downpipe aanpassen

Gestart door JSC Zvezda, 24-09-2009 14:55:55

Vorige topic - Volgende topic

JSC Zvezda

Beste mensen,

Ik hoop op een paar nuttige tips. Het gaat om het volgende. Via dit o zo handige forum heb ik voor weinig een originele downpipe op de kop getikt. Gaat om een 850 T5 uit 1994. Deze pijp wil ik aanpassen door de kat te vervangen door een rechte pijp. (de originele uitlaat houd ik dan voor de APK) Dat is opzich zo gedaan. Probleem is dat mijn 850 usa een dubbele lambdasonde heeft. Ik zal dus in de nieuwe pijp een extra gat moeten maken.

wat ik nu wil weten:  - Welk schroefdraad heeft de (2e) lambdasonde?
                                  - Wat zijn de effecten mbt storingen als de kat verdwijnt?

Financieel gezien gaat een 3" pipe even niet lukken. Het gaat ook puur om het geluid en niet om betere prestaties. Lassen etc kan ik allemaal zelf.

Alvast bedankt.

KIM

Als je een dubbele lambdasonde hebt, zal het lambdalampje gaan branden (of motorstoringslampje).
De 2e lambdasensor dient namelijk voor het herkennen van een versleten / defecte katalysator.

Ik verwacht de 2e lambdasonde hetzelfde zal zijn als de 1e; breedband lambdasensoren bestonden in die tijd nog niet.

)()()sT

Citaat van: KIM op 24-09-2009 16:26:36
De 2e lambdasensor dient namelijk voor het herkennen van een versleten / defecte katalysator.

Hoe werkt dat dan bij een DP zonder kat onder een *70?
Onder mijn V70 zitten dus ook 2 lambdasondes, en ik heb een racekat. Die doet uiteraard minder als een originele maar ik heb geen foutcodes o.i.d.

Edit: foto van de mijne:

Dave

Citaat van: KIM op 24-09-2009 16:26:36
Als je een dubbele lambdasonde hebt, zal het lambdalampje gaan branden (of motorstoringslampje).
Heb ik nochtans geen problemen mee. (3" downpipe met racekat maar sensors staan beide voor de cat)

Miyel

Citaat van: JSC Zvezda op 24-09-2009 14:55:55
Het gaat ook puur om het geluid en niet om betere prestaties. Lassen etc kan ik allemaal zelf.

Ik heb een paar weken een kat-loze simons onder mijn t-5R gehad, met de originele diameter. Dus eigenlijk hetzelfde als jij wil bereiken..   

Maar.. Ik merkte absoluut geen verschil in geluid.. en juist wel in prestatie!  En als je dat effect kent, wil je geen echte kat meer...   

Er zijn trouwens lambda-modulatoren (ofzo) te koop om een afgekoppelde sensor te simuleren. misschien zijn deze er ook voor de 2e? Hoef je niet te lassen, en heb je geen storingen
850 T-5R (Currently being renovated and modified)
V70N 2.4 T5 MY05 (Gezinsbak)

arjenT5R

over het inlassen als je dat nog wil  ;)
Je slijpt gewoon dat gat uit waar ie origineel in geschroefd zit
en die las je in die pijp  ;)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

sean850

Citaat van: arjenT5R op 24-09-2009 18:16:07
over het inlassen als je dat nog wil  ;)
Je slijpt gewoon dat gat uit waar ie origineel in geschroefd zit
en die las je in die pijp  ;)

hij wil juist de de originele downpipe nog behouden voor de apk dus die tip werkt niet :P

heb gehoord dat ze bij fasttech moeren hebben met de juiste schroefdraad geef hun eventueel een belletje misschien hebben ze die of misschien kunnen ze je daar ook verder helpen :D

arjenT5R

automaterialen zaak zal zoiets ook wel hebben toch?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

KIM

Citaat van: )()()sT op 24-09-2009 16:52:37
Onder mijn V70 zitten dus ook 2 lambdasondes, en ik heb een racekat. Die doet uiteraard minder als een originele maar ik heb geen foutcodes o.i.d.

Kennelijk zet je racekat toch voldoende om (hij zit er niet voor nix tussen...)

