Vomac 2010 verslag van een poolcirkelreis

Gestart door Taranis, 28-09-2009 22:34:37

Vorige topic - Volgende topic

Sbv

Citaat van: Marc O. op 29-09-2009 08:58:22
Er zijn min. 20 aanmeldingen nodig, maar daar komen we alleen met dit forum al zo aan :D
Het is niet alleen vanuit dit forum, maar ook vanuit andere delen van europa. Die 20 worden denk ik wel gehaald.

Ik durf niet te zeggen hoe goed/slecht de wegen begaanbaar zijn. Hedenochtend nog even zitten kijken om dan door te rijden naar de Nordkapp, maar vanuit Lulea is het dan via de snelste route nog een 650 km en dan weer terug. Al met al iets van 4 dagen ofzo incl stopover Nordkapp

Later in het jaar is eea zeker wel sneller te doen. Is een optie, maar dan wordt het geen Vomac, maar een mooie groepsreis.

viking_in_shorts

Zoals het er nu uitziet schuif ik graag bij het convooi aan. Ik heb het stuk al een keer gereden en vanaf hier kan je met 2 chauffeurs in 1 (lange & stevige) rit daarheen. Als iemand voor weinig naar Göteborg wil vliegen met Ryanair kunnen we samen rijden.

viking_in_shorts

Citaat van: Sbv op 29-09-2009 09:41:00
Ik durf niet te zeggen hoe goed/slecht de wegen begaanbaar zijn. Hedenochtend nog even zitten kijken om dan door te rijden naar de Nordkapp, maar vanuit Lulea is het dan via de snelste route nog een 650 km en dan weer terug. Al met al iets van 4 dagen ofzo incl stopover Nordkapp

De wegen zijn erg goed begaanbaar. Als je wat hoger komt ligt er wel was ijs op de weg, maar ook daar wen je aan  :P
Als je eenmaal bij Luleå / Kalix het land insteekt worden de wegen wel wat kleiner, maar zelfs daar is prima te rijden. Ik ben zelf met m'n cabrio de "10" afgereden t/m de grens bij Narvik. Zonder problemen (maar koud was 't wel trouwens)

Sbv

Citaat van: viking_in_shorts op 29-09-2009 09:45:22
Zoals het er nu uitziet schuif ik graag bij het convooi aan. Ik heb het stuk al een keer gereden en vanaf hier kan je met 2 chauffeurs in 1 (lange & stevige) rit daarheen. Als iemand voor weinig naar Göteborg wil vliegen met Ryanair kunnen we samen rijden.
Vanuit waar Tim, vanuit jullie huis naar Lulea ? dat is wel een stevige rit, maar wel te doen lijkt me.
Set goede winterbanden en eventueel sneeuwkettingen mee en tuffen maar

KIM

Kan iemand aangeven welke kosten hiermee gemoeid zijn?
Ik bedoel overnachtingen, overtocht en deelname.
Dan kan ik een beetje een beeld krijgen...

viking_in_shorts

Citaat van: Sbv op 29-09-2009 10:07:06
Vanuit waar Tim, vanuit jullie huis naar Lulea ? dat is wel een stevige rit, maar wel te doen lijkt me.
Set goede winterbanden en eventueel sneeuwkettingen mee en tuffen maar

Er zijn twee wegen hiervandaan:
De "inlandsväg" (=binnenlandsweg) en de snelweg via Stockholm.

De binnenlandsweg is een stuk korter, maar een stuk gevaarlijker -> geen eland-hekken langs de weg en door dorpen waar je vaak niet harder dan 50 mag etc. De snelweg is langer, maar het feit dat je (bijna) geen files hebt maar wel hekken langs de weg (die in mijn geval bijna helemaal leeg was) zorgen ervoor dat je gemiddelde snelheid gelijk is met de snelheid die je op de cruise control aanhoudt.

Sneeuwkettingen is niet nodig, winterbanden wel - ik heb de rit toen gemaakt in begin Feb op gloednieuwe bandjes (frictie, geen dubb-däck) en nergens echte problemen tegen gekomen.

Ik heb over beide ritten (heen en terug) ongeveer 20 uur gedaan, waar de terugrit via de inlands-väg een stuk vermoeiender was dan de heenrit via Stockholm. De terugrit was overigens wel mooier.

viking_in_shorts

Citaat van: KIM op 29-09-2009 10:20:25
Kan iemand aangeven welke kosten hiermee gemoeid zijn?
Ik bedoel overnachtingen, overtocht en deelname.
Dan kan ik een beetje een beeld krijgen...

