Kleur bougie Lpi V70 T5 "99

Gestart door Haenzel, 21-09-2009 21:06:28

Vorige topic - Volgende topic

Haenzel

Hierbij een foto van 2 bougies uit mijn V70 T5 '99 op Lpi. Bougie nummer4 (rechts op de foto)  heeft een afwijkende kleur tov de andere bougies (links op de foto).

Reden om de bougies te demonteren is naar mijn gevoel het niet lekker lopen op lagere toeren met half gas, vooral op benzine. Het lijkt alsof de vonk niet optimaal is. Ook hoor ik een geluid alsof er een lek zit in het uitlaat-systeem, m.n. tijdens vakantie bij wegtrekken tolpoortjes met caravan. Bij hogere toeren is dit fenomeen weg en draait de motor goed. Geen overmatig olieverbruik. Iemand die goed is in bougies "lezen"?? De kleur is iets te wit door flits. De linker bougie is koffiebruin met grijszweem.

pwassink

kijk hier eens naar : http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html

Correctie : had bij moeten staan, na een lange rit op benzine oftewel gewoon een tank "duur"rijden ..
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

Heb je deze bougies eruit gedraaid nadat de motor langere tijd op LPG gelopen heeft ?

Ludo

Citaat van: pwassink op 21-09-2009 23:33:17
kijk hier eens naar : http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html

Ik zie niet zo meteen een vergelijkbare.
Die van Haenzel word dan nr 30, maar welke tekst moet er bij?.  :eusa_think:

thuur

Als ik door de 'valse witbalans' heen kijk, lijkt het op koolafzetting. Daar kun je niet altijd wat aan doen en is dus tot op bepaalde hoogte normaal. Als 1 cilinder beduidend meer koolafzetting heeft dan zou ik denken aan een lekke klepsteelrubber.

Gr :eusa_think:

Haenzel

Citaat van: -D©©©L- op 21-09-2009 23:38:03
Heb je deze bougies eruit gedraaid nadat de motor langere tijd op LPG gelopen heeft ?

Sinds de vakantie eigenlijk geen langere stukken meer op gas gereden. Dagelijks 2 x 37 km en lokaal wat korte ritjes. Gemiddeld 3 starts op benzine per dag. Wat mij verder opvalt is dat het benzineverbruik hoger lijkt dan normaal. Mijn vermoeden is een benzine-injektor . Weet echter niet of je dan deze koolafzetting / verkleuring hebt.

)()()sT

Hoelang hou jij je bougies erin?
Mijne zagen er na ~20.000 km. wit/grijs egaal uit. Dit is ook mijn wisselinterval.

-D©©©L-

Citaat van: Haenzel op 22-09-2009 08:59:50
Citaat van: -D©©©L- op 21-09-2009 23:38:03

Sinds de vakantie eigenlijk geen langere stukken meer op gas gereden. Dagelijks 2 x 37 km en lokaal wat korte ritjes. Gemiddeld 3 starts op benzine per dag. Wat mij verder opvalt is dat het benzineverbruik hoger lijkt dan normaal. Mijn vermoeden is een benzine-injektor . Weet echter niet of je dan deze koolafzetting / verkleuring hebt.

Dat is precies mijn gedachte.
Het "lezen" van bougies" gaat op LPG een beetje de mist in omdat ze eigenlijk altijd heel erg licht van kleur zijn. Bij 3  koude starts per dag kan het benzineverbuik inderdaad aardig oplopen, zeker nu het wat kouder is buiten. Gezien de verkleuring zat ik ook al te denken aan een incontinente injector.

Haenzel

Vandaag de oude oem (Volvo) bougies weer gemonteerd. Rijdt weer een stuk beter.  Waarschijnlijk toch 1 NGK bougie kapot.
Ook heb ik een flesje injector-reiniger in m'n tank gemikt. Ben benieuwd of dat nog wat toevoegt.

thuur

Citaat van: Haenzel op 23-09-2009 21:26:45
Ook heb ik een flesje injector-reiniger in m'n tank gemikt. Ben benieuwd of dat nog wat toevoegt.

Als je daar niets van merkt, dan is er met je injectoren niets aan de hand ;)

Gr :D