Hoge toeren startup

Gestart door Turbo-Geek, 13-09-2009 19:09:09

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

Vandaag viel het me wederom op dag de motor na het starten heel even (seconde of 3) naar de 2000 rpm ging om daarna terug te komen naar het normale toerental (rond de 800 rpm).
Volgens mij was het normaal dat na het starten de motor heel ff iets meer toeren maakte maar 2000rpm lijkt me teveel van het goede.

Dit gebeurt niet iedere keer en heb het nog nooit met warme motor mee gemaakt.
Ik verdenk de stappenmotor.

Iemand die dit fenomeen herkend ?
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

M a r c

of ergens een haarscheurtje in een vacuumslang
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

thuur

Ik heb er zelf ook lang naar gezocht. Zoek even op 'starten toeren' op onderwerp, dan zie je alle lopende (dode) draadjes hierover. Misschien heb je er wat aan. Bij mij is het iig uiteindelijk constant gebleven, weet niet meer of ik dat heb bijgewerkt.

Gr :D

Ludo

Citaat van: thuur op 13-09-2009 21:03:45
Zoek even op 'starten toeren' op onderwerp,

hmm, nou ga ik ook even zoeken...  ;D
De mijne doet nl hetzelfde.

)()()sT

Mij valt precies het tegenovergestelde op (soms):
de auto start, en gaat even in de toeren (dus de ca. 1200 toeren) om erna terug te zakken.
Als ik de auto echter bv. 4 dagen niet gebruikt schiet ie strak naar 900-1000 toeren en dus niet omhoog.

Ben ik de enige?  :eusa_shifty:

thuur

Citaat van: )()()sT op 13-09-2009 21:15:45
de auto start, en gaat even in de toeren (dus de ca. 1200 toeren) om erna terug te zakken.
Als ik de auto echter bv. 4 dagen niet gebruikt schiet ie strak naar 900-1000 toeren en dus niet omhoog.

Das niet goed, hij moet even verhoogd draaien. Hoeveel is niets van te zeggen, kan 1200 zijn, kan 2500 zijn. Ook afhankelijk van buitentemp. overigens.

Gr 8)

Ludo

Citaat van: )()()sT op 13-09-2009 21:15:45

Bij jou kan dat een lekkende injector zijn.  ;D

Thuur, ik lees ergens dat de kabels van toerental en krukassensor 10cm van mekaar lagen.
Na ze gekruisd te hebben, is het 'probleem' weg...
De kabels moeten mekaar dus raken. ???

thuur

Citaat van: Ludo op 13-09-2009 21:22:01
Thuur, ik lees ergens dat de kabels van toerental en krukassensor 10cm van mekaar lagen.
Na ze gekruisd te hebben, is het 'probleem' weg...
De kabels moeten mekaar dus raken. ???

Toen ik die auto kocht reed hij traag, rommelig, leek wel of de motor hard moest werken om vooruit te komen, zeker boven de 80 km/u. Aangezien deze motorvariant voor mij nieuw was (2.0 20V) heb ik er geen aandacht aan geschonken. Tijdens een sleutel-/opknap-/zaterdagmiddag zag ik dat de kabels van de krukas- en nokkenassensor in elkaar gedraaid zaten. Ooit op school heb ik geleerd dat zwakke signalen (zeker wisselspanning) makkelijk 'storing uitzenden' en oppikken (interferentie). Ik heb de kabels uit elkaar gehaald en zo ver mogelijk van elkaar gelegd. Op het punt waar ze toch langs elkaar komen heb ik gezorgd dat ze elkaar zoveel mogelijk haaks kruisen. Dat is de beste manier om zo weinig mogelijk interferentie op te pikken. Toen ik daarna in de auto stapte en de snelweg opreed bekroop me een angstig gevoel dat er iets mis was. De motor maakte moeiteloos toeren en boven de 80 km/u voelde de auto veel rustiger en potenter aan. Blijkbaar waren de signalen voorheen te erg verstoord voor de computer om de motor aan te sturen zoals dat hoort. Is die school toch ergens goed voor geweest ;D

Later zag ik dat er 2 beugeltjes horen te zitten waarop de stekkers van beide sensoren geklikt zitten. Als je ze daar in klikt liggen de kabels voldoende ver uit elkaar. Volvo wist dit dus en heeft hier rekening mee gehouden.

Ik kan me niet meer herinneren of het "startprobleem" daarna was opgelost, maar het mag duidelijk zijn dat zoiets voor een raar gedrag kan zorgen.

Gr ;)

Ludo

Oke thanks Thuur.
Dat is dan toch een aandachtspuntje.  :D