Reken op een dikke 6000 km vanaf NL. Misschien wel 7000 -> 700 liter benzine voor ca. € 1,20 (huidige prijs)
Verder de overtocht Duitsland -> DK -> Zweden 200 euro (retourtje)

Ik heb toendertijd in een wat duurder hotel gezeten in Kiruna wat me € 150 per nacht heeft gekost, 5 nachten slapen. (=4 in Kiruna, 1 op terugweg)

850 + 200 + 750 = ca. 1800 euro, zonder eten, tochtjes, etc.

Als je hierheen vliegt met Ryanair voor 30 euro vanaf Weeze, gaat er 2000 km en € 200 (boot+brug) vanaf, en dan worden natuurlijk benzine kosten gedeeld. Hotelkamer ben ik niet echt van plan te delen als het niet moet ;)

Taranis

en vanaf hier kan je met 2 chauffeurs in 1 (lange & stevige) rit daarheen.

Tja, die discussie hebben we vorige keer ook al gevoerd ;D
Ik vind het gewoon niet verstandig en onverantwoord. Dan maar een dag langer onderweg...

viking_in_shorts

Als je dat echt onverstandig vindt, dan mag je me uitleggen hoe je in 1 week heen en weer naar Luleå wil rijden. Ik geef toe dat het een lange rit is, 2000 km, maar niet onoverkomelijk. Ik rij zelf -meerdere keren per jaar- ritten van 1000 km in m'n 1tje zonder problemen. Je mag er natuurlijk ook langer over doen, maar dan zou je er eigenlijk minimaal 2 weken voor uit moeten trekken (meteen wat dingen zien onderweg) maar wie heeft daar de tijd voor?

Sbv

Ik denk dat we wat van het onderwerp afdwalen zo.

Ik zou zelf ook geen voorstander zijn van 2000 km op 1 dag, dan liever 2 dagen van 1000 km dan kom je ook nog wat ontspannen aan.
Het is aan een ieder of hij of zij dat wel wel doen.

Enno

Citaat van: Sbv op 29-09-2009 15:25:34
Ik denk dat we wat van het onderwerp afdwalen zo.

Ik zou zelf ook geen voorstander zijn van 2000 km op 1 dag, dan liever 2 dagen van 1000 km dan kom je ook nog wat ontspannen aan.
Het is aan een ieder of hij of zij dat wel wel doen.

Een leuke rit, maar echt makkelijk is het niet in de winter 1000 km per dag te rijden. Realistisch is ergens in de buurt van 3 dagen.

Verder lijkt het mij een leuke expeditie. Maar is mij te vroeg in het jaar.

Marc O.

Citaat van: Sbv op 29-09-2009 09:41:00
Citaat van: Marc O. op 29-09-2009 08:58:22
Er zijn min. 20 aanmeldingen nodig, maar daar komen we alleen met dit forum al zo aan :D
Het is niet alleen vanuit dit forum, maar ook vanuit andere delen van europa. Die 20 worden denk ik wel gehaald.

Da's precies wat ik bedoelde ;)

En 1000km op een dag onder die toch wel zware condities lijkt me ook aan de optimistische kant.
...The Nile isn't just a river in Africa...

KIM

Het lijkt er op dat de vrouw ook wel in is voor deze excercitie. Wellicht kunnen we het iets langer maken dan een week om in alle rust heen en weer te tuffen?
Ik kan nu nog een hele hoop aan dagen regelen, maar rij het liefst wel in een convooi(tje).

Marc O.

Ik vind een week eigenlijk wel lang genoeg. Is ook maar gewoon een tussendoortje en niet een echte vakantie. Althans, voor mij niet. Wil er dus niet al teveel dagen aan besteden.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Sbv

Ik denk dat je ongeveer op een week uitkomt misschien 8 dagen als je verder niets doet.

Dag 1 vertrek Nederland(utrecht voor het gemak) tot ergens zuid zweden(Goteborg)
Dag 2 Ca Goteborg tot iets van Umea

Dag 3 vroeg vertrekken en naar Lulea start VOMAC
Dag 4 en 5 Vomac

Einde dag 5 begin terugreis richting Umea
Dag 6 rijden tot ca Goteborg
Dag 7 thuis

Bovenstaande is een grove schatting denk ik