probleem met automatische versnellingsbak 850 estate

Gestart door herbalifejoris, 14-12-2003 12:09:21

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

herbalifejoris

mijn bak doet niet meer naar behoren schakelen en alle lampjes hiervoor branden ook.
hij schakeldt niet iederskeer meer en als ik van de R naar de D ga duurdt het een paar sec. voordat hij pakt,hebben hier mischien meer mensen problemen mee gehad?
graag wat goed advies wat het zou kunnen zijn,ik rij in ieders geval niet meer met de auto totdat ik weet wat er gaande is

mvg Joris Arts
        0650592805
        alfajoris@home.nl

2.0keijzer

Knippert er een oranje driehoekje op je dashboard? Hoogst waarschijnlijk ik je schakelstandensensor defect.
Even de foutcode laten uitlezen en je weet het zeker. Vervangen rond de 250.- all in.

ineke

Waarschijnlijk knippert de oranje pijl in je dashboard. Dit hele gedoe met de automatische versnellingsbak heb ik net achter de rug.
Was inderdaad de schakelstandsensor, en kost ongeveer 200 euro.
En nu rijdt het weer als vanouds, dus de reparatie was zeer zeker de moeite waard.

ineke

herbalifejoris

 :D
bedankt voor jullie reactie,die dingen waren het gelukkig niet ,het was namelijk te laag pijl moest ongeveer 200 ml olie erbij en na de resetting was alles weer goed.
gelukkig maar!!!!!!

 groetjes Joris

Jan Holman

Het is te hopen dat er geen schade in je bak is ontstaan.
Ik raad je in ieder geval aan om even je peilstok uit je bak te trekken en even naar de kleur van de olie te kijken.
Is deze mooi rood en helder dan is er niets aan de hand.
Maar is deze bruin of zelft zwart en stinkt deze, dan is hij naar de ........
En moet hij worden gereviseert. Kosten ca, 850 euro.

herbalifejoris

kijken op de peilstok met warme motor en op de stand van P.
Hij zat onder het peil en naar aanleiding van gegevens in de boeken  beetje bij beetje bijgevuld totdat hij op peil was hierna gereset en het was weer oké.
Het weer is ook van invloed geweest.
Ik heb nu bijgevuldt,maar over een paar dagen gaat er compleet nieuwe op.
 
greetings Joris 8)

ineke

Citaat van: Ludo op 16-12-2003 18:56:21
hoe heb je die vaststelling gedaan. ???
200 ml bijvullen is erg weinig op een totaal van 7.5 liter.

Ik heb dezelfde 'twijfels' als Ludo, 200 ml is wel een heel klein percentage van het geheel.
Voordat de schakelstandsensor vervangen is, is de olie in zijn geheel al eens vervangen en een tijd daarna is mijn auto ook éénmalig gereset (het kan nl een soort van éénmalig iets zijn), en dat leek te helpen..... maar uiteindelijk toch niet. En na de reapratie kan de automaat nog heel lang mee, volgens mijn monteur worden automaten eigenlijk alleen maar vervangen in geval van schade bij ongelukken en zo.
Ik zou dit even heel goed onderzoeken!

ineke

Sieger

Citaat van: herbalifejoris op 16-12-2003 19:40:19
kijken op de peilstok met warme motor en op de stand van P.

 

Mij is altijd geleerd: ATF-peil controleren bij warme motor in stand D, dus met aangetrokken handrem als je alleen bent (anders moet je zo hard lopen tijdens peilen  ;D ;D).

Salut,
Sieger
Volvo Power For Life !

herbalifejoris

#8
Dat dacht ik ook sieger,maar op 2plaatsen zeiden ze tegen me om het op deze manier te doen.
als je hem namelijk in een versnelling zet verbruikt hij meer olie,dus is de stand lager op de peilstok en aangezien je nooit maar dan ook nooit teveel olie in een versnellingsbak mag gooien,is deze manier het beste.
Ik heb nu ongeveer 200ml bijgegooid en het was goed,maar er had zeker nog meer in gekunnen,en dat was niet nodig.
van een kant ben ik blij dat de sensoren zo direkt werken,maar van de andere kant,je schrikt je dood als alle lampies gaan branden.

