Problemen motorblok T-5R - met raar hard tikkend geluid

Gestart door Vincent_850T5-R, 22-08-2009 14:00:26

Vorige topic - Volgende topic

Vincent_850T5-R

Beste Forum lezers,

Tijdens onze vakantie in Spanje hebben wij afgelopen week problemen gekregen met onze Volvo 850 T-5R. Na een ritje naar het binnenland van Spanje kwamen we terug in ons plaatsje. Plotseling merkte ik dat een een klepper-geluid uit de motorkap klonk. Vooral hoorde ik dit geluid bij het optrekken rond de 2000 toeren. De volgende dag ben ik bij een ANWB service post langsgereden en mij werd gevraagd de volgende dag terug te komen. Op de rit van de garage terug naar ons huisje heb ik de T-5R toch maar langs de kant gezet. Het tikken werd zo luid dat de hele straat ons aankeek met ogen als van "dat klinkt niet goed"!!!

De ANWB heeft de auto opgehaald en weer naar de locale garage gebracht. Na een kleine inspectie (van 150 euro) is men daar tot de conclusie gekomen dat de auto beter op transport kan naar Nederland. De bovenkant van de motor is open gemaakt en aan de cilinderkoppen is niets te zien. Waarschijnlijk (gaf men aan) zit het probleem er onder...drijfstang?!? Heeft iemand ervaring met een soort geluid/probleem? De auto reed voor de rest nog wel goed, alleen maakte het een erg hard tik-geluid.

Momenteel moet ik aan de ANWB laten weten waar de auto naar toe moet. Op het forum heb ik gelezen dat een eventuele revisie toch niet door een Volvo dealer wordt uitgevoerd en zodoende twijfel ik om de auto naar een Volvo dealer in Nederland te laten brengen. Heeft iemand ervaring met een (ruil)blok zoals Volvo die kan aanbieden?

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vincent

reneetje

Zoals je het omschrijft duid het inderdaad richting de drijfstangen (lagers).

De kop is er nu af begrijp ik, kun je ook zien of er een of meerdere cylinders echt warm zijn geweest ?
Is de wagen gechipd oid ?

1 of meerdere injectoren kunnen geen genoeg peut hebben gegeven , met een veuls te schraal mengsel als gevolg en dat kan fataal zijn/worden voorje drijfstangen/lagers.

Een ander blok zal de snelste/goedkoopste optie zijn .

sucses
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

Vincent_850T5-R

Dank voor je reacie Reneetje. Volgens mij heeft de auto inderdaad een chip.
Zijn drijfstangen niet te repareren/vervangen?

Eugene

Drijfstangen krom of drijfstanglagers kapot gelopen.

Is te repareren maar een ruilblok is ook een optie.

In het brandstof systeem zou ik het niet zoeken, want als een injector oid te weinig brandstof had geleverd dan had je een gat in een zuiger gehad en niet een beschadigde drijfstang/drijfstanglager.

If it's not blown, it sucks...

Vincent_850T5-R

Is een ruilblok mogelijk via een Volvo dealer? Hebben jullie hier ervaring mee?

axelvr

volvo biedt alleen nieuwe motorblokken aan voor rond de 3600€ geloof ik.

Wij hebben zelf 2 jaar geleden een ruilblok gekocht van een sloperij in Gorredijk ,
het blok wat wij hadden gekocht was uitgelopen op een rampblok , Turbo kapot na een half jaar , olieschraapveren kapot na 1.5 jaar.

We hebben nu bij ET (european tuning te moergestel) een gereviseerd onderblok gekocht voor 1600€ , dit houdt in dat je je kop houdt en de rest van het blok gereviseerd "omruilt".

Het is dus een beetje aan jouw de keus of je het risico wilt lopen om een slecht blok te kopen , of meer geld uitgeven aan een gereviseerd onderblok.

gr , Axel

Vincent_850T5-R

Dank voor de informatie. Inmiddels vandaag geregeld dat mijn auto in Nederland door een expert wordt bekeken. Nadat we precies weten wat er met het blok aan de hand is zal ik een overweging moeten maken.

Biedt Volvo alle soorten motorblokken aan? Is het blok voor de T-5R ook nog te verkrijgen? Er zit er dan fabrieksgarantie op?

Turbo-Geek

Als je de Volvo dealer route op gaat dan ga je leeg lopen (qua kosten) en gaat het je meer kosten (of bijna net zoveel) als dat een rijdende T-5R tegenwoordig zowat waard is.
Ik zou kiezen voor een gereviseerd onderblok of als je wat weet van de techniek kijken wat precies het probleem is.
Mischien is het een drijfstang die krom is/en of lager en als dat het is (dus de rest ziet er goed uit, krukas niet ingelopen etc.) dan zou ik een set nieuwe performance drijfstangen monteren , nieuwe lagers doen en mischien ook ff naar de rest kijken (evt. nieuwe olieschraapveren, kop vlakken, keeringen, pakkingen, etc.) en een kleine revisie doen.

Mocht het een drijfstang zijn praat dan eens met Mitch (Mitchelli), die heeft het ook gehad en ze vervangen en hij is een Volvo monteur.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Qua motor kan elk T5 blok gemaakt tussen 1994 en 1998 erin. Die zijn (op heel kleine details na) gelijk.

mevita

rifwachter

Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

M a r c

Lijkt er op dat de drijfstanglagers eruit liggen.... wellicht met te weinig olie gereden?  Heb je dat nog gecheckt?
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

Vincent_850T5-R

Beste Rene,

Als ik jouw verhaal lees dan klinkt het exact als mijn probleem. De tikken worden alleen luider als er vermogen van de auto wordt gevraagd. Voor de rest rijdt de auto prima. Als het daadwerkelijk ook de pakkingen zijn dan ben ik erg blij en gerustgesteld want dat betekent dat ik "het roffel beestje" nog niet hoef op te geven!

In ieder geval ontzettend bedankt want op deze manier kan ik straks, als ik weer in Nederland ben, gericht te werk gaan.

Groet, Vincent

Vincent_850T5-R

Beste Marc,

oliepeil was voldoende. Heb ik gecheckt. Vooradt ik naar Spanje ben gereden heb ik een kleine beurt laten geven en olie laten verwisselen.

t5karel

Zou heel best eens zo kunnen zijn dat je je uitlaatspruitstukpakkingen eruit hebt geblazen,ik hoop het voor je :eusa_pray:
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.