I have been RICA'd

Gestart door Peth©oni, 09-12-2003 20:40:25

Vorige topic - Volgende topic

TTT242

[happy mode on] HIJ ZIT ERIN de ENIGE ECHTE RICA-CHIP.. :D
Bedankt aan de jongens die me toch overtuigd hebben om eens langs te rijden.
Vriendelijke ontvangst, je mag alles meevolgen :), heb wel een dagje verlof moeten nemen om tot daar te rijden( jezus-die van een paar posts hierboven- wat gaat dat langzaam op de autosnelweg in Nederland met die files, werkzaamheden van de HST en de trajectcontroles), maar dat was het zeker waard.
De wagen reageert een stuk vinniger, hoe vinnig heb ik nog niet echt kunnen testen door het geweldige weer >:( >:(.
Maar ik denk dat ie vooral tussen 2000 en 6000 rpm geweldig harder trekt.;gaan we nog wel effe proberen als de omstandigheden beter zijn; Safty first.
Onderweg een auto of 15 in rechter- en middenberm zien steken op de E19 op de grens....
Al bij al alweer een tevreden klant :)

Nu nog effe onderschrift aanpassen.

V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Entuscan

Proficiat.

Wat zeiden ze van de LPI? Geen probleem zeker
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Johann

Citaat van: L@rs op 22-12-2003 19:34:45

dat puntje 3 is wel aan te raden hoor!!! die belooft tenminste ECHTE pk's!!

Nu je 't zegt, waar is dat rapportje? 8)

L@rs

als j m wilt dan stuur ik je m wel hoor geen probleem moet ik m nog wel ff inscannen! ik kan m ook meenemen naar de nieuwjaarsborrel!!! ;D
misschien kan jij er dan ook 1 meenemen van iemand van rica?? die hetzelfde rijdt als ik 3"dp enz en dan bedoel ik niet jou ;)

Johann

Die kun je toch niet naast elkaar leggen denk ik.
Ik weet geen eens welk type rollenbank ze in Goes hebben.
De MAHA bij RICA meet over 't algemeen lagere wiel PK's met een groter verlies. Dit verlies kunnen ze ook heel nauwkeurig meten. Resultaat is echter wel een behoorlijk nauwkeurig motor vermogen.
Bij een bank als die van Speedcentre kun je beter naar wielvermogen kijken omdat de verlies berekening nogal wat te raden over laat. De bank bij SC heeft echter hele lage weerstand op de banden dus zullen de wiel PK's wel redelijk nauwkeurig zijn.

Maarja, het blijft een grote hobbie dus ik wil gewoon alles zien  ;D

L@rs

geen probleem! moet ik m je mailen of op de borrel?
die van mij had 266pk aan de wielen(piekje) en de rest lag op +-264pk(run door de versnellingen heen!3/4/5 geweldig om dat te zien!) met een verlies van 15%.
vergelijkbaar met de diverse auto's die we hadden die dag en die standaard waren en dus ook standaard waardes gaven (+15%) klopt mn vermogen toch ECHT wel. Ben ik best trots op! en mag marc ook wel blij mee zijn! goeie reclame voor www.europeantuning.com ! ;)

L@rs

alstu, nog warm van de scan!!

dan niet vegeten om er nog 15% erbij op te tellen he!! ;)
en zo zie je maar dat de beste versnelling toch 4 is.......

edit: even gehost van mijn site, imagestation staat geen externe linken toe.
/Johann

Reitse

Gaat prima hier...

Ff een vraag, ik zie in die grafiek een paar stevige dips... bij 150 en ~215... Hoe, wat, waar, waarom ??? ;)

Johann

Citaat van: L@rs op 22-12-2003 21:50:13
dan niet vegeten om er nog 15% erbij op te tellen he!! ;)
en zo zie je maar dat de beste versnelling toch 4 is.......

Goh, geen 9%?  ;)

Ziet er heel netjes uit hoor. Ik snap alleen niet waarom ze door de versnellingen zijn gegaan. Was dat om 't verschil te zien?
Je kunt wel zien dat de warmte z'n tol gaat eisen in de 4de versnelling.

Mocht je een RICA chip hebben dan was de 5 nog sterker.. :-*

L@rs

zou kunnen hoor maar in zn 3 haalde hij de 1ste run 264pk... dus op zich...... deze meting is geloof waardiger als SC.... denk je niet? jou auto en net als marc en Tom zullen best hoog scoren daar. en nog reeel ook.

en over die versnellingen heen gaan: hij heeft eerst een aantal runs gedaan in 3 en daarna door de versn heen weet ik ook niet precies maar is wel reeel! je rijdt zelf ook niet weg in zn 3

TTT242

Citaat van: Entuscan op 22-12-2003 20:33:12
Proficiat.