Waar het om gaat is het volgende:
De 1e lambdasensor wordt gebruikt als terugkoppeling op je mengselwaarde, gemeten in de uitlaat. De sensor doet dit door de hoeveelheid zuurstof in de uitlaat te meten. Normaal gesproken zal de mengselwaarde een beetje rond de ideale waarde heen- en weer schommelen. De motor heeft dit niet nodig, maar de kat wel om een goede omzetting van schadelijke stoffen te garanderen. Deze sensor zal nooit herkennen dat de kat niet meer voldoende werkt, omdat deze voor deze kat geplaatst is.

De 2e lambdasensor meet ook de zuurstof in het uitlaatgas, maar dan na de kat, echter na de kat wisselt de mengverhouding niet meer; het zuurstofpercentage blijft constant. Theoretisch is achter de kat de ideale mengverhouding (qua zuurstofwaarde) aanwezig en geeft de lambdasensor de spanning aan die bij lambda = 1 hoort; 0,45 Volt. Deze spanning blijft continu gelijk.
Wanneer de kat versleten raakt, zal het mengsel achter de kat niet voldoende omgezet zijn en zal daardoor een wisselende mengverhouding weergeven. Wanneer deze wisselingen maar groot genoeg zijn (60% versleten kat), zal de ECU een foutcode zetten op de kat. Bij een katloze constructie zal dus de 2e sensor net zo een wisselende mengvehouding meten als de 1e en dus op zeker een foutcode zetten.

Simulatie lijkt me heel moeilijk, omdat meerdere metingen worden verricht om de kat te controleren. Wanneer je je gas loslaat, zal de kat zich gaan vullen met zuurstof (je spuit geen benzine in), hierdoor zal de lambdasensor een constante lage spanning gaan geven. Wanneer bij gasgeven alle zuurstof is opgebruikt, zal de spanning weer de theoretische spanningswaarde halen van 0,45 Volt.

Theoretisch zal dus de 2e lambdasensor een spanning van 0,45 Volt moeten geven, in de praktijk is dit meestal een constante waarde van 0,7 Volt en in enkele gevallen een constante 0,3 Volt. Omgerekend naar mengverhouding is dit spanningsverschil het gevolg van een heeeeeeel erg klein verschil in mengverhouding.

Mijn verhaal is hiermee niet volledig; daarvoor moet ik je ook uitleggen hoe de lambdasensor precies werkt. Als je het verhaal niet begrijpt, ben ik bereid dit alsnog te doen.

Eugene

Schroefdraad is M18x1,5

If it's not blown, it sucks...

)()()sT

Citaat van: KIM op 24-09-2009 19:14:40

De 2e lambdasensor meet ook de zuurstof in het uitlaatgas, maar dan na de kat, echter na de kat wisselt de mengverhouding niet meer; het zuurstofpercentage blijft constant.

Maarre... bij een originele DP zitten beide ingangen van de sondes vóór de kat zoals op de foto te zien is  ???

KIM

Je hebt gedeeltelijk gelijk. Ik had eigenlijk niet naar de foto's gekeken mbt mijn verhaal.
Bij de huidige EOBD auto's zit de 2e sensor altijd achter de kat, vandaar.

Het eerste deel (waarin de 2e sensor zit is echter ook een kat. Meestal is dat een metaalkat die snel moet op kunnen warmen om zodoende zo snel als mogelijk omzetting te laten plaatsvinden van schadelijke uitlaatgassen (CO, HC en NOx).

Het hoe en waarom van deze constructie ontgaat me een beetje, maar een andere reden dan beschreven in mijn vorige berichten is er niet voor het monteren van een 2e lambdasensor.

Heb jij een Europese auto Joost? Ik heb buiten EOBD nooit eerder gehoord van deze constructie bij Europese auto's...

)()()sT

Deze V70 is origineel Nederlands...

thuur

Citaat van: KIM op 24-09-2009 19:14:40
Bij een katloze constructie zal dus de 2e sensor net zo een wisselende mengvehouding meten als de 1e en dus op zeker een foutcode zetten.

Zeer zeker niet. Ik rijd al jaren katloos en ik heb nog nooit een foutcode in mijn ECU gehad.

Theorie en praktijk verschillen nog altijd ;)

Overigens is "na de kat" wel heel erg ruim gesteld. De 2e sonde zit 10cm na het begin van de kat. De rest van de kat is nog een onderarmlengte waar blijkbaar niet naar gekeken hoeft te worden.

Gr 8)

KIM

In dat geval ontgaat me de functie van een 2e sensor volledig  :eusa_think: