Turbodruk

Gestart door KIM, 21-09-2009 19:27:47

Vorige topic - Volgende topic

KIM

Gisteren op de Rode R meeting in Amersfoort gesproken over de turbodruk. Afgaande op mijn mede R-rijders lijkt er op dat bij mijn auto de turbodruk niet hoog genoeg komt.
Ik heb vanmiddag dus maar eens een fotootje genomen van mijn auto (een R automaat, ongechipt) in de vollast situatie = volgas, geen kickdown:

Moet ik op zoek gaan naar vacuum lekkage?
Klopt de afstelling van de waste gate niet?

Turbo-Geek

keurige drukwaarde voor een standaard R.  (hij is toch standaard ?)
Je zit daar zit je op zo'n 0.7-0.75 bar overdruk.
Aan het einde van het witte gedeelte zit je op 1 bar.

-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

Eugene

Ziet er eerder uit als 0.5bar als je het mij vraagt ;)

Gewoon even een turbodruk meter eraan hangen, dan weet je het zeker.

If it's not blown, it sucks...

KIM

Oke, bedankt. Dan weet ik genoeg.

Hij is idd. standaard, maar ben van het weekend naar Frankfurt gereden met drie man en vin d altijd al de acceleratie boven de 100 (wel in Economy) wat slapjes voor 240 PK...

Ga wel ff op zoek naar een echte drukmeter...

Vulk

Zijn je vacuumslangen nog origineel? Je kan daar ook's beginnen kijken.
In de 4de versnelling zou je normaal moeten de hoogste turbodruk krijgen.

KIM

Denk het wel, maar ik ben liever lui dan moe. Als het goed is blijf ik er liever vanaf.
Je weet toch hoeveel van die slangetjes aan het vacuumsysteem hangen? Een foutje bij het aansluiten is zo gemaakt...

Vulk

Ik ben er ook mee bezig op dit moment.

Slang per slang vervangen en je kan geen verkeerd aansluiten. :)

--BUMP--

Als ik in mijn T-5 volgas geef, dan gaat het metertje wel iets verder dan dit hoor. Niet helemaal tot het einde van het witte gebied, maar toch zeker tot driekwart.
Dat voor een standaard T-5 (wel met nieuwe turbo, maar goed).

thuur

Hoeveel toeren, welke versnelling en hoeveel km/u?

Gr ;)

Eugene

Citaat van: thuur op 21-09-2009 21:11:53
Hoeveel toeren, welke versnelling en hoeveel km/u?

Gr ;)

Als je de eerste 2 weet, dan weet je de snelheid toch ook? :P

If it's not blown, it sucks...

KIM

Volgens mij is de druk niet toerenafhankelijk, maar belastingafhankelijk = stand van de gasklep + LMM waarde.

Het zal zo'n 4500 - 5000 rpm zijn geweest. Versnelling weet ik niet; gok 2 (AT you know?). 70 km/h.

KIM

Citaat van: Eugene op 21-09-2009 21:15:43
Als je de eerste 2 weet, dan weet je de snelheid toch ook? :P
Niet bij AT (koppelomvormer)

thuur

Citaat van: KIM op 21-09-2009 21:16:53
Volgens mij is de druk niet toerenafhankelijk, maar belastingafhankelijk = stand van de gasklep + LMM waarde.

Het zal zo'n 4500 - 5000 rpm zijn geweest. Versnelling weet ik niet; gok 2 (AT you know?). 70 km/h.

De eerste versnelling draait op een lagere druk (koppelbegrenzing) als ik me niet vergis, vandaar.

En bij 1100 toeren draai je nooit op maximale druk :D

De meter kan wel ietsjes verder naar rechts dan, maar niet heel veel. Vacuumslangen nakijken (IC slangen ook) zou ik mee beginnen. Wastegate kun je best even controleren (half maantje).

De meter staat wel perfect verticaal als de motor uit is?

Gr 8)

KIM

yep, maar die kennis had ik wel.
Vroeg me alleen af wat voor meterstand gangbaar is.

Miyel

Ik lees ook wel eens dat je het armpje van de wastegate wat strakker kan draaien. Dit heb ik bij mijn vorige turbo ook gedaan, en hielp iets.

Afgelopen weekend heb ik de turbo vervangen (was wel nodig) en kon duidelijk merken dat de wastegate van de oude turbo veel makkelijker met de hand open te trekken was..

Ik zou proberen om deze iets strakker te maken (iets, max 3 slagen) en dan proberen. Wanneer het niet helpt, fijn terug stellen. Wanneer het helpt..  is denk ik je turbo of onderdelen ervan aan vervanging toe.
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)