Target Vision o.i.d.

Gestart door Mik, 11-12-2003 11:34:35

Vorige topic - Volgende topic

Mik

Iemand op het forum met een V70 die al ervaring met de after market Xenon-set van Target Vision? Ik ben met name benieuwd of een en ander een beter lichtbeeld geeft, dan de reguliere verlichting.

Ook hoor ik graag of deze set dan wordt gebruikt met de heldere koplampen.

BartRas

Als je helderekoplampen wil moet je ook je reflector aanpassen. Ik heb geen ervaring met aftermarket xenon setjes, ook net als jij benieuwd naar ervaringen
there is no substitute for PK's

Ramon

Dit is een beetje een omstreden discussie, maar technisch gezien wel een leuke :D

Ik heb het uitgezocht: :P

De eisen mbt verlichting bij de APK keuring zijn in artikel 5.51 t/m 5.61 van het Voertuigreglement van de Wegenverkeerswet 1994 opgenomen.

Zie :  LINK
De artikelen geven geen antwoord over het
aftermarket Xenon -verhaal.

Bij af fabriek geleverde systemen moet er een automatische koplamp hoogte verstelling en wisinstallatie opzitten

(eisen die gesteld zijn bij de type goedkeuring)

Dit is een wijs veiligheidsbesluit want Xenon kan enorm VERBLINDEN !!!  8)

Conclusie: de Wet heeft bij de type goedkeuring het Xenon-verhaal wel geregeld heeft, maar bij de (apk) keuring hier dus geen bepalingen zijn opgenomen over de aftermarket sets....

Dit nu een dilemma: Je kan meerdere kanten op redeneren.

Feit is dat je een wijzing aan een type goed gekeurde
personenauto aanbrengt,  door wijziging voldoe je niet meer aan de type goedkeuring

(De type goedkeuring is noodzakelijk is voor het afgeven van een kenteken, voldoe je niet meer aan de typegoedkeuring dan rij je dus met een "ongeldig" kenteken..... en dat mag niet  ;D)

Echter, de  APK-keurmeester controleert NIET of de verlichting origineel en goedgekeurd is.

Hij controleert uitsluitend of de verlichting voldoet aan de APK-keuringseisen

De keurmeester moet dan onder meer controleren of de gemonteerde koplampen:

A) een juist lichtbeeld geven
B) op de goede hoogte zijn afgesteld
C) of de armaturen deugdelijk in het voertuig gemonteerd zijn.
D)kijken of de kleur die de lichten naar voren/achteren uitstralen, de juiste is
E)of de verplichte reflectoren nog aanwezig zijn.

Als je nu ervoor zorgt dat je setje aan de bovenstaande eisen voldoet, heb je bij de APK GEEN afkeur.

Als je echter 's avonds met een wasmachine in je kofferbak rijdt en je koplampen richting hemelpoort schijnen toevallig een slimme politieman tegenkomt

Die denkt: die koplampen staan veel te hoog.
Je staande houdt
Ziet dat je setje geen sproeiers en hoogteverstelling heeft
De conclusie trekt: die vent is met lading een gevaar op de weg !

(controle door even flink op je kofferbak of trekhaak te duwen en te kijken of de koplamp verstelt)

Je vervolgens een proces-verbaal krijgt voor het feit  dat je verlichting NIET voldoet aan de type goedkeuring, en je de verlichting weer conform de typegoedkeuring  weer in orde moet maken........  :(

Als je een Xenon set monteert die AUTOMATISCHE hoogte verstelling EN reiningsinstallatie heeft  
zal je dat probleem denk ik niet hebben.

(Volgens mij levert alleen Hella deze sets)

De meeste aftermarket sets hebben dus niet deze voorzieningen.

B.v. Target Vision (E699) en een setje van "Autostyle" (rond de E300)

Omdat ik wel hoogte verstelling en sproeiers/wissers op mijn 850 heb, ben ik gaan bellen met de importeur van Target Vision.

Een zeer vriendelijke en kundige meneer Jansen vertelde me vervolgens dat je een hoop aan de hand moet halen in de 850/V70 om een auto-hoogte verstelling te maken
(lastmeting op achteras - regeling van de stelmotoren, lastig, lastig....)

Het gaat tever om de technische details te noemen.... heb nu al kramp in m'n vingers  ;D

Het komt erop neer dat de firma Target vindt dat je de hoogte en hoek gewoon goed moet afstellen en dat je dan in principe geen problemen hebt

(gewoon voorkomen van verblindende verlichting)

Hella vindt dat je gewoon moet voldoen aan alle eisen (auto-hoogte, en reiniging)

Oh ja, die "Autostyle" en andere Taiwan setje waren bij wisselende continu testen na een week stuk (lamp, trafo of sturing)

Target Vision en Hella waren na een maand continu testen niet stuk....

Kies zelf maar .....

