Reinigen waterafvoeren S70/850 sedan

Gestart door denkweb, 07-12-2003 09:45:31

Vorige topic - Volgende topic

denkweb

Omdat ik tijdens de sleuteldag bij diverse personen verstopte leidinkjes heb lopen lospeuteren hierbij voor alle anderen die niet op de sleuteldag waren maar een korte beschrijving hoe dit in zijn werk gaat.

Veel leden dachten slim te zijn door een stalen draad te gebruiken om de leiding schoon te maken, zij 'vergaten' echter dat er bochten in de leiding zitten, waardoor de slangetjes lek gestoken waren of zelfs losgeschoten waren. Ook zaten sommige doorvoertjes al zolang verstopt dat er zich roest begon te vormen rond de doorvoertjes.

We beginnen met het uit de kofferbak verwijderen van alle rommel die er bij de meeste mensen in ligt.
Vervolgens pakken we een kleine schroevedraaier (geen kruisschroevedraaier) om de bekleding te gaan verwijderen.

In het midden rond het beugeltje waar de achterklep mee afsluit zit een plastic kapje, hierin zitten drie ronde plastic schroefdopjes, deze alle drie een kwartslag draaien waarna het gehele kapje met de drie clipjes verwijderd kan worden.

Vervolgens gaan we links en rechts de bekleding zelf loshalen. Deze zitten aan beide kanten ook met drie dezelfde schroef-clipjes vast, waarna de bekleding naar binnen gevouwen kan worden en er zicht is op het binnenwerk.

Allereerst links achterin controleren of er een afvoerslangetje vanaf de (electrische?) antenne naar buiten loopt om het regenwater vanuit de antenne weer terug naar buiten te geleiden... zo niet dan is het raadzaam hier een dun plastic slangetje voor te creëren.

Voor hen die geen electrische antenne hebben is een verdeelblokje zichtbaar waarop deze eenvoudig zou kunnen worden aangesloten, een goed alternatief is het bestellen van een electrische antenne bij bijv. conrad voor de daar aangeboden Hirschmann antenne.

Aan de andere kant achterin de auto is een metalen draadje met een oog zichtbaar. Voor hen die hier niet mee bekend zijn, wanneer de tankdop-vergrendeling niet wil ontgrendelen kan deze handmatig met deze noodgreep worden geopend.

Verder met de afvoer. Maak eerst de rand rondom de kofferbak schoon om een nieuwe verstopping te voorkomen, alle blad en takjes weghalen.

Vervolgens kan onder de afvoergaatjes de rubberslang worden losgetrokken, als deze verstopt zit is het raadzaam de slang rechtop te houden om de auto niet vol rommel te krijgen. Het andere eind van de slang loopt door een opening in een plastic afdekplaatje achter de bumper naar buiten. Wring het uiteinde van de slang hier voorzichtig uit. Niet drukken om te voorkomen dan het afdekplaatje losklikt.

Hetzelfde kan gedaan worden aan de andere kant van de auto.

Spoel de slang schoon met water en leg deze weer op dezelfde wijze tussen de eventuele bedrading door.

Schuif het uiteinde terug aan de opening in de bovenrand.

Om de slang aan de onderkant weer in de plastic opening te krijgen is het verstandig om je vingers door de openingen in de onderrand van het plastic afdekplaatje te steken om te voorkomen dat deze losraakt. Wring voorzichtig de slang zo ver mogelijk terug in de opening.

Controleer of alles vast zit en dat er geen gereedschap achter de bekleding achterblijft. Zorg dat je de 9 plastic schroef-clipjes bij de hand hebt.

Druk de bekleding terug op de plek en druk de plastic schroef-clipjes in de openingen waar deze thuishoren. Deze hoeven niet met de schroevendraaier vastgedraaid te worden maar kunnen in de originele positie teruggedrukt worden in de opening.

Druk de plastic afdekplaat over de rand van de bekleding terug in het midden van de kofferruimte en druk deze goed vast. Plaats ook hier de schroef-clipjes terug.

Gooi vervolgens alle rommel terug in de auto en klaar!

Nu regelmatig de afvoer schoonspuiten bij het autowassen.

Een andere plek waar veel rommel zich ophoopt is onder de rand van de motorkap aan de voorzijde, ruim regelmatig blad en takjes weg om te voorkomen dat deze in de kachelbuizen komen en irritante geluiden gaan veroorzaken.

Als je voorin de auto een riviertje hoort stromen in de bochten dan zit waarschijnlijk je afvoertje verstopt! Voorkom dat dit water door de zekeringenkast in de auto verdwijnt (natte vloer!).

