Wie kan mij (ons) uitleggen hoe een LPG stappenmotortje werkt?

Gestart door CharlieFox, 26-08-2009 08:58:13

Vorige topic - Volgende topic

CharlieFox

Dit naar aanleiding van dit topic: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,33697.15.html

Ik rij nu alweer enige weken "probleemloos" op LPG, althans: Ik merk aan niets dat ik de stappenmotor uitgeschakeld heb, of 't moet een iets hoger verbruik zijn (50 L op 370 km ipv voorheen 50 L op 410 km).

De 4-polige stekker op de stappenmotor heb ik namelijk losgekoppeld omdat anders (soms?!) niet op LPG te rijden is. Note: Die stappenmotor die er nu op zit werkte oorspronkelijk wel! Ik heb 'm namelijk van Estate Services Obdam waar die in een (toen nog) rijdende 850 zat. Verdamper + stappenmotor heb ik in mijn 850 ingebouwd. Storing bleef eerst aanhouden totdat ik de 4-polige stekker loskoppelde. De hamvraag:

Waar ligt 't nu aan dat die stappenmotor niet werkt? Heb dat vacuum "dingetje" naast de radiator al onderzocht (tip Ludo) maar niets bijzonders kunnen vinden. Misschien LPG-computer? Lambda-sonde? Ik roep ook maar wat, want ik weet immers niet hoe die stappenmotor werkt en aangestuurd wordt.

Wie?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

Theostek

Waarschijnlijk wordt het lamda signaal niet doorgegeven door een onjuist werkende lamda

De lpg instalatie maakt gebruik van het sonde signaal dit signaal wordt afgetapt van de lamdasonde. dit signaal wordt verekend door de lpg computer en stuurt die op zijn beurt weer naar de lpg stappenmotor,  de aansturing van de stappenmotor hangt dus af van hoeveel spanning de lamdassonde afgeeft.

Je moet dus weten hoeveel spanning de sonde afgeeft op benzine en gas.
Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

CharlieFox

Kijk, hier kan ik wat mee. Vraag:

Mijn uitlaat lekt sinds enige tijd. Om precies te zijn op de verbinding tussen (achter-) uitlaatpijp en de katalysator. Zit zo'n klem en die was doorgerot. K**fit heeft de klem vervangen, maar was geen passende (te smal) waardoor er nog steeds wat uitlaatgas op die plek ontsnapt (hoefde de klem niet te betalen ...).

Zou dat lekje enige invloed kunnen hebben op de werking van de lamdasonde en dus daardoor ook op de werking van het LPG-stappenmotortje?
Om een pas aangekochte auto te doorgronden moet je er eerst flink aan sleutelen ...

alfredgeel

ik weet niet of je zelf technisch bent of niet maar het is inderdaad belangrijk dat je lambdasonde goed werkt.

Na een korte koude tijdloop ( in deze fase staat de stappenmotor vast in een voorgeprogrammeerde positie) gaat de stappenmotor bewegen volgens het lambdasignaal.
Is het mengsel te arm dan gaat de stappenmotor open, is ze te rijk dan gaat de stappenmotor dicht.

Dit moet je wel ietofwat genuanceerd bekijken. De stapjes zijn heel klein en vragen ook heel wat tijd om van open naar dicht te gaan. Het is eigenlijk een bijregeling. Het vermogen dat je nodig hebt haal je uit je verdamper door het aanzuigen.
Voor je gaslep is een gasring ( venturi) geplaatst, die zorgt voor een aanzuigeffect op je verdamper waardoor er meer of minder gas wordt aangevoerd.

Je lambda sigaal kan OP BENZINE eenvoudig gecontroleerd worden met bvb een 4gasanalyser in de garage. je laat ze zowel stationair als op 3000tr controleren. de CO waarde moet schommelen; Heel lichtjes maar ze moet schommelen.
Het best hang je er de volvotester op en bij en warme motor moet je op benzine het lambdasignaal kunnen volgen.

Stappenmotors gaan over het algemeen stuk nadat de verdamper lek is gegaan. ze kunnen nl niet tegen water.