Stinkende koppeling....

Gestart door llinssen, 28-08-2009 21:46:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

llinssen

Gedurende een mooi bergritje in Frankrijk, vlakbij de Spaanse grens  (Banyuls) begon mijn koppeling te roken.
De koppeling is nog gewoon functioneel, maar ook bij inparkeren, waarbij ik toch echt de koppeling nodig heb, stinkt het zaakje.

Nu heb ik gelezen dat de koppeling soms geluiden begint te maken en dat dat een teken kan zijn van een naderend einde (en dat dit einde nog wel eens vele kilometers op zich kan laten wachten), heb ik weinig kunnen vinden over een rokende koppeling.

Via google kon ik wel op een audi forum vinden dat werd afgeraden om met een rokende koppeling door te rijden. Het zou tot vervolgschade leiden.

Nu de vragen:
Is een rokende / stinkende koppeling kwalijk, kun je er zonder extra schade mee doorrijden totdat de zaak het echt begeeft of zsm vervangen aan te raden?
Is een rokende koppeling een teken van slijtende drukgroep, of meer de platen of beide?

Andere bijdragen worden op prijs gesteld.
Peugeot 104 > 245 Van > 745 > 245 > 745 > 855 2.5 > 855 2.0 > C70conv 2.5LPT > 854 2.5 > 744 > V70 > C70 > XJ8> S500.

Piere

Ik denk dat je vliegwiel daar immens van afziet...
Roken betekent meestal oververhitting, dus verhit je vliegwiel mee over, wordt het blauw, en trekt het na een tijd krom...
Denk ik toch hè :)

Dus ik zou er wel naar kijken ja...
Ook kwestie van ongemakken te vermijden, als'm het dan plots opgeeft ben je wel de klos...
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

henry classic v70

Als het de drukgroep is, wat zeer waarschijnlijk wel de oorzaak zal zijn, dan moet deze worden vervangen.
Bij zo'n klus moet de versnellingsbak los van het motorblok en dan wordt eigenlijk altijd alles vervangen wat daar in zit: koppelingsplaat, drukgroep, druklager en keerring.
Er mee door blijven rijden tot de koppeling de geest geeft zou kunnen zorgen voor meer problemen met de versnellingsbak in een later stadium, de kosten blijven bij vervanging nog beperkt.
Als de bak kapot draait moet je een andere goeie bak zien te vinden, de kapotte bak moet eronder vandaan, de andere bak eronder met nieuwe koppelingsplaat, drukgroep, druklager en keerring..........................
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4