Wat zeiden ze van de LPI? Geen probleem zeker

Op benzine geen probleem.
Op LPI valt ie bij vollast rond 5000 rpm opeens terug.
Ik denk dat de run op de testbank in enkel in 5e werd gedaan, en dit is dus rond 200km/h. Heb nog niet de kans gehad dit op de weg te testen  omwille van het slechte weer. Maar in 1e, 2e en 3e tot nu toe geen probleem tot in rode rpm gebied. Ik vind het wel raar dat ie in 1, 2 en 3 geen probleem geeft; hoe kan het dan in 5e problemen geven? Het verbruik en toevoer van LPI hangt toch enkel af van  het toerental? Ga het eens degelijk proberen als het wat droger is. Ze hebben mij aangeraden even langs te gaan bij de gasboer en die kan dit wel oplossen. Weet wel niet hoe?
Programma van de lpi aanpassen?
Op testbank gaf hij over 240 pk op motor en 389Nm trekkracht.
V70 Classic 2.5T LPT LPI  >>> V70N T5 Lpi Black Sapphire

Johann

Citaat van: L@rs op 22-12-2003 22:32:55deze meting is geloof waardiger als SC.... denk je niet? jou auto en net als marc en Tom zullen best hoog scoren daar. en nog reeel ook.

Tsja, wat is reeel. Ik heb altijd al liggen fitten op SC betreffende dat pis ventilatortje in combinatie met de toch al niet al te efficiente intercoolers van de Volvo's.

Als ik kijk naar de S60T5 en de 850T5 met dezelfde turbo, de technische verschillen van de auto's en de resultaten bij SC dan valt het vermogen aan de wielen toch wel redelijk goed uit. Ook redelijk in lijn. Meer is natuurlijk altijd mooier.

Bij SC draaiden Marc, Tom en mijn auto duidelijk lager in turbodruk op de rollenbank. Als je dan op straat 1,25 er op zet gaat de auto hard. zet je 'm op 1,3 bar gaat ie merkbaar harder en op 1,4, waar ie op ingesteld stond toen ik 's morgens naar SC ging, gaat ie af als een kanon (Koppeling gaat er ook door...).  Zal toch nog wel vlot een PK of 20 verschil in zitten. Altijd moeilijk.

Even voor de duidelijkheid, bij de voorlaatste rollenbank dag kregen we wiel resultaten en hebben we er een gemiddelde van 12,5% bij op gezet om het motorvermogen te zien. Bij de laatste dag hebben we alleen motorvermogen gekregen omdat het verlies gemeten is.. Ik heb toen nog een uitdraai van het vermogen aan de wielen laten maken.  284 PK aan de wielen zou dan 311 PK aan de motor zijn, met 12,5% zou dat 324 PK zijn, met 15% 334 PK. wat is waar? Mijn auto heeft een LSD dus het verlies in de aandrijflijn is ook iets anders.

Voor een Dynojet kun je beter naar wielvermogen kijken en 266 is een beresterke auto, echt heel netjes.

Jammer dus dat o.a. Marc en Tom niet een resultaat aan de wielen hebben laten maken. Ik denk dat dan de verschillen wat duidelijker waren geweest. Marc z'n auto had volgens mij 't zelfde moeten laten zien.  Die andere 2 of 3 runs die hij heeft laten maken hadden toch al geen zin meer omdat de warmte er al in zat. Kon je bij die run in de 4 al wel zien.

Bij de MAHA van RICA krijg je lagere wiel waarden maar deze bank  gaat de motor ook belasten todat ie letterlijk in zakt. Veel meer stress voor de motor, ook link voor de drijfstangen als je een zwaar getunede motor hebt met standard binnenwerk, maar het resultaat aan de krukas is wel nauwkeurig te noemen. Ga je de banden voelen na zo'n run dan zitten ze tegen 't smelten aan. Bij SC zijn de banden handwarm na een run omdat er nagenoeg geen belasting op de aandrijflijn is geweest.

Naar mijn idee dus bij Dynojet (Dynamisch) naar wielvermogen kijken en bij MAHA (Statisch) naar motor vermogen kijken.

ed

Citaat van: Johann op 22-12-2003 22:21:07

Je kunt wel zien dat de warmte z'n tol gaat eisen in de 4de versnelling.

Hoe kun je dat zien?

Overigens ben ik het eens met de stelling dat Rica zeer nauwkeurig meet. Mijn volledig standaard auto deed op de testbank echt precies wat Volvo beloofd heeft: 330 Nm en 240 PK.

850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

L@rs

bij onze me(e)ting gaven de standaard auto's (div merken) met een correctie van 15% ook standaard pk's dus zou ik dan bij 10% of 12,5% moeten rekenen? dacht het niet......

Marc 0101.001

Op de bank van SC kon je duidelijk het extra rendement van Johann zijn grote aluminium intercooler zien.