakantie gingen, dus op advies van de garage de achterwielen laten balanceren aan de auto, dat heeft gescheeld want nu kon ik zonder irritatie in elk geval 120kmh rijden op vakantie, daarboven merk je nog steeds dat er iets niet goed is.

De aandrijfassen voor zijn eruit geweest en maar nog niet vervangen. (geen idee of dat op het oog te zien is of ze recht zijn of niet)

Wat de vorige keren al gedaan is en relevant is: alle 4 remklauwen zijn vervangen door gereviseerde en de draagarmen voor zijn vervangen.

Ik wil het nog wel opgelost hebben, want dit is het enige dat me irriteert aan de wagen, verder is hij prima. Garage gaf aan dat het uitwisselen van de achteras een volgende stap kon zijn. Maar goed, preventief van alles vervangen heeft niet mijn voorkeur (tenzij het een logische schakel in de keten van ellende-veroorzakers is uiteraard)

Ik hoor graag suggesties waar ze bij de garage extra rekening mee kunnen houden, hopelijk heeft iemand hier suggesties hoe de boosdoener achterhaald kan worden?!? Alvast dank voor suggesties!
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

V70geRwin

-D©©©L-

Hoe verloopt e.e.a. met een lagere bandenspanning (rond de 2 bar).

coyote1980

Kon niet volgens de Profile vanwege automaat...

Maar zelfs dan, als het nodig is om de wielen aan de auto te balanceren is er toch eigenlijk iets mis met de auto?

Het was in elk geval achter nodig om aan de wagen te balanceren, dat heeft al gescheeld, maar er zit nog steeds trilling in, dus van voren lijkt ook e.e.a. te komen. Had het voor ze begonnen ook van voren en van achteren, merkbaar aan trillingen die echt door je rugleuning lopen en die erg door het stuur gaan, onafhankelijk van elkaar wisselend in sterkte bij verschillende snelheden en ook verschillende snelheden waarbij ieder soort trilling begon.

Lagere bandenspanning kan ik nog eens proberen...

-D©©©L-

En natuurlijk de bekende zaken; een niet ronde band, aanlegvlakken van de velg, de naaf en de remschijven niet schoon.

coyote1980

Het is met 3 sets wielen geprobeerd om uit te sluiten dat het in de wielen zit. Remschijven zijn allen schoon en de wielen lijken goed gecentreerd op de naaf aan te sluiten, zitten in elk geval geen roestbobbels oid rond de naaf wat roe(s)t in het eten kan gooien.

-D©©©L-

V70geRwin

Het is altijd een goede zoektocht hoor ....

Onbalans in de aandrijfassen?
Hoe is de staat van je schokdempers?
Stabistangetjes nog ok?

Meestal is stoeltrillengen = achter en stuur = voor.

Joeri

Citaat van: spekkie99 op 17-08-2009 11:01:19
Onbalans in de aandrijfassen?
Hier zet ik mijn geld op in. Ik heb er zelf waarschijnlijk ook last van...  :-\
Travel is the only thing you buy that makes you richer.

coyote1980

Ik heb gisteren de rekening betaald, en daar stond ook een (in elk geval 1) wiellagerset tussen, dus de wiellagers zijn blijkbaar ook bekeken.

Wat ze achter ook gevonden hadden (als ik het mij goed herinner) was een bevestigingspunt van de achteras wat gescheurd was waardoor de kruislings diagonaal lopende delen van de achteras tegen elkaar kwamen. Met het opnieuw vastzetten met een nieuwe bevestigingsbeugel was dat weer verholpen.

Aangezien het van voor én achter lijkt te komen denk ik dat aandrijfassen niet de enige boosdoener zijn, wellicht komt de hele mikmak van aandrijfassen, achteras & stabi-stangetjes eraan bij elkaar, hoop het niet, maar als het daarmee opgelost is... Tips/suggesties over mogelijke oorzaken blijven welkom. Er is een ruime dag aan de wagen gesleuteld, maar binnenkort hoop ik hem dan voor een definitieve oplossing weg te brengen.

V70geRwin

Is de auto ook weer vierkant (achter beginnen) uitgelijnd na het vervangen van die achterasrubbers?

Edit, die achterrubbers bepalen namelijk de sporing achter.

Misha

Wat voor merk en type banden zitten er op ? En hoe is de slijtage daarvan ?
Zelf ervaring mee, onze auto's zijn erg gevoelig voor merk en type band.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

coyote1980

Citaat van: spekkie99 op 17-08-2009 11:23:41
Is de auto ook weer vierkant (achter beginnen) uitgelijnd na het vervangen van die achterasrubbers?

Hij is opnieuw uitgelijnd, ik neem aan dat dat vierkant gedaan is én na de werkzaamheden gebeurt is maar zal het eens navragen.

Trouwens, is na te gaan of de aandrijfassen goed zijn door ze te analyseren? Of komt het al snel neer op vervangen door nieuwe en te kijken of dat verschil maakt?

Er zijn 3 verschillende sets wielen met totaal verschillende banden gebruikt, zomer/winter, stalen velgen/lichtmetaal met allemaal hetzelfde getril. o.m. Michelin PE2, Vredestein SnowTracs of WinTracs (weet ik niet meer zeker)

alizee

laat de auto eens balanceren met een scooter
word de hele aandrijflijn uitgebalancerd :eusa_hand:

coyote1980

Citaat van: alizee op 17-08-2009 12:07:25
laat de auto eens balanceren met een scooter
word de hele aandrijflijn uitgebalancerd :eusa_hand:

Is gedaan, zie OP, maar daarna was het probleem er nog. Profile gaf overigens aan dat bij een AT alleen niet-aangedreven wielen op deze manier konden worden gedaan, daardoor zijn mijn voorwielen dus niet meegenomen. Is dat overigens waar?