Bougie eruit geblazen, hoe verder

Gestart door Gj-070, 07-09-2009 21:25:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Gj-070

Hallo,
Vandaag bericht van mijn vrouw dat de auto zo slecht loopt, terwijl ik er vanmiddag nog heerlijk mee gereden had. Ze heeft de auto na ca 3 kilometer beroerd lopen maar aan de kant gezet. Heb de auto naar huis laten slepen en ja hij loopt en blaast als een traktor.

Er kwam rook onder de plastic cover van de kop vandaan dus die maar eens open geschroefd. Olie rondom cilinder nummer 4, bobine verwijderd, tot mijn verbzing lag de bougie er los in. Bobine ook beschadigd, plastic afgebroken.

Hierbij en fotootje van de bougie, middelste binnen electrode is voor meer dan 2 cm diep weg.
d
Hier is dus nog enkele kilometers mee door gereden, zou de elektrode verbrand zijn of ?
Je ziet dat de schroefdraad op de bougie wat beschadigd is, gesmolten materiaal lijkt erop te zitten.
De schroefdraad in de kop is lastig te beoordelen, het is een diep gat waar je inkijkt, je kunt de gangen goed zien zitten, maar ja wat zegt dat ?

De bobine is ook beschadigd, iemand nog een andere liggen ? 9125601 ?



Maar hoe nu verder ?
Kijken met een stetoscoop ?
Of omdat er mee is doorgereden en er is schade kunnen ontstaan is deze toch aan aanwezig ?
Wat te doen met de bougie schroefdraad, met een tap het gat natappen ? En de spanen ?
Of nieuwe bougie erin en kijken wat deze doet tijdens het indraaien ? En eventuele spanen ?

Iemand met tips /truuks ? Of hulp regio Doetinchem ..

Marc O.

Ik heb wel zo'n bobine liggen, maar die laat je motorlampje branden. Hij mist verder geen slag, maar helemaal fris is ie dus niet meer. Ik kan hem je wel opsturen maar je kunt beter gewoon een nieuwe kopen. Kosten geloof ik iets van 70 euro.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Turbo-Geek

#2
Ik zou als eerste kijken of je het draad weer kan 'zuiveren' met een tap, als dat gaat dan een bougie erin draaien en kijken (met een nieuwe bobine) hoe het gaat.
Stethoscoop is leuk maar deeltjes die erin zijn gevallen hebben de schade al gedaan (als ze dat uberhaupt gedaan hebben) als er 3km mee gereden nadat de motor raar begon te doen.

Lukt het zuiveren niet dan vrees ik dat je aan een andere kop toe bent, dan zie je ook meteen hoe de zuiger en cilinder er aan toe is en weet je veel meer.

Mischien was er sprake van detonatie in die cilinder die voor de schade aan de bougie heeft gezorgt, mischien verstandig om de injector ook te controleren op juiste werking.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

-D©©©L-

Met een stethoscoop zie je niet zoveel, eigenlijk voornamelijk niks.

De foto laat niet zien of de bougie ooit wel vast gezet is (compressie van de ring). Ik zou er even een tap doorhalen en als dat niet afdoende blijkt eens kijken wat een helicoil nog kan bieden.

onnaj

Bij mij is ooit een bougie gebroken...omdat ik deze te lomp aangedraaid had. Gelukkig hebben we deze mbv een omgekeerde tap er uit kunnen draaien. Zou dit eerst een proberen.

Marc O.

Citaat van: onnaj op 07-09-2009 23:05:12
Bij mij is ooit een bougie gebroken...omdat ik deze te lomp aangedraaid had. Gelukkig hebben we deze mbv een omgekeerde tap er uit kunnen draaien. Zou dit eerst een proberen.

???

Die bougie is er al uit hoor. Check z'n eerste foto ;)
...The Nile isn't just a river in Africa...

Gj-070

#6
Update:
Bij de dealer geweest voor nieuwe bougies en bobine, ze kenden me nog van zaterdag.
Een uitgeblazen bougie komt volgens hun wel eens vaker voor, geen zorgen maken, grote kans dat de electrode die ontbreekt verbrand zal zijn.

Thuis geprobeerd of de oude bougie makkelijk in de eerste gangen te draaien is, maar wat blijkt de draad is weg, slechts nog de aftekeningen van de draad maar geen houvast meer, idem bij een nieuwe bougie, geen kracht op te zetten.

Gebeld met dealer, komt wel eens vaker voor, breng hem naar een nabij gelegen motoren revisie bedrijf. Deze kunnen waarschijnlijk een helicoil plaatsen zonder de kop te demonteren. 

Dus, dat eerst maar eens doen.

Gj-070

Update:
Zojuist de auto weer opgehaald bij motoren revisie bedrijf.
- Helicoil geplaatst.
- Met stethoscoop toch even gekeken of kleppen schade hebben opgelopen en of bougie elektrode nog ergens aanwezig is, alles ok bevonden.
- De 5 door mij geleverde nieuwe bougies geplaatst, deze stevig aangedraaid alle andere draden nog OK.
- De door mij geleverde nieuwe bobine geplaatst.
- Storingscodes gelezen en gewist, storingslampje brande schijnbaar, OK.
Totale schade motorenrevisie bedrijf €173,-

Auto roffelt weer zoals voorheen.



Marc O.

...The Nile isn't just a river in Africa...

V70 classic

Citaat van: Gj-070 op 09-09-2009 18:19:41
Update:
Zojuist de auto weer opgehaald bij motoren revisie bedrijf.
- Helicoil geplaatst.
- Met stethoscoop toch even gekeken of kleppen schade hebben opgelopen en of bougie elektrode nog ergens aanwezig is, alles ok bevonden.
- De 5 door mij geleverde nieuwe bougies geplaatst, deze stevig aangedraaid alle andere draden nog OK.
- De door mij geleverde nieuwe bobine geplaatst.
- Storingscodes gelezen en gewist, storingslampje brande schijnbaar, OK.
Totale schade motorenrevisie bedrijf €173,-

Auto roffelt weer zoals voorheen.





Sorry maar ik zou geen vertrouwen hebben in dat bedrijf.



:eusa_shifty:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

thuur

Als je de bougies echt stevig hebt aandraaid zit je over 45dkm weer bij de reviseur...


Gr :eusa_shifty:

Haenzel

Ik vraag me af hoe de draad van je bougie beschadigd is geraakt. (Staal van bougie dat in aanraking komt met aluminium van je kop....) Is het niet zo dat de bougie er met beschadigd draad ingedraaid is waardoor het draad in je kop ook kapot is gegaan. Dit zou wellicht kunnen verklaren waarom je bougie eruit gekomen is....

Een te losse bougie heeft trouwens ook snel kortemetten gemaakt met het draad in je kop evenals (veel) te vast.....