Tikkend geluid bij warme motor

Gestart door Oele, 12-12-2003 14:52:59

Vorige topic - Volgende topic

Oele

Gisteren bij Rica op de rollenbank lekker gerold max 1.2 bar.

Plotseling begon de motor erg te tikken, variabel met het toerental mee. (De motor was heet!)

R. zij direct dat dit een kromme drijfstang was of het kon de lagerschalen zijn (geen idee wat dit is)......
Dit werd beaamd door de 2 volvo monteurs die aanwezig waren.

Da's balen dacht ik, we zijn gestopt met de rollenbank en ik ben gewoon naar huis gereden.

Bij aankomst in de garage nog eens geluisterd en het is helemaal weg! Vandaag weer geluisterd niks!

De auto rijdt prima overigens en geen foutcodes.

Wat kan dit zijn?
VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Jeroentjuh

Marc 0101.001

Was het een lichte tappende tik of een harde metaalachtige tik?

Oele

Het was een metaal achtig geluid maar niet heel fel, een beetje dof maar wel erg hard.

Met de klep open, stationair draaiend kon je het makkelijk 10 meter verderop horen, soms viel het even weg.

Dus een beetje meer takke, takke tak inplaats van een fel tikke, tikke tik.

VMS high performance block,650cc inj,GT3076R Turbo,R manifold,3"DP,walbro 255,Spec stage 3+,custom IC,HKS SSQV BOV,PLX Wideband,EGT,Apexi AVC-R,KW suspension V2, Quaife LSD

Jan Holman

Het lijkt mij een klepstotertje, gebeurd wel eens vaker hoor.
Bij mijn 850 heb ik het nog niet gehoord maar, mijn vorige auto had het ook wel eens.
Als je het nog eens hoort, verhoog je toerental een aantal seconden tot ca 2000 toeren , je zult zien dat het dan verdwijnt.
De preciese oorzaak ervan weet ik niet maar waarschijnlijk heeft het een en ander te maken met smering van de klepstoters.
P.S mijn vorige auto heeft tot op het moment van verkoop een ruime ton gelopen zonder problemen.

Groeten Jan

Ramon

Wat een techneuten bij Rica !

Het verschil tussen een tikkende stoter en een (drijfstang) lager is niet echt moeilijk te onderscheiden.

Als je een "kapot" drijfstanglager hebt, is dit een continu geluid , ik omschrijf dat altijd als een soort "zagen".

Zeker met een turbo motor is het zaak om dit snel te laten maken, doorrijden betekent grote motorschade.

Ik heb vaker meegemaakt dat bij gechipte turbo motoren, de druk opbouw te snel gaat.  De turbo gaat even voorbij de 2500 toeren als een idioot druk leveren waardoor je een spectaculaire "trap" in de rug krijgt, maar je drijfstangen en lagers door het (te) lage toerental behoorlijk op hun donder krijgen.

Ik ken een clublid die dit ook had (in combinatie met een 3 inch catloze d.p.)
Hij heeft zijn chip toen laten aanpassen zodat ie wat minder piekerig werd - ik ben er heilig van overtuigd dat dit wel het behoud van je motor is !

(Er zijn over dit onderwerp overigens al heeft wat topics geschreven  ;D)

Ik denk dat je inderdaad een klepstoter hebt gehoord, doordat de motor bloedheet was en je olie pisdun, kon een stoter mogelijk geen druk meer vasthouden waardoor ie begon te tikken.  

Bij een normale temperatuur heb je het probleem niet meer.

Laat voor de zekerheid met een warme motor iemand met kennis van zaken,  luisteren naar bijgeluiden.

Ik weet niet hoeveel je motor gelopen heeft, maar ben van mening dat als een motor een paar ton gelopen heeft,  je moet oppassen met vuldruk boven de 1 bar !

Succes,

Ramon  
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

ariendg

Citaat van: Ramon op 14-12-2003 12:56:22
Laat voor de zekerheid met een warme motor iemand met kennis van zaken,  luisteren naar bijgeluiden.

Hallo, voor deze zelfde situatie ben ik op zoek naar iemand met kennis van zaken m.b.t. het tikken.
Op het forum een aantal topics gelezen al maar nog geen echte aanknoping voor mijn situatie.
Heeft iemand tips waar naar toe te gaan Regio Utrecht??
P.S. Auto en Emotie ben ik al geweest. Geen zekere diagnose.
Volvo C70 T5 Saffron Pearl

portlock

Ik zou je er niet te druk om maken als je het nu niet meer hoort.
Gewoon rijden, mocht je het opeens toch weer gaan horen zou ik pas actie gaan ondernemen.

Welke viscositeit heeft je olie die er nu in zit?
'06 V70R AWD Black Sapphire GT6     12-'16 / Heden
'98 V70R AWD Saffron AUT4             11-'13 / 12-'16
'94 855 T-5R Cream Yellow Handbak   10-'14 / Heden
'95 854 2.5 10v Wit Handbak            08-'15 / 10-'15

ariendg

Hoi portlock,

Ik hoor het tikken nu nog steeds. Het wordt vrij vervelend geluid nu :P. Het is inderdaad niet kritiek.
Ik heb dus een permanent tikkend geluid in de motor. Het oorspronkelijke probleem is van de topicstarter, Oele.

Erg benieuwd naar tips voor een diagnose van een kenner. Alvast bedankt.

Olie die er nu in zit is 5w40 (Shell) met een nieuw oliefilter.

Mogelijke oorzaken:
- Klepstoters
- Krukas lagers
- Drijfstang lagers

Zou distributie timing controleren het kunnen oplossen?
Iemand die kan zeggen: "Dit heb ik eerder gehad en dat is het zeker als ik het zo hoor.."
Volvo C70 T5 Saffron Pearl

V70R^2

Zonder het te horen is de diagnose lastig te stellen, ik woon vlak onder Utrecht, je bent welkom om gebruik te maken van mijn luisterend oor :)