actuator afstellen of vervangen???

Gestart door Oele, 10-12-2003 19:15:16

Vorige topic - Volgende topic

Oele

Beste mensen,

Mijn gechipte T5 houdt zijn druk niet vast. Bij vollast tussen 3000 en 5200 toeren moet hij naar 1 bar en daar blijven staan.

Wat hij doet is een piek naar 1.2 en valt daarna naar 0.8 bar terug.

Ik heb het armpje 3 volle slagen korter gemaakt, hiervoor was hij orgineel en haalde niet meer druk dan 0.7, nu piekt hij eroverheen en valt weer terug naar 0.8

Ik heb nu een compressor op de actuator staan met het armpje losgemaakt van de wastegate, blaas daar vervolgens 0.7 bar op en tot mijn verbazing drukt de actuator het armpje zover uit dat hij de wastegate klep open zet.

Dit klopt toch niet??? Ik verwacht dat de actuator arm de druk tot 1 bar de klep niet open zet, daarboven wel.

Als ik dit nu wil bereiken zal er ruim een centimeter van het wastegate armpje afmoeten!

Wie weet hoe het moet, bij welke druk moet het armpje uitschuiven???

Moet morgen op de rollerbank dus probeer ik het vanavond nog op te lossen...

Alvast bedankt!!!!!
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Marc 0101.001

Ho ho. Dat de wastegate al eerder opent wil niet zeggen dat ie zijn druk niet haalt. Iedere wastegate is geopend, ook bij kannonnen die 1,3 of 1,4 bar draaien. Als de klep helemaal dicht zou blijven piekt ie tot 2 bar ofzo. Het kan echter gezien jouw km-stand wel zo zijn dat de drukveer in de actuator zijn beste tijd heeft gehad. Vervangen is dan de enige optie. Zet er dan meteen een iets zwaardere op; 218/60 type.

Oele

Okay dat klinkt logisch, het kan zijn dat de voorspanning te laag geworden is door de jaren heen, hoe merk je dit dan?

Ik las ergens dat als je 0.7 bar op de actuator zet het armpje precies over het wastegate nokje valt (ik neem aan bij gesloten wastegate klep), nu bij mij schiet hij er dan een centimeter overheen.

Is ie dan versleten of is dat normaal? Hoe zal de auto dan rijden als hij versleten is(Mischien herken ik dat? Ik heb n.l. geen vergelijkings materiaal)

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Oele

Hihi, in mijn compressor set zit een waardeloze banden pomp met meter, deze heb ik doormidden geknipt.

Vervolgens deze slang op de tule van de actuator gezet (even de vacuum slang naar de solenoid erafgehaald) en vervolgens de compressor op max 1 bar gezet, daarna even knijpen in de bandenpomp en de druk aflezen.

Afhankelijk van de druk schuift het armpje naar buiten welke dus de wastegate open zet.

Is ie goed? Of zit ik ernaast?

Marc 0101.001

Ik denk dat de wg-actuator zijn beste tijd heeft gehad. Strakker zetten is levensgevaarlijk want je beperkt dan ook de maximale opening van de wastegate.

Oele

Ik merkte op dat als ik met de compressor alleen de actuator onder druk zet, de druk direct weer ontsnapt.

Het moet toch een gesloten systeem zijn?
Is het membraam in de actuator dan lek of is dit normaal.

Het lijkt me dat het inderdaad niet goed meer is en zal hem dus moeten vervangen.

Marc 0101.001

aha, dus er lekt lucht weg uit het cilindertje? Dan is inderdaad het membraan lek. Vernieuwen dus.

Marc 0101.001

membraan is los niet te vervangen. Daarbij zal de drukveer ook wel niet meer al te goed zijn.

ed

Testbank is niets meer geworen zeker?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!