Condenswaterafvoer verstopt?

Gestart door Oer855GLE, 22-08-2009 00:35:54

Vorige topic - Volgende topic

Oer855GLE

Als de handmatige (Deltamil) airco van onze 850 estate GLE uit 1993 een tijdje aan staat, loopt het ventilatorhuis langzaam vol water en horen we het in de bochten klotsen en verschijnt het "vogeltje" (met afnemende toonhoogte (toerental) in de bocht en na de bocht weer hoorbaar op toeren komen van de ventilator totdat het gezang bij rechtuit ophoudt). Na verloop van tijd krijgt de voorpasagier natte voeten. Als de airco uit is en de boel heeft een tijdje kunnen drogen, lijkt alles weer normaal. Onze garagist zei met euritekens in zijn ogen dat hij wel een diagnose wilde stellen... Tja, en ik wil eigenlijk alleen maar weten waar normalerwijze het condens van de luchtkoeler heen gaat en hoe ik deze afvoer weer open kan krijgen. Of is er meer aan de hand? Op het forum las ik ergens dat de waterafvoer van het ventilatiesysteem achter de radio zit, maar die heb ik er uit gehaald en een afvoerslang kon ik niet vinden. Dit probleem bestaat nu een paar maanden. Wie helpt mij weer koel op weg?

-D©©©L-

Je mag even op zoek naar dit slangetje. Het zit achter de radio, maar wel een stuk lager.

Oer855GLE

Beste DcccL,

Bedankt. Ik had hem ook al gevonden door het meesterlijke stuk over het vervangen van de condensor van BasV70. De benadering via de passagierskant is inderdaad beter dan ed in 2003 voorstelde. Ook hoeft het dashboadrkastje er niet uit. Het was heel simpel. Onderste afdekplaat er uit. Vloerbekleding een beetje terugvouwen. Zwart plastic schot losmaken. Et voila! Bindertje doorknipppen. Slangetje van kachelhuis schuiven. Even prikken in het gaatje in het kachelhuis en ... zeker een liter water met bruine drab. Het was prettig dat ik het slangetje in zijn geheel eruit had, want nu deed het gat in de bodem dienst als afvoerputje. Alls droog maken. Bindertje als slangklem er om en dichtmaken. Probleem opgelost. Alleen jammer van de desinformatie van Mehn van 28-06-2008 over "achter de radio".

Overigens vind ik dat we op dit forum wel een betere zoekfunctie kunnen gebruiken. Het is een goudmijn, maar je moet er wel diep voor graven en te veel nutteloze info doorkijken.

Groet,
Oer855GLE

-D©©©L-

Ik denk dat je er nu wel verstandig aan doet om de Verdamper een keer schoon te maken met schuim. Heb je ook al een interieurfilter ?

mehn

Citaat van: Oer855GLE op 22-08-2009 23:36:58
Alleen jammer van de desinformatie van Mehn van 28-06-2008 over "achter de radio".

Ik heb op 28-06-2008 niets gezegd over "achter de radio"

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Oer855GLE

Klopt Mehn, het was 28-07-2008. (Reactie op "Water in ventilatorhuis en piepende ventilator Help!" van carpenterjohan). Maar bedankt, het was de goede richting en zo leer ik mijn roffel beter kennen.
Bedankt DcccL. Interieurfilter, ja, al 14 jaar, schoonschuimen, hoe? Ik vroeg me inderdaad al af waar die bruine drab vandaan kwam, leken wel roestschilfers. Van de verdamper? Maar waarom schoonmaken? Gaat ie dan langer mee? Het is nog koel genoeg.
Groet, Oer855GLE

Theostek

Mehn bedoelt daar mee te zeggen dat de verdamper gedesinfecteerd moet worden (bacteriën/schimmels) zodat ie niet gaat stinken na verloop van tijd.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.