Lampje van transmissie brand bij koude motor

Gestart door freekw, 04-09-2009 23:27:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

freekw

Hoi Allen

Zoals enkele al weten heb ik net een 850 T5 2.3 1995 260000KM
Ik merk dat bij een koude motor het lampje van de transmissie even gaat branden als ik van de P stand naar de R of N of D ga is dit een normaal verschijnsel?

Groet Freek

francois

ik zou eens het nivo controleren of er nog genoeg a/t olie in zit 

gr

mehn

Citaat van: freekw op 04-09-2009 23:27:17
Ik merk dat bij een koude motor het lampje van de transmissie even gaat branden als ik van de P stand naar de R of N of D ga is dit een normaal verschijnsel?

De pijl bedoel je? Ik heb zojuist nog even voor je gekeken, maar dat is geen normaal verschijnsel. De pijl brandt alleen als de pook in de L of 3 staat en als de winterstand is ingeschakeld.
Als er echt een probleem met de bak is dan knippert de pijl overigens.

Je zou eens kunnen proberen om de pook een keer of 20 helemaal heen en weer te bewegen (met de motor uit ;)) het wil nog wel eens gebeuren dat de contacten in de PNP switch (of schakelstandsensor) niet meer helemaal fris zijn.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

freekw

Heb ik net gedaan, helpt niet.
Ik ga binnenkort flushen,kijken of dat helpt (de olie ruikt verbrand en is redelijk zwart)

freekw

Citaat van: freekw op 05-09-2009 10:36:34
Heb ik net gedaan, helpt niet.
Ik ga binnenkort flushen,kijken of dat helpt (de olie ruikt verbrand en is redelijk zwart)

Vandaag geflushd,bak loopt soepeler.
Of het lampje uit blijft weet ik morgen vroeg(auto was nu warm door het flushen.)

Wat me wel opviel is dat door het stationair draaien,rook kwam vanuit de achterkant van de motor (voor de auto staand)dus vanuit het uitlaat spruitstuk,uitlaat rookte ook iets en bij het weg rijden ook wat rook.
Wat kan dat zijn?

mvg Freek

thuur

Citaat van: freekw op 10-09-2009 22:43:01
Wat me wel opviel is dat door het stationair draaien,rook kwam vanuit de achterkant van de motor (voor de auto staand)dus vanuit het uitlaat spruitstuk,uitlaat rookte ook iets en bij het weg rijden ook wat rook.
Wat kan dat zijn?

Long shot: overdruk in het carter of een slechte vuldoprubber waardoor er zoveel olie op de kop ligt dat het nu via het overloopje op het hitteschild van de turbo loopt.

Roken uit de uitlaat na een tijd stationair draaien hebben heel veel turbo's (en ook NA's for that matter). Zoek maar eens op "blauwe rook na stationair".


Gr 8)

freekw

De automaat is geflusht, maar met een koude motor brand het lampje(de pijl) nog steets heel even bij het schakelen van p naar d en n.

Hij geeft de foutcode 3-1-3 (onjuist signaal van schakelsensor)
Deze melding gereset en (met warme motor geeft hij dan 1-1-1) :eusa_dance:

De volgende dag (motor koud) bij het schakelen,begind het lampje (de pijl) te knipperen,totdat de motor weer warm is,dan gaat hij weer uit.

Is nu de sensor aan zijn eind?(en waar zit deze sensor?) of kan ik nog wat afstellen?

b0nkolok

#7
Ja, sensor. Lastig zelf te wisselen zonder echte techneut te zijn.

Overigens kun je er gewoon mee rijden.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

elianmars

Citaat van: b0nkolok op 28-09-2009 23:01:06
Ja, sensor. Lastig zelf te wisselen zonder echte techneut te zijn.

Overigens kun je er gewoon mee rijden.

En over welke sensor hebben we het dan?

b0nkolok

Citaat van: elianmars op 28-09-2009 23:05:11
Citaat van: b0nkolok op 28-09-2009 23:01:06
Ja, sensor. Lastig zelf te wisselen zonder echte techneut te zijn.

Overigens kun je er gewoon mee rijden.

En over welke sensor hebben we het dan?

Deze zit in de aut-bak en is verbonden met de separate ECU van de bak, naast die van de motor. Vandaar mijn opmerking.
Jan, meer dan 35 jaar Volvo gek

Ludo

Citaat van: b0nkolok op 28-09-2009 23:34:28
Citaat van: elianmars op 28-09-2009 23:05:11
Citaat van: b0nkolok op 28-09-2009 23:01:06
Ja, sensor. Lastig zelf te wisselen zonder echte techneut te zijn.

Overigens kun je er gewoon mee rijden.

En over welke sensor hebben we het dan?

Deze zit in de aut-bak en is verbonden met de separate ECU van de bak, naast die van de motor. Vandaar mijn opmerking.


Je moet toch eens wat vaker de kap optrekken Jan. (of het forum lezen  :P )
De schakelsensor zit zeker niet in de bak, maar er bovenop.
Vervangen is zo moeilijk niet, afstellen moet wel precies zijn, de bak kan allerlei rare kuren vertonen als de sensor niet precies is afgesteld.

Autogek

Bij mijn vorige (GLE) en huidige 850 allebei die selector vervangen. Ik beschouw het als 'standard procedure' vanaf pakweg 250.000.

Een van de eerste tekenen was bij mij dat de achteruitrijlichten het soms wel en soms niet deden. En een enkele keer dat pijltje en een bak die in 'noodloop' ging (wel schakelen, maar buiten de programma's om en alleen versnellingen 2 en 3, meen ik me te herinneren). Had bij mij overigens geen relatie met warme of koude bak.
244 DL > 244 GL aut. > 855 GLE > 855R automatic > 855 GLE > 854 GLT 1992 > 244 DL, en dan nog iets Frans op diesel.

freekw

#12
Ga er een nieuwe schakelstandenschakelaar opzetten.
Besteld bij Estate service (maar niet op voorraad >:()
Volgende week binnen waarschijnlijk.


freekw

PS zijn dit orginele bij Estate?(79,50)

thuur

Citaat van: freekw op 01-10-2009 00:00:19
PS zijn dit orginele bij Estate?(79,50)

Dat kun je beter aan ES zelf vragen lijkt me?


Gr :D