probleem met automatische versnellingsbak 850 estate

Gestart door herbalifejoris, 14-12-2003 12:09:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ed

#15
Citaat van: Ludo op 17-12-2003 21:10:45
Ed, bij welke toerentallen heb je dat fluitgeluid?.
mij is verteld dat het de turbo is , zolang ik onder de 2200 toeren blijf met koude motor hoor ik het niet, enkel als ik erboven ga.
ook als de motor warm is en veel gas geef hoor ik dezefde fluittoon.
maar Raf heeft geen turbo, dus dat klopt niet. ???
Citeer
Dat gegier heb ik bij net inkomen (aangrijpen) van de koppelomvormer als de auto zo'n 20 km/h rijdt. De motor draait dan zo'n 2000 toeren. Als de bak enorm koud is schakelt hij ook pas over bij een kleine 2500 toeren. Als ik een kilometer verder ben gaat alles wel goed. Tot die tijd giert de bak. Het lijkt wel alsof de olie nog niet overal zit. Dit is zeker niet de turbo. Die doet onder dat toerental nog niet al te veel. Zeker niet bij een milimeter gas. Ook als ik de auto een minuutje stationair laat opwarmen hoor ik nog steeds hetzelfde geluid. Het lijkt me dat de olie dan al door heel de bak zit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Entuscan op 17-12-2003 21:39:23

Ik heb er 100% vertrouwen in dat men ATF peil perfect is.


Entu,

Hoe controleer jij je oliepeil? De nivo's varieren enorm met de temperatuur (zit op de peilstok iets van 5 cm tussen). Hoe weet je nu wat warm en wat koud is?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

ed

Citaat van: Raf op 17-12-2003 22:05:23

als de motor echt koud is en dan niet langer dan 500m
en dan rijd ik (natuurlijk) altijd heel rustig en met lage toeren.

Raf
Citeer

Raf,

Is jouw olie ook eens vervangen? En heeft de bak altijd dat geluid gemaakt, of is dat ook na een oliewissel ontstaan? Ik probeer te achterhalen of er een relatie is met een te hoog/te laag oliepeil.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Entuscan

Hoe ze het juist checken ... tja Ik denk dat er ook wat ervaring bij komt kijken. Ik begin er zelf niet aan hoor, men maat is zeer bekwaam volvo technieker dus ja ;)

Nuja mijn bak zal nog nooit echt olie verbruik hebben, had nog maar 65-68K. En ik kan dat gefluit me toch niet voor ogen brengen tenzij hoger in de toeren.

Dat de bak Koud later schakelt is normaaln staat ook in't boekje is om iets sneller op temperatuur te krijgen (dacht de cat maar dat moet ik in't boekje es zoeken)

ATF olie wisselen is indd heeel secuur werkje. Ik meen me te herinneren dat tussen MIN en MAX maar 0.2L zit !!!

Men maat heeft de ATF gewisseld ook Dex III (rode kleur olie, grenadine achtig). Toen alles gedaan was heeft hij eens gepeild toen hebben we rustige een toertje gemaakt. Daarna terug de garage binnen en opnieuw peilen.
Toen moest er volgens hem toch nog een beetje bij ... was in de meeste gevallen zo. Kan toch zo'n 0.2L geweest zijn

Daarna zat het oliepeil pal in het midden tussen max en min. Ik dacht bij HOT want de afstand tussen max en min was toch echt geen 5cm ... 1cm'tje of zo.
Pff is ook al allemaal zo lang geleden ...

Achter 25000km heel het gebeuren weer opnieuw dan zal ik eens nota's nemen ;)


Als ik dit hier zo lees en wat men maat me vertelde dat na ff rijden het peil opnieuw gechecked moet worden na een wissel is misschien het volgende mogenlijk.

Bij stilstand na de wissel peilen geeft waarschijnlijk geen exact beeld vh oliepeil. Want hij vertelde me dat er meestal na ff rijden olie bij moest volgens de peilstok.
Als men dan bij de dealer of ergens anders gewoon de olie wisselt en dan eventueel vooraf en nadien peilt en hetzelfde niveau heeft denkt dat het goed is en de wagen zo aflevert.

Dat in combinatie met maar een verschil van 0.2L tussen min en max .... KAN natuurlijk ervoor zorgen dat je dan toch te weinig olie in de bak hebt.

Dit laatste is maar een theorie van mij  ... dus geen al te grote waarde aan hechten.
Maar is misschien toch de moeite waard om es deftig uittepluizen
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

#19
Citaat van: Entuscan op 18-12-2003 11:50:00

Daarna zat het oliepeil pal in het midden tussen max en min. Ik dacht bij HOT want de afstand tussen max en min was toch echt geen 5cm ... 1cm'tje of zo.
Pff is ook al allemaal zo lang geleden ...


De peilstok heeft twee kanten, één voor koude en één voor warme bak. Daar zit ong 5 cm tussen. Ik kijk uiteraard aan de warme zijde, en dan staat hij aan de onderkant van de peilstok na 15 km rijden (is inderdaad ong een cm). Ik heb het idee dat hij na een hele lange rit nog wel iets omhoog gaat, maar heb dat nog niet kunnen checken. Toch maar even doen.

