Programma kiezen tijdens het rijden?

Gestart door noknokius, 23-09-2009 10:25:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

noknokius

Hallo,

binnenkort ga ik een stuk de bergen in en nu vroeg ik me af of je tijdens het rijden de automaat van "D" naar "3" of "L" kan verzetten of dat je hiervoor stil moet gaan staan? En als het tijdens het rijden kan, is er dan een bepaalde procedure nodig?
Alvast bedankt voor de reacties.

Marc O.

#1
Kan tijdens het rijden.

EDIT: Weet niet zeker of de bak is beveiligd tegen het schakelen naar L bij te hoge snelheid. Denk het eigenlijk van wel.
...The Nile isn't just a river in Africa...

noknokius

Zo, das mooi snel. Bedankt voor het antwoord.

mehn

Dat mag gewoon. Wat ik wel zou proberen te voorkomen is naar de L schakelen en dan langzamer gaan rijden dan +/- 40km/h.
Als je namelijk de pook naar de L zet tijdens het rijden dan schakelt de auto naar de 2e versnelling. Kom ja dan beneden ongeveer 40km/h dan schakelt de bak naar de 1e versnelling en dat levert ineens een flink toerenverschil op.
Bergaf (met caravan?) lijkt me dat niet erg gezond voor de automaat. Dan kun je beter helemaal stoppen, de pook in de L zetten en wegrijden. De automaat blijft dan in de 1e versnelling staan.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Gunnar

In de bergen kan je dat best doen, anders zijn je remmen snel op :-)
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Piere

Dus je mag van D naar 4 gaan als je pakweg 90 rijdt zodat'm dan uit zichzelf een versnelling lager schakelt als ik het goed begrijp?
Strange, dacht altijd van niet... Dan krijg je toch een ferme schok, niet?

Groet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

)()()sT

Nee hoor....
Ik heb met de caravan alles zo gereden, zodra het iets begon te stijgen ging ik handmatig van D naar 3. Tuurlijk kun je wachten tot ie zelf terugschakelt, maar als je het zelf in de hand houdt ben je altijd optijd...

Ik heb bij lagere snelheden zelfs bij ca. 85 de hendel heel soms in L gezet, puur om netjes toeren te blijven maken (je schakelt dan dus de 2e gang in).
Doordat het een 4-traps bak is met maar 4 versnellingen zijn de overbrengingen vrij lang en rij je dan in de 2 ca. 4000 toeren.

Citaat van: Piere op 24-09-2009 16:42:46
Dan krijg je toch een ferme schok, niet?

Hetzelfde alsof je met een handbak van de 5 naar 4 gaat.

Piere

Citaat van: )()()sT op 24-09-2009 16:46:01
Nee hoor....
Ik heb met de caravan alles zo gereden, zodra het iets begon te stijgen ging ik handmatig van D naar 3. Tuurlijk kun je wachten tot ie zelf terugschakelt, maar als je het zelf in de hand houdt ben je altijd optijd...

Ik heb bij lagere snelheden zelfs bij ca. 85 de hendel heel soms in L gezet, puur om netjes toeren te blijven maken (je schakelt dan dus de 2e gang in).
Doordat het een 4-traps bak is met maar 4 versnellingen zijn de overbrengingen vrij lang en rij je dan in de 2 ca. 4000 toeren.

Citaat van: Piere op 24-09-2009 16:42:46
Dan krijg je toch een ferme schok, niet?

Hetzelfde alsof je met een handbak van de 5 naar 4 gaat.

Interesting!
Dat zal m'n rijstijl met de S80 weer een stuk veranderen :P
(Doordat hij soms schokt schakelen we tegenwoordig gewoon terug en op bij het vertragen en optrekken, heb al 100 keer gezegd tegen vader dat andere olie een heel stuk zou helpen, maar hij gelooft me niet echt...  :eusa_snooty: )
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Marc O.

Citaat van: Piere op 24-09-2009 16:49:46
Dat zal m'n rijstijl met de S80 weer een stuk veranderen :P
(Doordat hij soms schokt schakelen we tegenwoordig gewoon terug en op bij het vertragen en optrekken, heb al 100 keer gezegd tegen vader dat andere olie een heel stuk zou helpen, maar hij gelooft me niet echt...  :eusa_snooty: )

Weet niet wat voor een automaat er in die S80 ligt, maar bij een Geartronic (en naar ik aanneem ook bij de andere types) duidt schokkerig schakelen meestal op een aankomende revisie. Olie wisselen kan geen kwaad (in tegendeel), ook al is het volgens Volvo zelf niet direct nodig (tenzij in gebruik als taxi of als als er vaak met aanhanger wordt gereden).
...The Nile isn't just a river in Africa...

Gunnar

Filter vervangen in een automaat kan ook nooit kwaad.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

Piere

Er wordt veel met aanhanger gereden ja, en m'n pa z'n beroep = stoppen, terug vertrekken, stoppen, terug vertrekken
Ookal doet de S80 dat nu al een eindje niet meer (daar dient de XC70 nu voor ;) )

Maar olieverversing ga ik zeker es doen, ik ga't hem blyven zeggen tot hy opgeeft :)
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

V70 classic

de automaat is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
als je hem bij 80 in 1 zet loopt de auto gewoon vrij.
dit is wel handig om te weten als je berg af rijdt.
verder sk 6
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

rogerV701998

Citaat van: V70 classic op 25-09-2009 08:47:24
de automaat is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
als je hem bij 80 in 1 zet loopt de auto gewoon vrij.
dit is wel handig om te weten als je berg af rijdt.verder sk 6

;D

viking_in_shorts

Citaat van: V70 classic op 25-09-2009 08:47:24
de automaat is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
als je hem bij 80 in 1 zet loopt de auto gewoon vrij.
dit is wel handig om te weten als je berg af rijdt.
verder sk 6

Volgens mij kiest hij dan toch echt de laagst mogelijke versnelling?

V70 classic

Citaat van: viking_in_shorts op 25-09-2009 09:06:40
Citaat van: V70 classic op 25-09-2009 08:47:24
de automaat is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
als je hem bij 80 in 1 zet loopt de auto gewoon vrij.
dit is wel handig om te weten als je berg af rijdt.
verder sk 6

Volgens mij kiest hij dan toch echt de laagst mogelijke versnelling?

Mijn 99 TDI niet.
opschakelen doet hij tot de gekozen versnelling.
terug schakelen doet hij niet.
je moet dan bij remmen tot de snelheid dusdanig is dat de gekozen versnelling kan worden geschakelt.
tot die tijd doet hij niets op de motor.

Blijft dat de bak is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
Misschien dat andere modellen / bakken wel terug schakelen.
Of zou mijn bak niet goed zijn  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.