slecht in ze achteruit!(versnellingsbak)

Gestart door baskabel4, 27-09-2009 22:28:07

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

baskabel4

Oke,heb wel zoekfunctie gebruikt maar zag even niet zo snel hetzelfde probleem(of ik heb weer niet goed gezocht) ;D

Bij mij volvo 850 t5 met schakelbak krijg ik de versnelling niet meer lekker in ze achteruit,
dat wil zeggen:
niet meer zonder een hoop herrie van tandwielen die elkaar raken,dus een hoop geknars en gerommel >:(
dit heb ik niet met een koude motor,pas als ik een half uur heb gereden ???

Het staat altijd zo vreemd hier voor de deur als ik weer ga inparkeren en je hoort weer een hoop herrie alsof je de koppeling niet gebruikt.
de pedaal trap ik bijna door de bodem heen dus dat kan het niet wezen.

wie weet een goed plan van aanpak voor mij??(ik ben allergies voor prijzen van garages en zeer wantrouwend)
dus alles wat ik een beetje simpel en goedkoop zelf kan oplossen luister ik graag naar...

thuur

Eerst in de 4, dan in de R. Had je makkelijk kunnen vinden door op achteruit op onderwerp te zoeken.


Gr :D

Piere

De geleidebussen van je schakelbediening?
Geeft hetzelfde probleem, eerst slecht in R, dan ook slecht in 1...

Groet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

baskabel4

#3
Citaat van: thuur op 27-09-2009 22:57:07
Eerst in de 4, dan in de R. Had je makkelijk kunnen vinden door op achteruit op onderwerp te zoeken.


Gr :D

ja..dat is een manier om het probleem te omzeilen dan toch??
ik vroeg me af wat het zou kunnnnen zijn en hoe op te lossen....

baskabel4

Citaat van: Piere op 27-09-2009 23:35:53
De geleidebussen van je schakelbediening?
Geeft hetzelfde probleem, eerst slecht in R, dan ook slecht in 1...

Groet!

mmm..dat klinkt als garagewerk.
ergens had ik gehoopt dat jullie een geheim knopje wisten achterop of onder de auto en dat me probleem was opgelost...

Piere

Citaat van: baskabel4 op 28-09-2009 00:10:16
Citaat van: Piere op 27-09-2009 23:35:53
De geleidebussen van je schakelbediening?
Geeft hetzelfde probleem, eerst slecht in R, dan ook slecht in 1...

Groet!

mmm..dat klinkt als garagewerk.
ergens had ik gehoopt dat jullie een geheim knopje wisten achterop of onder de auto en dat me probleem was opgelost...

Is geen garagewerk hoor, kun je gemakkelijk zelf (zo'n 5 minuutjes werk) en die geleidebussen kosten 5 euro ofzo...
Hoeveel km heeft je 850 eigenlyk? Want dat de schakelbussen van een 850 versleten zijn heb'k nog niet veel gehoord...

Groet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

baskabel4

km-stand=322.333

en daar staat ie al een maand of zo op....(dat is weer een ander probleem)
maar dat probleem weet ik nu op te lossen dankzij het forum en een tandwieltje is al onderweg ;D



baskabel4

#7
oke..ben net even naar de garage geweest,
ik vertelde de symptomen en 1 monteur zei meteen: mischien je bakolie vervangen,
en een ander dacht aan versleten koppeling..

symptomen: zwaar intrappen van pedaal
                     slecht in ze achteruit en beetje moeilijk in ze 1
                     bij uitstaande motor schakelt ie wel makkelijk naar alle versnellingen...



oke...koppeling vervangen kost een hoop geld ...dacht ongeveer 600 euro

maar toen las ik ook ergens dit op het forum:

CiteerDe koppeling heb ik 10.000km geleden(laten) vervangen, gaat nu wel veel lichter maar nog steeds is schakelen nog niet echt een pretje, waarschijnlijk is de versnellingsbak na bijna 3 ton een eind heen.

Heb bakolie al vervangen maar van 1 naar 2 gaat zeer hakerig en slechts met slippende koppeling zonder bonk in de versnelling te krijgen, ook gekraak/geschuur in 3 en 4.

Misschien lichtelijk off-topic, heb slechts in één andere 850 met handbak gereden, deze had wel minder kilometers maar hier totaal geen last van.
Herkent iemand deze symptomen?

 



baskabel4

#8
dus vertel ik het nu maar even kort wat ik net in een heel verhaal probeerde te vertellen:

lijken mijn symptomen meer op versnellingsbakproblemen of koppelingsproblemen??


!ik heb nog geen doorslippen gemerkt tijdens het rijden of optrekken
snelheid lijkt evenredig omhoog te gaan als het gasgeven..
ik heb turbo:met andere woorden: als ik het gas indruk schiet je met je rug tegen de leuning en ga je door de geluidsbarriere!!
van meer toeren als vooruit komen heb ik nog niet veel gemerkt...

dus mischien eerst bakolie laten vervangen en die schakelbussen....
en dan kijken of het verbetering geeft??

thuur

http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,11608.15.html

Citaat van: VolvoSpecialist op 28-08-2006 17:19:15
Heren.....dit is toch een bekend probleem !!!!   ;D

De koppelingsplaat schuift moeilijk over de price-as door dat er teveel stijf(geworden) vet op de price-as zit, daardoor blijft de versn.bak meedraaien en gaat moeilijk in de 1 en achteruit.   >:(

Oplossing: versnellingsbak demonteren, de spiebanen van de price-as en van de koppelingsplaat GOED reinigen en ontvetten (gewoon helemaal zuiver maken).

Dan de spiebanen HEEL DUN (bijv. met een kwastje) insmeren met SACHS SPIEBANEN-VET en dan met een poetsdoek afvegen (zo dun mag het er maar opzitten) en alles weer monteren.

Dit is een blijvende 100% oplossing (ik doe dit al jaren zo)   ;D ;D



Gr ???

baskabel4

#10
Citaat van: thuur op 13-10-2009 17:35:31
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,11608.15.html

Citaat van: VolvoSpecialist op 28-08-2006 17:19:15
Heren.....dit is toch een bekend probleem !!!!   ;D

De koppelingsplaat schuift moeilijk over de price-as door dat er teveel stijf(geworden) vet op de price-as zit, daardoor blijft de versn.bak meedraaien en gaat moeilijk in de 1 en achteruit.   >:(

Oplossing: versnellingsbak demonteren, de spiebanen van de price-as en van de koppelingsplaat GOED reinigen en ontvetten (gewoon helemaal zuiver maken).

Dan de spiebanen HEEL DUN (bijv. met een kwastje) insmeren met SACHS SPIEBANEN-VET en dan met een poetsdoek afvegen (zo dun mag het er maar opzitten) en alles weer monteren.

Dit is een blijvende 100% oplossing (ik doe dit al jaren zo)   ;D ;D



Gr

eh..red ik dat in 20 minuten ?

nee...ik zal dit verhaal even  printen en meenemen naar de garage..mischien hebben hun ook wat aan deze volvo-wijsheden!

henry classic v70

Ben heel benieuwd wat daar de kosten van zijn.....
Als de hele bak erachter vandaan moet dan zou je meteen de plaat, drukgroep, druklager en keerring eigenlijk ook moeten vervangen.
Zo'n bak demonteren is een flinke klus en neemt nogal wat tijd in beslag....
600.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
265.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

MartijnHS

Zwaar off-topic uiteraard maar een vrachtwagen kan niet eens zonder kraken in zn achteruit,altijd eerst even in zn 2 of 4 en dan gaat het soepel.

Gr Martijn  ;)