Ik zit te denken om de hoogte regeling en stelmotoren inc sturing van een sloop auto af te halen en vervolgens de koplamps units van mijn roffel aan te passen en een regeling op mijn achteras te bouwen

(Klinkt als een leuk project..... heb namelijk geen
"Hella geld"  ;)  

Ramon  :P :P :P  

Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

Mik

Goed werk Ramon. Zie je dat project zitten of heeft het veel voet in aarde?

Ramon

Het probleem is dat je een electrisch schema moet hebben van zowel de "besturing" van de "donor" auto als van de Xenon set die je gaat gebruiken.

Verder  moet je regelbare stelmotoren zien in te bouwen in je koplamp units  

(De standaard / normale regel motoren voldoen niet!)

Welke type past of is het makkelijkst passend te maken  ???)

En dan nog zorgen voor een lastmeting op je achteras en afregelen .....

Toch best wel een klusje  :-\

Ramon ;D  

)()()sT

Misschien heel dom wat ik nu zeg:

Maar ik heb ooit eens vaag meegekregen dat auto's met Xenon inderdaad koplampsproeiers moeten hebben en automatische niveau-regeling zodat de auto zelf altijd horizontaal staat. Het gaat dus echter om een niveau-regeling in de koplampunit zelf  als ik het goed begrijp  ???....

Groeten

Ramon

Nee, Jouzie.

Je kan op 2 manieren de hoek van de koplampen regelen.

Door niveau regeling op de achteras en door verstelling in de koplampunit zelf.

Sommige auto's hebben zelfs beide systemen !

Jammer genoeg de 850 geen van beide.

Ramon  

RS2000

De automatische hoogteregeling werkt door middel van een armpje die de afstand tussen draagarm en carrosserie meet. Dat is een maat om de lampen af te stellen. De automatische hoogteregeling van de auto kun je hier voor niet gebruiken. Want als die zou werken zoals jij redeneerd zou de auto nooit meer inveren, lijkt mij niet zo prettig rijden.

Voor wat betrefd het overbouwen uit een sloop auto dat lijkt mij lastig omdat steeds meer merken een soort systeem gebruiken als Volvo. Waarbij een netwerk van modules de diverse verbruikers via relais bedienen. De losse componenten werken dus vaak niet als je die afzonderlijk gebruikt.

De wiswas installatie op de koplampunits is of een sproeier of een wisser. Die wisser zijn een stuk makkelijker te monteren als een hogedruk sproei systeem.

Groetjes,
Marco

Ramon

Goh, RS2000 bedankt voor de tip !  ;D

Ik snap er ook helemaal niets van .....  ;)

Anyway,

Wissers en sproeiers heb ik al.

Er zijn dus zat auto's waar de hoogte verstelling van het Xenon systeem (nog wel) door 1 unit gestuurd wordt.

De regeling op de achteras (of draagarm ;D) is over te bouwen. Het probleem zit echt in de aansturing van de motoren in de koplampunit. Hier zal dus een andere regeling (lees motoren) op moeten.

Ramon

Maarten

Ben ik nu de enige die er over zeurt??? , maar er rijden bv in Amsterdam" waar ik dagelijks rondrij" toch wel vaak auto's  met Xenon die toch akelig in de ogen schijnen, degene die dat ontkent moet echt naar een oogarts , het verhaal van apk en oplettende politie geloof ik niet, of daar hebben ze in Amsterdam geen tijd voor.
Groet Maarten ???
Helemaal standaard !!, op een : Rica-Chippie, 3" FDF downpipe , Ferrita exhaust , na dan !!!

LeoII

helemaal mee eens!
En gvd laatst een bekeuring gekregen van onze fijne amsterdamse politie, wegen Rijden Met Verblindend Licht (ik had m'n mistlampen aan samen met dimlicht).
En ik heb gewone simpele standaard verlichting, niet eens Xenon of Bi-Halo of whatever.......

Laserblue

Citaat van: LeoII op 09-07-2007 13:29:16
helemaal mee eens!
En gvd laatst een bekeuring gekregen van onze fijne amsterdamse politie, wegen Rijden Met Verblindend Licht (ik had m'n mistlampen aan samen met dimlicht).
En ik heb gewone simpele standaard verlichting, niet eens Xenon of Bi-Halo of whatever.......

::)

Oh ja, groot gelijk ik erger me rot aan die types met hun mistlicht aan  :eusa_wall:
*-_-*Origineel is niet erg origineel*-_-*

Gmid

En we hebben weer een opgraving van de week!  ;D
Volvo C30 '12

RonnieDuck

helemaal mee eens!

Was de bekeuring niet gewoon voor het verkeerd licht voeren? Ik bedoel mistlicht voor mag alleen bij slecht zicht namelijk.
VolvoKV-lid, Volvo240-260register-lid

R o b

Citaat van: Laserblue op 09-07-2007 13:33:57
helemaal mee eens!

::)

Oh ja, groot gelijk ik erger me rot aan die types met hun mistlicht aan  :eusa_wall:

als ik met mislicht (voorzijde) rijd dan zet ik altijd de dimlichten uit in stadlicht. Zo verblind ik minimaal :)