koppakking---breekpunt????

Gestart door A10, 17-08-2009 22:46:58

Vorige topic - Volgende topic

A10

Hi,
Ik weet nog niet zo goed hoe dit allemaal werkt, maar ik heb een vraag voor de 'kenners' en ik hoop erg dat ik door jullie op het pad gezet kan worden....
Ik heb een 850 uit 1993, heeft 2,5 ton gelopen, 1x nieuwe distributieriem en waterpomp verder gb. nu schijnt koppakking kapot te zijn en wordt de reparatie beraamd vanaf 2000 euro.....??? lijkt me nogal veel geld? Kan dat niet simpeler en goedkoper? Ik vind het te veel en erger nog het schijnt dat ik m ongerepareerd naar de sloop kan BRENGEN???? ik kan er even nog niet bij, dus help me op WEG?!?!!? ik vind het zó zonde!!!! bovendien heb ik ook geen geld voor een nieuwe....
ik hoor graag de experts... over een evt goedkopere oplossing voldaan door een liefhebber? of een liefhebber die dit soort zielepootjes wil opkopen?
ben benieuwd......
grt, Albertine

Marc O.

Waarom denk je dat de koppakking kapot is? Wat zijn de symptomen?
...The Nile isn't just a river in Africa...

-D©©©L-

Ah, de vraag die eerder vandaag ook al in de chat voorbij kwam. Helaas was je al weg voordat er antwoord gegeven werd.
2000 euro voor een koppakking is behoorlijk ruim begroot. M.i. is dat een "dat doet ie hopelijk niet" offerte tarief.

Ook ik ben benieuwd naar de symptomen.

A10

ehh, de moter loopt heet en verliest koelvloeistof en ze hebben een koppakkingstest ??? gedaan. de druk wordt ook te hoog hadden ze het over. dit is door een garage beoordeeld die vooral volvo's repareren, maar geen dealer zijn. in utrecht. ik had eerst lekkende koelvloeistof en toen ineens sloeg het door en kwam meter bijna in het rood te staan, dus ben ik aan de kant gaan staan en heb ik m laten onderzoeken, omdat de anwb er van dat spul in hadden gedaan tegen lekkende rediator... maar goed, de ene zegt dit en de andere zegt dat en ik weet niet zo veel ervan.....

-D©©©L-

waar lekte hij koelvloeistof ?

A10

rechts voor (voor de auto) , beetje in het midden geloof ik... hij heeft nu 4 mnd stil gestaan en ik heb er net een stukje mee gereden en de temp blijft nu constant in het midden. niet op radiatorplek en er lagen plasjes bij het expansie vat (??) wat zou wijzen op oververhitting en te grote druk. als er rustig mee gereden werd was er niets aan de hand en toen ze gingen testen op snelweg werd het duidelijk, zoals ze zeiden. kan je hier wat mee?

mehn

Kijk eens of het tuitje van het expansievat waar het dunne slangetje aanzit niet stuk is.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

arjenT5R

En ga zowiezo eens voor een second opinion bij een andere garage?
Kunnen ze met de co2 snuffelaar bij je expansie vat kijken of je kop lekt.

Daarbij..... €2000 gaan ze de eerste roffel bouwen met gouden kop en pakking  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Snellebaksteen

Is niet gewoon de dop van je expansievat gebarsten? Grijze dop toevallig??
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

Lampje

Vraag eens aan Arie van garage Visser & Visser in Leusden een second opinion. Was ooit een officiële dealer, leven nu puur van het onderhoud en doen dit met 6 monteurs.

Arie is zeer bedreven in het stellen van diagnoses.

Vraag even aan Karel Visser of je mag langskomen tussen 08:00 en 08:15 voor een diagnose. Is vaak gewoon gratis.

Telefoon: 033-4940115

www.garagevisserenvisser.com

ongezouten

Hallo A10,
ik had hetzelfde probleem: koelvloeistof spoot tankje uit, veel te hoge druk op het koelsysteem, hakkelend lopen, dat werk. Een garagist die ik vertrouw (en die zijn dun gezaaid) concludeerde een lekke koppakking bij 320d km.
De auto bleek voor ik m kocht eerder een lekke koppakking te hebben gehad maar bleek te zijn 'gerepareerd' met oude spanbouten en met een fout aangedraaide kop die de vorige autohandelaar nota bene met geweld had gelicht met de nodige schade tot gevolg - zie mijn no go-adres in een ander topic.
Garage Piet Lancee in Hekelingen (dat is m dus) heeft m kunnen afvlakken  :eusa_boohoo: en heef het hele zaakje in elkaar gezet voor nog geen 1500 e.
Tip: laat meteen je klepafdichting testen van je kop.

A10

Nu sleept er ook nog iets aan in het achterwiel....een slijpend piepend ronddraaiend geluid..... ik denk dat ik GEKwordt... en ik wil m niet weg doen..... maar goed, deze tips ga ik meenemen en ik ga zo garagevisser eens bezoeken op website of langsrijden of opbellen. ik zal het laten weten, dank voor het meedenken in ieder geval tot nu toe. grt, albertine

-D©©©L-

Inspecteer het tankje en de dop maar eens op scheuren (witte barsten). Een foto zegt meer dan 1000 woorden.

A10

hoera hoera voor de tip van lampje!!!!

WAT EEN HELDEN!!! ik ben maar gewoon naar de garage gegaan en mijn vraag gesteld aan Karel. Hij haalde Arie erbij, dus ik had de juiste personen!!! Zo fijn, mensen die met je meedenken in praktische en goedkope maar toch goede oplossingen......
Goed, ik ben er nog niet, maar ze vonden het beiden wat vreemd. de vloeistof was niet veel van verloren, en ze vonden de druk helemaal niet extreem hoog. toen nog een paar keer extra gas gegeven (??) en er gebeurde niets. dus ze hadden wel hun vraagtekens bij de koppakking.... wat voor test de vorige garage nou heeft uitgevoerd, weet ik ook niet. hij  kende de andere garage wel en had positief vertrouwen in wat zij hadden gedaan. maar.... toen kwamen ze erop dat de auto wel wat stonk vanbinnen bij het naar binnen rijden, en de ramen vettig zijn vanbinnen...ja, dat klopt, maar ik weet niet beter. Nu HOPEN ze erop dat er een defect zit in de binnen-radiator? in ieder geval is daar een klem op gezet en moet ik kijken wat er gebeuren gaat. wat zou dat FIJN zijn!!!!
Mijn tankje ziet er inderdaad zo uit als de rechter, viezige. dat zal ik ze ook nog vragen.
Een goedkope oplossing, wat niet een heel correcte is was zo'n pil erin stoppen, die alles dichtslibt.... wat zijn daar de meningen over???
gepiep aan wiel is naganoeg weg, en zal wel de rem zijn geweest die te lang stil heeft gestaan.
oef.....ik hoop dat het deze sisser  zal zijn.......ik laat het weten!!!!dank in iedergeval tot nu toe voor het meedenken!!!!
grt Albertine

-D©©©L-

Het bekijken van de kachelradiateur is een simpel 5 minuten klusje:

Onderplaat aan de bestuurderkant eruit (3 parkers), bekleding opzij vouwen, kunstof plaat uitnemen (2 cm naar achteren schuiven) en je kijkt op de onderkant van de kachelradiateur.

Een "pil" gebruiken voor een lekkende kachelradiateur (75 euro) of tankje (30 euro) is onzinnig en korte uitstel van executie.