Slecht aanslaan TDI

Gestart door Janzen, 30-09-2009 21:38:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Janzen

Hallo, ik ben nieuw op het forum en heb er al veel goede tips vanaf gehaald.
Maar het probleem met slecht aanslaan kan ik niet goed ontdekken op het forum.

Bij een koude motor slaat hij pas na lang doorstarten aan, zodra de motor warm is, is het geen probleem.  De brandstofpomp is afgesteld bij de dealer. De gloeibougies zijn allemaal goed en ook het gloeirelais is goed, maar ik krijg geen spanning gemeten op de draden naar de gloeibougies (ook bij koude motor).
Zit er nog iets tussen wat het probleem kan veroorzaken?

Pentaforce

#1
De tdi motoren gaan pas gloeien als de temp. onder de 5 graden is.
Om te controleren of het gloeien opzich werkt, kun je de stekker van de koelvloeistof-temperatuursensor los halen en dan het kontakt inschakelen.
Als het goed is gaat dan het voorgloeilampje een tijdje aan.
Je krijgt dan wel een fout melding, maar die verdwijnt later wel weer als hij weer vast zit en je langer dan 2 minuten gereden hebt.
Er zit nog een dikke zekering ongeveer naast het ruitensproeier reservoir, die corrodeert wel eens.
Met het op tijd zetten van brandstofpompen door dealer heb ik slechte ervaringen,
bij latere controle door Bosch-specialisten bleken ze er veel naast te zitten.
Een te late inspuiting geeft slechte koudstart en zwarte rook bij doortrekken.

Cesar

Hoe start je de auto? Ik was verbaasd dat het instructieboekje aangeeft om bij diesels het gaspedaal half in te trappen en dan te starten. Ik startte altijd zonder gas te geven. Wellicht helpt het iets, ook al gaat het bij mij op beide manieren prima...

Janzen

Bedankt voor jullie reactie, na het afstellen van de brandstofpomp bij de dealer, werd het starten wel beter, maar niet goed.  Bij het doortrekken, geeft hij inderdaad behoorlijk rook.  (EGR slang is al los)
Ik had inderdaad niet bedacht  dat het gloeisysteem pas in werking treedt bij 5 graden en lager, ik zal even verder testen en zonodig weer de pomp dynamisch laten afstellen.

jan piet

Citaat van: Janzen op 30-09-2009 23:00:18
Bedankt voor jullie reactie, na het afstellen van de brandstofpomp bij de dealer, werd het starten wel beter, maar niet goed.  Bij het doortrekken, geeft hij inderdaad behoorlijk rook.  (EGR slang is al los)
Ik had inderdaad niet bedacht  dat het gloeisysteem pas in werking treedt bij 5 graden en lager, ik zal even verder testen en zonodig weer de pomp dynamisch laten afstellen.
Als jij rook krijgt bij een afgekoppelde EGR denk ik dat je timing tóch nog niet helemaal lekker is...... ( of je verstuivers zouden op hun laatste poten moeten lopen, maar da;s een zeldzaamheid) Heb je wel het volle vermoegen zoals je gewend bent / was, loopt ie wat 'rauwer'? Ook dat zijn zaken die wijzen op afstelling van je pomp.
Gr,JP

ebl

Citaat van: jan piet op 01-10-2009 11:40:00
Citaat van: Janzen op 30-09-2009 23:00:18
Bedankt voor jullie reactie, na het afstellen van de brandstofpomp bij de dealer, werd het starten wel beter, maar niet goed.  Bij het doortrekken, geeft hij inderdaad behoorlijk rook.  (EGR slang is al los)
Ik had inderdaad niet bedacht  dat het gloeisysteem pas in werking treedt bij 5 graden en lager, ik zal even verder testen en zonodig weer de pomp dynamisch laten afstellen.
Als jij rook krijgt bij een afgekoppelde EGR denk ik dat je timing tóch nog niet helemaal lekker is...... ( of je verstuivers zouden op hun laatste poten moeten lopen, maar da;s een zeldzaamheid) Heb je wel het volle vermoegen zoals je gewend bent / was, loopt ie wat 'rauwer'? Ook dat zijn zaken die wijzen op afstelling van je pomp.
Gr,JP

Mijn auto wou ook erg slecht starten met koude motor, warm geen probleem. ook rookte die behoorlijk zowel bij start/vollast. Motor tikte ook heel erg.

Probleem was een "Zeldzaamheid"   ;D. 3 verstuivers druppelden, 1 gaf een pisstraaltje en de laatste deed het nog redelijk. Alle 5 laten reviseren. Auto start weer soepel en rijd ook weer fijn.

Hoop niet dat dit ook jouw probleem is.


In God we Trust. In Volvo we Drive...

toppertje

Citaat van: ebl op 01-10-2009 20:34:56
Citaat van: jan piet op 01-10-2009 11:40:00
Citaat van: Janzen op 30-09-2009 23:00:18
Bedankt voor jullie reactie, na het afstellen van de brandstofpomp bij de dealer, werd het starten wel beter, maar niet goed.  Bij het doortrekken, geeft hij inderdaad behoorlijk rook.  (EGR slang is al los)
Ik had inderdaad niet bedacht  dat het gloeisysteem pas in werking treedt bij 5 graden en lager, ik zal even verder testen en zonodig weer de pomp dynamisch laten afstellen.
Als jij rook krijgt bij een afgekoppelde EGR denk ik dat je timing tóch nog niet helemaal lekker is...... ( of je verstuivers zouden op hun laatste poten moeten lopen, maar da;s een zeldzaamheid) Heb je wel het volle vermoegen zoals je gewend bent / was, loopt ie wat 'rauwer'? Ook dat zijn zaken die wijzen op afstelling van je pomp.
Gr,JP

Mijn auto wou ook erg slecht starten met koude motor, warm geen probleem. ook rookte die behoorlijk zowel bij start/vollast. Motor tikte ook heel erg.

Probleem was een "Zeldzaamheid"   ;D. 3 verstuivers druppelden, 1 gaf een pisstraaltje en de laatste deed het nog redelijk. Alle 5 laten reviseren. Auto start weer soepel en rijd ook weer fijn.

Hoop niet dat dit ook jouw probleem is.




mag ik vragen wat dat reviseren gekost heeft?

Pentaforce

Hallo,

Bij welke km stand was dat met die verstuivers?

ebl

Diagnose,Demonteren, Testen, reviseren, monteren totaal €950,- :eusa_whistle:

Kilometerstand 505000. (tandwiel van teller net vervangen:-) )  :eusa_dance:

In God we Trust. In Volvo we Drive...

toppertje

Citaat van: ebl op 02-10-2009 11:43:57
Diagnose,Demonteren, Testen, reviseren, monteren totaal €950,- :eusa_whistle:

Kilometerstand 505000. (tandwiel van teller net vervangen:-) )  :eusa_dance:

zo dan!
dat is geen kattepis!

Pentaforce

Heb eens van een monteur gehoord dat auto's gemiddeld 50 km per uur rijden.
Dat betekent dus dat jouw verstuivers ruim 10000 uur gedraaid hebben.
Dat is zeker geen kattepis, ze mogen dan echt op zijn.

franknadine

ook onze roffel starte s'morgens slecht pas niet 15 seconden doorstarten ofzo. . . of naar specialist geweest en hij deed het weer prima. . .!!

(nu kan ik een hele dag starten , maar slaat nog niet aan)