Extreme turbofluit bij koude motor? *FILMPJE 28-9*

Gestart door --BUMP--, 21-09-2009 02:12:51

Vorige topic - Volgende topic

Superskunkie

hmzzz volgens mij is dit een gewoon gezond turbogeluid hoor :eusa_think:
Vooral in die lage toeren ik hem zachtjes fluiten.
Zelfs de meeste  moderne en geavanceerde turboauto's hebben zo'n geluid, niks om zorgen over te maken dus  8)
Tonnie

)()()sT

Citaat van: foeksiefoeks op 16-12-2009 08:02:42
Zelfs de meeste  moderne en geavanceerde turboauto's hebben zo'n geluid, niks om zorgen over te maken dus  8)

???

Niet echt, zoals iemand in het begin al zei lijkt het net een 340 variomatic  ;D
Tuurlijk kun je er nog mee rijden, maar zo luid moet een turbo niet fluiten...

Superskunkie

Afgelopen zomer heb ik ook de 231km/h (echte KM-ers!) in duitsland aangetikt met drie personen erin en auto vol bagage, en een lichte helling op, en had nog gas over.
daarnaast ben ik ongechipt op 6,8 seconden op de 100 (op de teller)
Mijn turbo maakt het zelfde geluid,  en lekt geen olie, en geen enkele blauwe wolk.
Toch maakt mijn turbo redelijk hetzelfde geluid, en vind het persoonlijk wel mooi klinken een lichtfluitend geluid bovenop het roffelgeluid van de motor.
Nu moet ik er wel aan toevoegen dat mijn geluid niet erger word, maar gewoon hetzelfde blijft of hij nu koud of warm is.
Ik gooi er zelf 5W40 quakerstate olie in m'n auto.

Ik zou het nog even afw8en met de turbo, misschien kun je eens op een meeting je turbogeluid vergelijken met die van iemand anders.
Ik heb in een saab 9-3 turbo nog geen jaar oud, en die maakte ook een zoomgeluid, tenslotte draait er toch een finnetje keihard in de rondte, dat geeft nou eenmaal een geluidje.
Wanneer het een schrapend geluid is, dan zou ik me pas zorgen gaan maken.
Misschien kun je het aan de volvo-dealer laten horen, die hebben er wellicht verstand van, als die beoordelen dat het geen gezond geluid is, dan rij je even op en neer naar die garage om je garantie te verhalen.

Groetjes en succes!
Citaat van: )()()sT op 16-12-2009 09:07:23
Citaat van: foeksiefoeks op 16-12-2009 08:02:42
Zelfs de meeste  moderne en geavanceerde turboauto's hebben zo'n geluid, niks om zorgen over te maken dus  8)

???

Niet echt, zoals iemand in het begin al zei lijkt het net een 340 variomatic  ;D
Tuurlijk kun je er nog mee rijden, maar zo luid moet een turbo niet fluiten...
Tonnie

sas

Het geluid is hetzelfde wat ik ook heb gehad, zo te horen dan.
Het werd steeds heftiger (na chippen).
Het klonk bij mij in de lagere toeren als 'huilen', vond het wel erg mooi trouwens.
Je kon het trouwens heel goed zien toen de auto gechipt was. Turbodruk naar 1 bar, even terugzakken (lekken bij wastegate) en dan weer naar 1 bar...
Bleek scheurtje in het uitlaatgedeelte van de turbo te zijn bij de wastegate.
Daar kan ie heel oud mee worden, maar ik heb de turbo laten vervangen.

Superskunkie

ik zal een deze dagen ook even een filmpje plaatsen van het geluid van mijn turbo  ;)
Tonnie

verburgh

snap niet dat brezan zeg dat er ook 15w40 in kan,kijk maar op elke olie site zegen ze alle maal 5w40 of 10w40,maar ik zou er altijd 5w40 in doen 15w40 is gewoon t dik.

sas

Citaat van: verburgh op 16-12-2009 16:18:00
snap niet dat brezan zeg dat er ook 15w40 in kan,kijk maar op elke olie site zegen ze alle maal 5w40 of 10w40,maar ik zou er altijd 5w40 in doen 15w40 is gewoon t dik.

Vroegá zei Volvo zelf dat er bij 'zwaar' gebruik 15W40 in een T-5 mocht, maar goed dat is 15 jaar terug...
Maar kwaad kan het niet. Echter is 10-of 5W40 meer van deze tijd.

Ludo

Citaat van: sas op 16-12-2009 16:50:58
Vroegá zei Volvo zelf dat er bij 'zwaar' gebruik 15W40 in een T-5 mocht, maar goed dat is 15 jaar terug...
Maar kwaad kan het niet. Echter is 10-of 5W40 meer van deze tijd.

Nou, in het handleidingsboekje staat het nog altijd, ook na 15 jaar.  ;D
Staat zelfs 20w40 bij vermeld...

)0H@N

Citaat van: verburgh op 16-12-2009 16:18:00

Heeft het ook niet te maken met kilometrage/slijtage van de motor te maken?
Bij een nieuwe motor gaat er minder dikke olie in dan bij eentje met 5 ton op de klok.
Of zit ik nu verkeerd. Vindt het namelijk zo raar dat je je kenteken kan smsén naar Castrol om je juiste olie te vinden.
Maar zo database kijkt toch alleen maar naar wat er in moest toen hij nieuw was.
Ik neem aan dat de kilometerstand niet wordt meegenomen.

Ben benieuwd naar jullie reactie.

Maar om even on-topic te reageren, bij mij in de T5 gaat 10W40 Kroon olie, met 260k op de klok..
Thank you for flying with Volvo.