Reitse

Of je zet er gewoon 8 bar luchtdruk op. Komt wel beetje rook/stoom bij vrij maar gaat een heel stuk sneller. (wel even controleren dat de slangen blijven zitten)

denkweb

Tot slot nog 1 tip. Controleer of er geen modder en vuil achter de spatlap van het voorwiel blijft steken. Dit kun je controleren door de voorportieren te openen en tussen de opening van het plaatwerk onderaan te kijken. Zit hier veel rommel dan kan via deze zelfde opening met een hogedrukspuit snel de nodige rommel verwijderd worden, pas wel op dat je de rommel niet de auto in spuit!

Succes met schoonmaken!

macpeet

Heeft iemand zo'n verhaal voor de achterkant van de etates ?
Ik heb m'n V70 nog niet zo lang maar ik heb nog geen afvoerslangetjes zien zitten terwijl er wel straaltjes net achter het achterwiel vandaan komen, dus ze zitten wel ergens.........
Alvast bedankt.

denkweb

Hmmzz... volgens mij wel vanuit te tankopening, daarvandaan loopt een afvoertje naar omlaag, verder durf ik niet te zeggen of er meer afvoertjes zitten, kan het me eigenlijk haast niet voorstellen. Wellicht dat het water langs de achterklep wegloopt en bij het wiel terechtkomt ofzo?

Zal (als ik de kans zie) straks bij mn schoonvader eens een blik werpen, die rijdt een estate.

TTT242

Afvoer voorkant estate zal wel zelfde zijn als bij sedan. Achterkant?
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

denkweb

Geen afvoeren te vinden hoor!  :o

Pretorian

Ik spoel de slangen eens in de maand even door met water, rechts achter zat eens verstopt. Even schoon gemaakt en daarna nooit geen problemen meer gehad
If you want the job done right, hire a professional!          Volvo 850 Club lidnummer 0703300

Freulig

De S70 heeft volgens mij die afvoeren niet meer: de mijne in ieder geval niet.
Je kunt ze gewoon doorspoelen met water: als er acht veel zooi in zit, kun je de afvoerslangen simpel verwijderen (achter de kofferbakbekleding) en doorsteken met bijvoorbeeld installatiedraad.

denkweb

Citaat van: Freulig op 22-12-2003 08:16:05
De S70 heeft volgens mij die afvoeren niet meer: de mijne in ieder geval niet.
Je kunt ze gewoon doorspoelen met water: als er acht veel zooi in zit, kun je de afvoerslangen simpel verwijderen (achter de kofferbakbekleding) en doorsteken met bijvoorbeeld installatiedraad.

???

Heb er op de sleuteldag nog eentje geholpen...?

Doorsteken kan als risico hebben dat je er doorheen steekt, het is maar een stukje rubber met twee keer een knik erin, een beetje water doet wonderen en reinigt vaak ook beter als een draadje...

Freulig

Bij mijn 850 hadden Knabbel en Babbel hun wintervoorraad eikels en kastanjes in deze slangen verstopt, ik moest echt doorsteken.
Als je de slangetjes loshaalt , kun je ze rechthouden terwijl je ze doorprikt.

Jacco850

:)Even doorblazen (gecontroleerd) met de fietspomp en dan met warm water doorspoelen en klaar weer! 8)

DD

een heel oud toppic omhoog ik heb nog steeds last van vocht in de wagen bij regenachtig weer. Ramen beslaan en het begint vrij snel op het achterraam. na het lezen van dit toppic dacht ik het euvel dan eindelijk gevonden te hebben maar ik kan de slangetjes niet vinden.

ik heb maar een paar foto's geschoten om te kijken of ik in de goede hoek zat.

aan de andere kant ook niets te vinden. De doppen in de bodem van de kofferbak zijn wel gewoon open.

Als ik de airco aan heb gezet dan is de condens zo vertrokken, echter zet ik de airco daarna weer uit beslaat het allemaal net zo hard dus ik had het idee dat de airco de boosdoener was. dus ook ik heb de bekleding voor weg gehaald en de slang bekeken maar het ziet er allemaal wel goed uit daar onder. (er stond op dat moment ook geen water in).

Tevens alle slangen onder de motorkap schoon gemaakt, deze zaten alle 4 ook niet verstopt.
De deurrubbers zijn goed en laten geen water door en ik heb geen schuifdak. zijn er nog meer plaatsen waar ik moet zoeken voor eventuele afwatering zodat ik eens en voorgoed van dat gore condens af kan zijn.

thuur

De afvoerslangen beginnen onder de achterruit, op de hoeken van de kofferbak als je deze open hebt en lopen naar links en rechts achter de zijkanten van de bumper.

Gr ;)

DD

dan ga ik dat alsnog maar eens een keer loshalen en kijken. thanx weer