greetings joris ;D

ed

In het boekje staat dat je eerst de bak rustig door alle standen moet laten gaan, en dan de bak in zijn neutraal zetten. Dan kun je peilen (in zijn N dus).
Aangezien het nivo nogal wat kan verschillen is het lastig te bepalen. Wanneer is de bak warm bijvoorbeeld? Je zou dan al een thermometer in de bak moeten hangen.
Bij mij staat het nivo na 15 km rustig binnendoor rijden ongeveer onderaan de "warm" schaal van de peilstok. Is dat juist? Als de bak steenkoud is ('s morgens dus), hoor ik de bak vaak gieren. Zodra is overgeschakeld naar een hogere versnelling is het over (na ong. 500 m, ik rijd eerst een stuk dor een woonwijk). Kan dat onjuist olienivo zijn (te hoog te laag)? wie herkent dit?
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

herbalifejoris

hoi ed

hetzelfde had ik ook,een soort fluitgeluid alsof je een turbo hoort
de standen op jouw peilstok gaven bij mij hetzelfde aan,en toen kwam er dus storing.
in het boekje staat inderdaad in de N maar in de P is het hetzelfde alleen staat hij dan op de rem,maakt dus niets uit.
Mocht je straks ook een foutmelding krijgen,vul gewoon dextron ll D, de gegevens van volvo dextron ll E zijn hetzelfde.
Geef me dan effe een mailtje en dan krijg je vanmij de resetgegevens.

 greetings Joris :D

Entuscan

#11
koude motor en boven de 2200 gaan is indd de turbo Ludo
daaronder hoor ik niks

Met warme motor en veel toeren hoor ik de turbo wel niet ZO fel als met koude motor (standaard)
Gechipped hoor ik de turbo wel beter zingen, maar je hoort het geluid ook vanvoor in't midden komen, dus waar de turbo zit.

Met de CDA hoor ik de turbo in't algemeen wel iets beter.

Ik heb er 100% vertrouwen in dat men ATF peil perfect is.

Sinds ik men wagen heb 45K en na de oliewissel ergens rond de 65-68K is op dat vlak niets verandert
en op die kilometers zal er nog wel geen ATF verbruik zijn
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Raf

Citaat van: Ludo op 17-12-2003 21:10:45
Ed, bij welke toerentallen heb je dat fluitgeluid?.
mij is verteld dat het de turbo is, zolang ik onder de 2200 toeren blijf met koude motor hoor ik het niet, enkel als ik erboven ga.
ook als de motor warm is en veel gas geef hoor ik dezefde fluittoon.
maar Raf heeft geen turbo, dus dat klopt niet. ???

hé, misschien heb ik er wel 1 zonder dat ik het weet ;D

nee, serieus; het is net zoals Ed zei.
als de motor echt koud is en dan niet langer dan 500m
en dan rijd ik (natuurlijk) altijd heel rustig en met lage toeren.

Raf
De gustibus non disputandum est!

Entuscan

's morgens is mijn motor toch IJSkoud met dit weer, wagen staat buiten. Echt geen gefluit te horen tijden het rijden als ik onder de 2200 blijf
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

ed

Citaat van: herbalifejoris op 17-12-2003 16:01:27
hoi ed

hetzelfde had ik ook,een soort fluitgeluid alsof je een turbo hoort
de standen op jouw peilstok gaven bij mij hetzelfde aan,en toen kwam er dus storing.
in het boekje staat inderdaad in de N maar in de P is het hetzelfde alleen staat hij dan op de rem,maakt dus niets uit.
Mocht je straks ook een foutmelding krijgen,vul gewoon dextron ll D, de gegevens van volvo dextron ll E zijn hetzelfde.
Geef me dan effe een mailtje en dan krijg je vanmij de resetgegevens.

 greetings Joris :D

Joris,

Ik heb DexronIII in mijn auto zitten (volsyntheet). Dit gieren is na de oliewissel ontstaan. Ik heb wel het idee dat mijn peil goed is, maar jij zegt dat je dezelfde symptomen had, en dat na 200 ml olie erbij dit over was? Met die nieuwe olie is de bak er wel enorm op vooruit gegaan. Je voelt hem nu nauwelijks schakelen, terwijl voordien vooral bij het uit lockup schakelen op de snelweg bij "gas bij" er een klap te horen was. Alles gaat veel soepeler.
Hoe staat het peil bij jou dan, kun je dat omschrijven?
Ik stuur je even een e-mail. Ben wel benieuwd naar je gegevens. Alle info is welkom.

Ed
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!