--BUMP--

Citaat van: foeksiefoeks op 16-12-2009 10:32:55
Mijn turbo maakt het zelfde geluid,  en lekt geen olie, en geen enkele blauwe wolk.
Toch maakt mijn turbo redelijk hetzelfde geluid, en vind het persoonlijk wel mooi klinken een lichtfluitend geluid bovenop het roffelgeluid van de motor.
Nu moet ik er wel aan toevoegen dat mijn geluid niet erger word, maar gewoon hetzelfde blijft of hij nu koud of warm is.

Een licht fluitend geluid bovenop het normale motorgeluid is ook prima, dat kan! Maar dit kun je geen licht gefluit meer noemen! Als ie warm is, klinkt het normaal, maar als ie koud is, dan fluit ie echt heel hard!

Citeer
Ik zou het nog even afw8en met de turbo, misschien kun je eens op een meeting je turbogeluid vergelijken met die van iemand anders.

Nou ja, ik krijg er nu een beetje haast mee, aangezien het jaar garantie in januari verloopt! Ik heb het een paar maanden geleden al wel gemeld bij de garage waar ik hem gekocht heb trouwens.

CiteerMisschien kun je het aan de volvo-dealer laten horen, die hebben er wellicht verstand van, als die beoordelen dat het geen gezond geluid is, dan rij je even op en neer naar die garage om je garantie te verhalen.

Dat is ook het probleem, tegen de tijd dat ik bij de dealer ben, is het ergste geluid al weg!

Ik zal de beste man van de garage eens bellen, kijken of ik de auto daar een nachtje kan laten staan, dat hij hem zelf 's ochtends probeert.

elianmars

Citaat van: foeksiefoeks op 16-12-2009 10:32:55

Een echte turbofluit is heel mooi om te horen, maar dit is geen gezonde turbofluit. Dit is gejank.

sas

Nogmaals,
Het geluid is hetzelfde wat ik ook heb gehad, zo te horen dan.
Het werd steeds heftiger (na chippen).
Het klonk bij mij in de lagere toeren als 'huilen', vond het wel erg mooi trouwens.
Je kon het trouwens heel goed zien toen de auto gechipt was. Turbodruk naar 1 bar, even terugzakken (lekken bij wastegate) en dan weer naar 1 bar...
Bleek scheurtje in het uitlaatgedeelte van de turbo te zijn bij de wastegate.
Daar kan ie heel oud mee worden, maar ik heb de turbo laten vervangen.

Als aanvulling: auto savonds bij de dealer neerzetten, kunnen ze smorgens rijden. Naar mijn idee strookt het ook met het scheurtje bij de WG. Koud groter scheurtje, warm, door uizetting, kleiner scheurtje. Minder geluid dus. Maar goed wie ben ik... Misschien zit ik er naast

--BUMP--

CiteerAls aanvulling: auto savonds bij de dealer neerzetten, kunnen ze smorgens rijden. Naar mijn idee strookt het ook met het scheurtje bij de WG. Koud groter scheurtje, warm, door uizetting, kleiner scheurtje. Minder geluid dus. Maar goed wie ben ik... Misschien zit ik er naast

Het klinkt inderdaad heel logisch, wat je zegt. Klein scheurtje dat door opwarming van het metaal dichtgedrukt wordt.

Over dat bij de dealer zetten: kan ik inderdaad doen, maar met alleen een proefrit ben je er niet denk ik. Ik bedoel, constateren dat het geen normaal geluid is is 1, maar dan vinden waar het vandaan komt is punt 2.
Ik denk dat ik in de kerstvakantie maar eens contact opneem met de garagist 70 km verderop.

Ik heb er trouwens niet op gelet of de turbodruk ook zo wisselend is bij koude motor. Bij warme motor is het volgens mij normaal.

sas

Citaat van: --BUMP-- op 18-12-2009 18:03:10
CiteerAls aanvulling: auto savonds bij de dealer neerzetten, kunnen ze smorgens rijden. Naar mijn idee strookt het ook met het scheurtje bij de WG. Koud groter scheurtje, warm, door uizetting, kleiner scheurtje. Minder geluid dus. Maar goed wie ben ik... Misschien zit ik er naast

Het klinkt inderdaad heel logisch, wat je zegt. Klein scheurtje dat door opwarming van het metaal dichtgedrukt wordt.

Over dat bij de dealer zetten: kan ik inderdaad doen, maar met alleen een proefrit ben je er niet denk ik. Ik bedoel, constateren dat het geen normaal geluid is is 1, maar dan vinden waar het vandaan komt is punt 2.
Ik denk dat ik in de kerstvakantie maar eens contact opneem met de garagist 70 km verderop.

Ik heb er trouwens niet op gelet of de turbodruk ook zo wisselend is bij koude motor. Bij warme motor is het volgens mij normaal.

Is ie standaard jouw auto? Of sjippie erin?
Bij koud is het lastig te zien omdat je niet kunt planken, maar bij warme motor moet je meter stabiel in de hoek staan bij planken (4e versnelling vanaf 4000rpm). Het kan ook je uitlaatspruitstuk zijn,  deze willen ook nog wel is scheuren. Vriend van me had het ook, uitlaatspruitstuk pakking laten vervangen, niet opgelost, bleek spruitstuk zelf te zijn. Maar hij had een enorm suizend geluid, niet het huilende/jankende geluid.
Zou wel ff de garage op de hoogte brengen, dat je het ieder geval meld binnen de garantieperiode.

--BUMP--

Hij is standaard, zit niks geen tuning op/aan. Het is een automaat trouwens, 4e versnelling vanaf 4000 tpm is vér boven toegestane maximumsnelheid, dus dat doe ik maar even niet.  :police: