Blok tikte een leuk deuntje, maar start nu niet meer, (bijna) opgelost

Gestart door vigour, 20-09-2009 10:00:30

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

vigour

Gisteren op de dijk enkhuizen/lelystad even doorgereden (niet overdreven) om er vóór de afsluiting af te zijn, gaat de motor "stotterend" inhouden rond de 2000 rpm, gas geven verhelpt het iets, thuisgekomen even het kapje open, hoor ik rechts van het blok : "taktakplingtakketatakketakplingtaktaktakketakketakplingtak.. etc
Leuk deuntje, maar de tranen schieten in mijn ogen :-[
Vervolgens ook nog eens geen stroom in huis wegens storing, dus alles pikkedonker,  Damn!!
Straks maar even kijken wat het is, maar heeft iemand al een idee ??
Update: Hij krijgt 'm niet rond, en er komt witte rook uit de uitlaat.............
Mogelijke oorzaak van schade: ik heb drie zware vrachten met stenen gereden voor m'n oprit (te zwaar belast?) en ik was pas geleden gedwongen door te rijden tot de peut bijna op was, de volgende ochtend kon ik pas starten nadat ik er 10 ltr bij had gegooid(oliefilter oid?).
Weet iemand raad?

elianmars

Is het echt rechts van het blok, waar je de herrie hoort?

Als je met een lege tank hebt gestaan, zou het kunnen dat het dieselfilter vervuild is, waardoor de boel niet lekker meer wil lopen. Alleen begrijp ik dan niet waar de herrie vandaan/vanaf zou moeten komen  :eusa_think:

jan piet

Citaat van: elianmars op 20-09-2009 13:56:16
Is het echt rechts van het blok, waar je de herrie hoort?

Als je met een lege tank hebt gestaan, zou het kunnen dat het dieselfilter vervuild is, waardoor de boel niet lekker meer wil lopen. Alleen begrijp ik dan niet waar de herrie vandaan/vanaf zou moeten komen  :eusa_think:

Het zou ook gezien de kant van het blok, de tandriem van de pomp kunnen zijn die versprongen is omdat er een rotte spanrol tussen zit. Dié zou het geluid kunnen veroorzaken. Dan kan het ook goed zijn dat hij niet te starten is en de auto niet alleen stotttert, maar gewoon 'bokt' tijdens het rijden. Het geluid wat daarbij vrijkomt doet je denken aan de laatste meters die je blok aflegt voor het in elkaar loopt.. Alleen krijg je dan pik, maar dan ook écht pikzwarte rook uit je uitlaat.
Witte rook kán een uitgeblazen koppakking zijn, als die flink is doorgeslagen dan heb je wellicht te weinig compressie om 'm koud aan de gang te krijgen. In te zwaar belasten geloof ik  niet, tenzij je temperatuur hoog is opgelopen en je tot in/aan het rode vlak bent doorgereden. Dán kan je koppakking er uit geblazen zijn.
Sterkte JP

vigour

Jan Piet, klopt ! je bent een kei  ;D

De riem mist een paar tandjes, en nu loopt het zaakje niet synchroon meer, waarschijnlijk heb ik nog geluk gehad dat hij door is blijven lopen op de dijk.
Morgen nieuwe riem bestellen, alles op tijd zetten en erop zetten, ik dacht altijd dat die dingen allemaal tegelijk werden vervangen ?!?

jan piet

Citaat van: vigour op 20-09-2009 23:24:37
Jan Piet, klopt ! je bent een kei  ;D

De riem mist een paar tandjes, en nu loopt het zaakje niet synchroon meer, waarschijnlijk heb ik nog geluk gehad dat hij door is blijven lopen op de dijk.
Morgen nieuwe riem bestellen, alles op tijd zetten en erop zetten, ik dacht altijd dat die dingen allemaal tegelijk werden vervangen ?!?
Als je riem dermate rot is, check in VREDESNAAM ook je spanrollen!!   :eusa_pray:  Heb met een dikke 250K in 2.5 jaar wel wat diesel ervaring.. 8)  Je bent niet de eerste waar op de riem aan pompzijde cq spanrollen aan die zijde bezuinigd is tijdens de beurt...  :eusa_hand: Inderdaad heb je mazzel dat ie is blijven lopen, alhoewel het schade risico wel mee valt. ook de mijne bleef lopen ter hoogte van Nuth tot aan Sittard bij de garage. Maar vraag niet hoe... Je pomp moet even dynamisch afgesteld worden; dat wort óf de dealer of een échte dieselspecialist. pas dan loopt ie weer zoals het hoort, krijg je zelf eigenlijk niet gedaan, omdat ze'm uitlezen met een computerkast.  :eusa_shhh:
gelukkig valt de schade dus mee, succes er mee!
Gr,JP  ;D