Vomac 2010 verslag van een poolcirkelreis

Gestart door Taranis, 28-09-2009 22:34:37

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Citaat van: Taranis op 23-11-2009 21:16:19
Psies ;D

Ieder moet lekker doen wat ie zelf wil. Pa heeft 1x in een poging de boot te halen vanaf Jönköping naar Helsingborg de cruise control op 160 gezet, wat resulteerde in het inleveren van z'n rijbewijs. Sindsdien gedraag ik me keurig in Zweden.

Daarom ook mijn tip: niet meer dan snelheid + 30.

Als je normaal met het verkeer meerijdt, zal je zien dat het meestal tussen de 130-140 zit op de snelweg, en ergens tussen de 80 en 95 op 70-wegen.

Hengeveld

Nuttige en praktische info wederom van Viking in shorts. Zijn die snelheden in begin maart ook realistisch op alle E-wegen in Zweden, Noorwegen en Finland?

Maar ach, verder moet iedereen zelf bepalen wat het je waard is om harder te rijden tegenover de pakkans en verhoogd gevaar voor ongelukken. Daar worden we het vast niet over eens. Reden te meer om niet per se in colonne te rijden, maar ontmoetingsplaatsen af te spreken.

viking_in_shorts

http://www.auroraskystation.se/

Noorderlicht station in Abisko. Ben ik langsgereden maar niet gestopt. Mijn foto's van Noorderlicht zijn daar wel in de buurt gemaakt.

@hengeveld: Ik praat alleen over Zweden; weet niets van Noorwegen en Finland, en ja - die snelheden zijn ook realistisch.

Hengeveld

Citaat van: viking_in_shorts op 25-11-2009 00:22:08
@hengeveld: Ik praat alleen over Zweden; weet niets van Noorwegen en Finland, en ja - die snelheden zijn ook realistisch.

Mooi ;D

Pino143

Hengeveld,
Als je nog steeds dezelfde route "heen" wil rijden, dan denk ik dat je nog even iets meer details moet bespreken met Viking.
Ik denk niet dat je ervan uit kan gaan dat je ook met 140kmh naar de Noordkaap kan rijden. En ook langs de kust vanaf de Noordkaap richting het westen kan je die snelheden wel uit je hoofd laten.

Marc O.

Ik denk dat je blij mag zijn als je een gemiddelde snelheid, incl. rustpauzes, haalt van 60km/hr. Dan ga ik er vanuit dat je slecht weer en grotendeels géén snelweg hebt.
...The Nile isn't just a river in Africa...

Pino143

Ja, inderdaad.
Zoals KIM afgelopen zaterdag al zei, de route die ik heb uitgestippeld is al redelijk vol voor de 2 weken die we weg willen zijn. En die is "maar" 5500km lang. Op de snelwegen naar het noorden moet het wel gaan. Maar eenmaal vertrokken uit Lulea richting Noorwegen kan je 140kmh wel vergeten.

Hengeveld

Ik reken op 80-100 exclusief pauzes.

En volgende week heb ik afgesproken in Göteborg met Viking in Shorts.

KIM

Ik denk dat je aardig gas geeft als je op 100 komt gemiddeld met mooi weer.
Ik rijdt wel eens naar zuid frankrijk met voornamelijk tankstops en dan haal ik alleen de 100 gemiddeld, wanneer ik continu met 150 over de autoroute rijdt.

80 is een hele mooie waarde om vanuit te gaan.

viking_in_shorts

Het lijkt mij leuk om een pool op te zetten met gemiddelde snelheden. Nu iedereen één keer z'n mening laten horen (zijn we er daarna ook vanaf) en aan 't eind gewoon verzamelen.

KIM

Ik heb 0 ervaring met snelheid onder winterse omstandigheden. Ik ga het liefst van een slechte situatie uit.
Heb ook geen zin om me helemaal gek te rijden; het moet wel een beetje vakantie blijven.

De route van Hengeveld is mi echt niet een route waar je hoge snelheden gaat halen (en dan doel ik op het stuk in Finland)
Noorwegen zal ook niet vlot verlopen; ik denk als je langs de kust 300 km op een dag rijdt dat je een lange dag hebt gehad.

Marc O.

Ik zit me ook af te vragen of het wel verstandig is om zo'n flink eind door Noorwegen te rijden. Uiteraard zijn de fjorden prachtig om te zien, maar wellicht is het voldoende om alleen het onderste stukje Noorwegen te doen, rond Bergen (ik geloof dat de beide dames daar naartoe wilden).
...The Nile isn't just a river in Africa...

Pino143

Als reactie op het schrijven van Marc van 20:18, hierbij een aangepaste route, waarbij de karavaan vanaf Lulea weer terug afzakt naar het zuiden en dan ergens doorsteekt van Oost-Zweden naar West-Noorwegen (in 2 dagen ofzo). Let aub niet op de plaatsen aangegeven met C en D, want dat was meer ter indicatie hoe ver het was voor de google om een inschattinge te krijgen hoe lang het duurt.

LINK

viking_in_shorts

Volgens mij heeft Taranis al eens het stukje C -> D gereden. Wat was daarvan zijn ervaring?

Taranis

Dat je dat onthouden hebt :) Schitterende afwisselende route, maar toen we er gingen boarden was de weg niet echt schoon. Veel harder dan 60-70 hebben we de laatste 2 uur voor de grens met Noorwegen niet gereden. Tegenaan de oostkust van Zweden was de weg juist keurig schoon, cruise control op 95 km/h 8)
Het stuk in Noorwegen had schitterende hairpins, maar schiet echt voor geen meter op.