temperatuurmeter stijgt, maar kachel is koud

Gestart door ongezouten, 04-09-2009 12:37:53

Vorige topic - Volgende topic

ongezouten

Beste mensen,
zit ik een beetje in de richting als ik denk dat mijn thermostaat kapot is bij het volgende:

temperatuurmeter staat mooi op drie uur, maar stijgt onder normaal onbelast rijden soms naar boven, nog net niet het rood in.
Als ik de kachel vol open zet, wordt die niet warm. Temperatuurmeter zakt dan weliswaar even later weer, maar de meter blijft soms toch op en neer gaan. De airco doet het plots ook niet meer en ik hoor bij tijd en wijle ergens af en toe een fluitend uit het vooronder komen (dat te kort duurt om erachter te komen waaruit)

Mijn idee is dus: thermostaat blijft dicht zitten. Of ligt het aan de temperatuursensor? Ook vervangen of schoonblazen?

Kan het zijn dat de radiator deels verstopt zit en helpt flushen?

Wie van jullie heeft dit eerder aan de hand gehad?

Thx,
F.

thuur

Heb je ECC? Kan zijn dat de kleppen dicht blijven zitten waardoor er geen luchtstroom kan zijn. Wordt het kachelhuis zelf ook niet warm na een lange rit?

Beide koelslangen naar de radiator wel warm/heet?

Is er ooit een pil tegen lekkage in het koelsysteem gegooid?

Sowieso thermostaat en temp.sensor vervangen, voor die kosten kun je niet gaan klooien maar wel starten met uitsluiten!

Gr 8)

ongezouten

Hallo Thuur,
ik zie geen knipperende lampjes op de ECC bij het starten. Die had ik wel toen ik vorig jaar een koude kachel had aan de passagierszijde (toen bleek de stekkeraansluiting achterin de ECC kapot te zijn)

Ik hoor vaak dat bij een kapotte thermostaat de klep helemaal openstaat en de temperatuurwijzer dan daalt. Bij mij is het andersom: soms stijgt die van 3 uur naar 1 uur en zakt dan weer. Kan het dan zijn dat de thermostaat helemaal niet meer open gaat  - en net als bij Roffelred (zie ander topic) het koelwater uit het tankje wordt geperst (ik heb groene dop)?

Zodra moeders thuis is ga ik voelen aan de onderste radiatorslang. Kan het zijn dat radiator deels verstopt zit en zou flushen dan helpen?

Bedankt voor je tips, inderdaad kost een thermostaat en sensor niet de hoofdprijs. Daar kan ik dan mee beginnen.
F.

thuur

Citaat van: ongezouten op 04-09-2009 13:24:46
Hallo Thuur,
ik zie geen knipperende lampjes op de ECC bij het starten. Die had ik wel toen ik vorig jaar een koude kachel had aan de passagierszijde (toen bleek de stekkeraansluiting achterin de ECC kapot te zijn)

Ik hoor vaak dat bij een kapotte thermostaat de klep helemaal openstaat en de temperatuurwijzer dan daalt. Bij mij is het andersom: soms stijgt die van 3 uur naar 1 uur en zakt dan weer. Kan het dan zijn dat de thermostaat helemaal niet meer open gaat  - en net als bij Roffelred (zie ander topic) het koelwater uit het tankje wordt geperst (ik heb groene dop)?

Zodra moeders thuis is ga ik voelen aan de onderste radiatorslang. Kan het zijn dat radiator deels verstopt zit en zou flushen dan helpen?

Bedankt voor je tips, inderdaad kost een thermostaat en sensor niet de hoofdprijs. Daar kan ik dan mee beginnen.
F.

Ik ga niet alles herhalen in twee gelijke topics.

Flushen kan helpen, maar ik vrees het ergste. Met zo'n pil maak je meer kapot dan drank kan goedmaken.

Gr 8)

ongezouten

Bedankt Thuur,

dat van dat 150 kPa-verhaal wist ik. Daar kwam ik achter toen ik een zwarte dop voor het expansievat in mijn handen gedrukt kreeg van een automaterialenhandelaar (die overigens keurig mijn kenteken intikte voor het zoeken van het juiste materiaal). Gevolg: een witte paddestoelwolk van onder mijn motorkap door een losgesprongen koelwaterslang. Aan de kant van de weg gerepareerd en even later met een groene (origineel-Volvo) dop geen problemen meer, behalve een naar mijn idee grote druk op de bovenste waterslang) die ik wel erg hard vind aanvoelen want nauwelijks in te knijpen. De slang naar de kachelradiator op het schutbord staat nu zelfs een beetje bol.

Overigens weet ik niet of een vorige eigenaar een pil in de radiator heeft gemikt; een paar jaar geleden is er wel een nieuwe radiator in gegaan, lees ik in de bijgeleverde onderhoudshistorie van deze auto.

De vrouw is nog niet thuis, dus gok ik maar op een kapotte thermostaat. Met de Amazon dan maar naar (een andere) automaterialenzaak, anders heb ik m dit weekeind niet in huis. Ik laat jullie de goede afloop weten. 

osie

ongezouten

Osie, je hebt gelijk: de thermostaat heb ik vervangen (had ik nog nooit gedaan, was een fluitje van een cent), nadat ik het koelsysteem had geflushd met een blikkie van Wynns. Kacheltje is weer lekker warm en tot nu toe geen last meer van een schommelende meter: die staat weer strak op 3 uur. Al met al een uurtje werk. Voor dat soort karweitjes heb ik dus nooit meer een garagist nodig. Dus thx allen.

osie

klonk al zo bekend eigenlijk.
deze storingen krijg ik vaak te horen in de garage.

trouwens dat blikkie van Wynns kan je radiateur ook op en duur  opvreten..pas daar mee op echt goed door spoelen.

8)