Zijn er nog mensen met suggesties hoe het peil te controleren?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Entuscan

Ed, bij jouw staat dus het peil net om MIN aan de warme kant na ongv 15km rijden?

Dan zou ik er toch een 0.1L bijdoen.
Net MIN is nooit echt goed volgens mij (net zoals net MAX ook niet)
Stond bij mij ook net minimaal na het toertje rijden (direct na de wissel) toen echt maar een klein beetje bijgedaan, Niet echt gelet op de hoeveelheid :( maar het was weinig hoor.

Gewoon met een trechtertje langs de opening waar de peilstok zit erinkappen
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

herbalifejoris

hoi allemaal

ik ben blij dat ik dit op het forum gezet heb daar er toch al veel mensen dit tot nadenken hebben gezet.
ik hoop dat er veel mensen er rekening mee houden dat ook een volvo problemen kan krijgen in deze koude dagen.
a.s maandag gaat bij mijn auto alles nieuw erin,ik weet alleen niet wat voor olie ik er voor pak,zal wel dextro l l D worden.
We zullen wel zien hoe het verloopt,laat het wel weten!!

 Greetings Joris  :D  ;D ;)

herbalifejoris

 :D :D :D ;D ;D ;D
hoi allemaal

ben weer gelukkig doordat mijn auto weer goed schakelt en geen foutmelding meer geeft.
De bak olie was helemaal bruin en stonk enorm,zijn smeervorming was totaal weg.
Er is dexron lll merk kroonolie type 2012 opgekomen,hierdoor schakelt hij weer als nieuw.
Het is echt aanteraden om dit  te doen,want je voeld hem bijna niet meer met schakelen.
Kosten waren 132€ incl arbeidsloon en natuurlijk de olie &een bepaalde smering in een tube.

greetings joris 8)

ed

Dit heb je zeker niet bij de dealer laten doen. Die vraagt er ongeveer 400 euro voor (echt waar).
Waar heb je het wel laten doen? Dit zou echt heel erg goedkoop zijn, want volsynthetische olie is erg duur, en om de bak compleet te spoelen heb je minimaal 12 liter olie nodig.
Verder ben ik erg benieuwd wat er in die tube zat.

Is de auto aan de spoelmachine gegaan, of is het handmatig gebeurd?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

herbalifejoris

Hoi Ed

nee niet bij een dealer maar bij Van Veghel uit de vredepeel een kei van een garagé en niet een van die oplichters als de rest.
je zegt met spoelen dat hebben ze niet gedaan omdat ze dat nagevraagdt hadden en ze hadden gezegd dat,dat niet goed was met bepaalde dingen in de bak.
ze praten over 7.6 ltr maar die krijg je er namelijk niet helemaal uit en er is dus ook maar 4.5 ltr uitgekomen.
wat er in de tube zat laat ik je vanavond nog weten.
 
greetings Joris :P :P

herbalifejoris

die tube waar ik het over had was van forte ATT en daar waren er 2 van toegediend.

8) 8) 8)   joris

ed

Dan kan ik je nu melden dat het vervangen van de olie niet goed is gebeurd. Je zegt het zelf al: er zit inderdaad 7,6 liter olie in. Om deze geheel te vervangen moet je de bak doorspoelen. Je perst of zuigt de oude olie eruit met nieuwe olie. Dat je daar wat meer voor nodig hebt dan 7,6 liter is duidelijk. Ze hebben de olieplug eruit gedraaid en deze weer bijgevuld met nieuwe. De rest van de olie (bijna de helft zit o.a. in de koppelomvormer. Deze krijg je er alleen uit met spoelen.
Aangezien je ook bent overgestapt op andere olie heb je nu dus twee verschillende soorten olie in de bak zitten, waarvan er één sterk is verouderd.
Hier gaat op goedkoop is duurkoop. Ik hoop het niet voor je, maar waarschijnlijk gaat de bak binnenkort weer stroever schakelen. Spoelen is dan de oplossing.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

herbalifejoris

oké oké ik had het nog eens goed nagevraagd en inderdaad hij is wel gespoeld met een ontvetter speciaal voor bakken (forte) ze hebben toen ook nadat hij zo was leeg gelopen een tijdje met de pook op en neer gegaan zodat de koppelomvormer ook leeg was.
Daarna hebben ze hem weer gevuldt en net zo lang met de pook gespeeldt totdat hij  aan peil was.
meer kon ik er niet van maken,dus gelukkig en hopelijk toch goed gedaan!!!

 greetings joris :-\

ed

Zoals je zelf al zei is die Forte gewoon een toevoeging van één of ander goedje om de bak te reinigen of beter te laten schakelen. Hiermee haal je echt niet de olie uit je koppelomvormer.
Zonder extra (schone) olie aan je bak toe te voegen krijg je de olie er gewoon niet uit.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!