Stuurbekrachtiging lek, motor dood. Rara wat is dit?

Gestart door MVeldhuis, 29-09-2009 18:06:01

Vorige topic - Volgende topic

MVeldhuis

Al een paar weken is mijn stuurbekrachtiging lek, er piest een klein straaltje uit de persleiding. Weinig tijd en zin in gehad dus lekker bijvullen en doortuffen.
Gistermiddag toch maar een poging gedaan om de persleiding dicht te krijgen, wil hem starten om te kijken of hij dicht is, motor slaat aan en direct weer af, en hij doet het nooit weer.
Klinkt ook gewoon belabberd bij rondstarten, geen getikker ofzo maar het klinkt ook niet alsof ik kan pochen over de compresie.
Hij stinkt ook naar benzine na hevig rondstarten dus daar ligt het niet aan ;D.

Nu zijn er mijns inziens 2 mogelijke oorzaken:

- per ongeluk iets aangeraakt tijdens reparatie waardoor hij het niet meer doet, denk aan ontsteking oid, lijkt me zeer onwaarschijnlijk aangezien er niets spannends bij de persleiding in de buurt zit.

- Door de wekenlange lekkage en het stug door blijven rijden is het redelijk nat onder de kap, wellicht heeft de tandriem wat olie te verwerken gekregen en is deze versprongen.

Heren medesleutelaars wat is uw visie in deze kwestie? Ik ga nu met het ding aan de gang dus vanavond weet ik meer.

p.s. Het gaat om een 95er 20klepper.

Marc O.

Tja...is de distri-riem nat van de olie dan? Als dat zo is, dan zou het inderdaad zomaar kunnen dat ie een tandje versprongen is. Wel toevallig natuurlijk dat dat net gebeurt nadat je er aan hebt gesleuteld.....
...The Nile isn't just a river in Africa...

Snellebaksteen

Ik denk eerder aan het heel bekende euvel van de 850:
Heb je hem een klein stukje verplaatst om te sleutelen? En tussendoor misschien nog eens heel kort laten draaien? Dan is ie heel gewoon verzopen.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

UserID6342

Idd, als ik je relaas zo lees is tie gewoon verzopen.  Komt vaker voor bij onze roffeltjes hoor, je bent de eerste niet :)

thuur

Controleer voor de zekerheid de riem, ik denk niet dat ie zomaar verspringt van een beetje olie. Ik had er laatst eentje hier waarvan de krukaskeerring (riemzijde) al wat jaren lek was: ondanks de 4 ton snorde het torretje tevreden.

Vooralsnog denk ik dus ook dat je de auto simpelweg verzopen hebt door hem kort te laten draaien.

Gr 8)

MVeldhuis

Mwah, verzopen geloof ik niet in, heb hem gestart, hij sloeg aan en draaide 10 seconden, viel uit en deed nooit meer wat. Daarna is hij ongetwijfeld verzopen door het vele starten maar zal niet de oorzaak zijn.

Maargoed, na 2 uurtjes knooien even een update:

Alles gecontrolleerd, geen losgeschoten slangetjes/stekkertjes/draadjes gevonden.
Kap van de riem eraf: kurkdroog eronder, riemetje staat ook keurig op tijd (aan de hand van de lakstreepjes van de beunhaas die de riem heeft vervangen:P)
Even bougiestekker eraf getrokken en donorbougie erin, even starten>> jezus wat een kutvonk. Verdelerkap eraf, vette rommel erin dus helemaal mooi schoongemaakt en opgeschuurd.
Starten, weer niks. Starten met donorbougie even in de stekker>> mooie vonk, dat is in elk geval goed dus.

Maarja wat dan: Bougies eruit, vreselijk driehoekige vette smerige dingen, zaklampje erbij, gluren in het gat geeft het verwachte uitzicht op de zuigers, helemaal zwart en glimmend van het vocht.

Luchtpistooltje om de benzine weg te blazen (hij was immers verzopen) maar na wat geblaas blijft de zuiger glimmend en vochtig, dus moet het olie zijn wat op de zuigers ligt.

Geprobeerd de boel beetje schoner te maken door het gat vol te gooien met reiniger en met perslucht erachteraan maar dit gaat eigenlijk niet. wel de bougies maar mooi schoon gemaakt en opgeschuurt (heb alleen nog 4 bougies van v40 liggen dus dit durf ik niet aan, ze zijn wat langer).

Weer gestart maar geen resultaat, maar accu is nu ook echt dood dus morgen eerst ergens een lader wegtoveren voor ik verder kan.

thuur

Dus je hebt nu ontvetter in je carter liggen?

Gr :eusa_think:

MVeldhuis

Dat was inderdaad een mogelijkheid, maar het bleef keurig op de zuiger liggen dus mijn zuigerveertjes zijn zo slecht nog niet na 320k  :P

Heb je een beter idee om het daarbinnen enigzins toonbaar te krijgen zonder de kop eraf te gooien dan?

reneetje

Kijk eerst maar eens of ie wel peut krijgt (relais 103 al nagekeken ? ) , door het ventiel op het eind van de injector rail even open te draaien.

Knalt daar de peut uit , dan moet ie idd verzopen zijn, dus gewoon ouderwets op sleep ........ :D , dat zal 'm leren. :eusa_whistle:

_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

MVeldhuis

Citaat van: reneetje op 29-09-2009 22:37:13
Kijk eerst maar eens of ie wel peut krijgt (relais 103 al nagekeken ? ) , door het ventiel op het eind van de injector rail even open te draaien.

Knalt daar de peut uit , dan moet ie idd verzopen zijn, dus gewoon ouderwets op sleep ........ :D , dat zal 'm leren. :eusa_whistle:

Peut krijgt ie wel, heb ik al bekeken. En slepen wou pa ook al, maar dit wil niet zo best met een automaat :(

thuur

Dan met een goede accu en halfgas doorstarten. Kan goed een minuut of wat duren..
Sleutel pas loslaten als de motor zelfstandig loopt.

Gr :-\

Piere

:eusa_think:
Als je start, draait hij dan op normale startsnelheid? Of klinkt het alsof'm veel moeite moet doen?

Wat ik zou doen:
Deze nacht aan de lader hangen, morgen eerst es starten met de bougies eruit (bobbine loskoppelen!), dan alles er terug in, met startkabels starten tot hij iet zegt wat op "JAAAA! IK WIL DRAAIEN" lijkt...
Maar goed, dat was je zelf waarschijnlijk ook al van plan :)

Groet!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

Piere

Citaat van: thuur op 29-09-2009 23:26:26
Dan met een goede accu en halfgas doorstarten. Kan goed een minuut of wat duren..

Gr :-\

Waarom halfgas? Staat de gasklep niet sowieso open bij het starten? (Of heb ik dat nu op die roetmakers?  :eusa_think: )

thuur

Citaat van: Piere op 29-09-2009 23:32:43
Citaat van: thuur op 29-09-2009 23:26:26

Waarom halfgas? Staat de gasklep niet sowieso open bij het starten? (Of heb ik dat nu op die roetmakers?  :eusa_think: )

Een mechanische gasklep gaat niet vanzelf open nee :D

Gr ;)

Piere

Citaat van: thuur op 30-09-2009 00:31:36

Een mechanische gasklep gaat niet vanzelf open nee :D

Gr ;)

Omdat die niet elektronisch wordt aangestuurd, juist...
Stom Piere, stom....

Anyway, al meer nieuws man?