Programma kiezen tijdens het rijden?

Gestart door noknokius, 23-09-2009 10:25:24

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

viking_in_shorts

Onze '97 GLT heeft dat wel altijd gedaan. Ik was zelf meer van de "klein duimpje" methode en remde af op de motor door de pook in de L te trekken. Motor beslist dan zelf welke versnelling hij kan nemen. Alleen idd vlak voor de (ca) 45 km/u even tandje omhoog anders had je 't stuur in je mond ;D

thuur

Citaat van: V70 classic op 25-09-2009 09:16:18
Citaat van: viking_in_shorts op 25-09-2009 09:06:40
Citaat van: V70 classic op 25-09-2009 08:47:24
de automaat is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
als je hem bij 80 in 1 zet loopt de auto gewoon vrij.
dit is wel handig om te weten als je berg af rijdt.
verder sk 6

Volgens mij kiest hij dan toch echt de laagst mogelijke versnelling?

Mijn 99 TDI niet.
opschakelen doet hij tot de gekozen versnelling.
terug schakelen doet hij niet.
je moet dan bij remmen tot de snelheid dusdanig is dat de gekozen versnelling kan worden geschakelt.
tot die tijd doet hij niets op de motor.

Blijft dat de bak is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
Misschien dat andere modellen / bakken wel terug schakelen.
Of zou mijn bak niet goed zijn  :eusa_think:

Ik neem aan dat de motor dan stationair draait?

Geeft het je geen benauwd gevoel dat de assen met 120 km/u ronddraaien en de motor slechts 850 toeren maakt?


Gr :eusa_think:

V70 classic

Citaat van: thuur op 25-09-2009 21:15:35
Citaat van: V70 classic op 25-09-2009 09:16:18
Citaat van: viking_in_shorts op 25-09-2009 09:06:40
Citaat van: V70 classic op 25-09-2009 08:47:24
de automaat is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
als je hem bij 80 in 1 zet loopt de auto gewoon vrij.
dit is wel handig om te weten als je berg af rijdt.
verder sk 6

Volgens mij kiest hij dan toch echt de laagst mogelijke versnelling?

Mijn 99 TDI niet.
opschakelen doet hij tot de gekozen versnelling.
terug schakelen doet hij niet.
je moet dan bij remmen tot de snelheid dusdanig is dat de gekozen versnelling kan worden geschakelt.
tot die tijd doet hij niets op de motor.

Blijft dat de bak is beveiligd tegen verkeerd terug schakelen.
Misschien dat andere modellen / bakken wel terug schakelen.
Of zou mijn bak niet goed zijn  :eusa_think:

Ik neem aan dat de motor dan stationair draait?

Geeft het je geen benauwd gevoel dat de assen met 120 km/u ronddraaien en de motor slechts 850 toeren maakt?


Gr :eusa_think:


Je kunt er van opaan dat ik dit niet probeer.
Ik heb alleen in de alpen mee gemaakt dat ik een versnelling te hoog zat.
Toen bij remmen en een tikje lager toen wilde de motor inderdaad naar stationair.
Maar deze jongen was toenertijd helemaal Fuller gek dus een beetje tussengas is me niet vreemd.

nu even over dat benauwde

Aangenomen dat alles werkt wordt dan de lock up vrijgegeven en de bak schakelt niet.
Dus geen probleem.

In den beginnen van de powershift bakken.
Dit zijn bakken met een slipvrije overbrenging die je onder volle belasting kunt schakelen (dus zonder dat het vermogen van de wielen komt).
Had men een ontwerp fout in deze bak (van John deere).
Als dan de schakeldruk weg viel ging een planetair vrijlopen.
Klinkt niet erg maar door de constructie versnelde deze naar toerentallen dat het gewoon uitelkaar spatte.
Waren leuke reparaties  ;D .
Sinds dien zijn ze veerbelast dus valt hij automatisch in een versnelling en kan er niets stuk.

Moraal v/h verhaal.
Zolang alles goed werkt kun je hem gewoon met 200+ in  1 zetten. :eusa_whistle:
Maar mijn advies doe het niet want je schiet er geen ruk mee op en mocht er een sensor stuk zijn dan ..........  :eusa_shhh:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.