Lambdasensorvraag

Gestart door Alien850, 03-10-2009 18:04:35

Vorige topic - Volgende topic

Alien850

Een paar maanden geleden heb ik de beslissing genomen mijn 850 2,5 10V uit 95 toch te houden en niet meer uit te kijken naar een V70R.  Gevolg was natuurlijk dat ik enkele aanslepende problemen moet oplossen bij de 850 en dan met name het stationairprobleem samen met het (licht) schokkerig gedrag bij constante snelheid aanhouden en bij lastwissels (wegrijden en schakelen).
Na vervanging van ontsteking (vorig jaar), 2 weken geleden nog nieuwe bougies en bobijn, gasklep gereinigd, stappenmotor verschillende keren doorweekt met remreiniger en nachtje laten staan, uitmeten TPS toen de gasklep toch gedemonteerd was (geen hickups tijdens de meting), toch maar eens besloten de lambdasensor te vervangen. (Andere themostaat en tempvoeler liggen ook al klaar wegens handig te wisselen door lek in warmtewisselaar)  Service limit van een lambdasonde ligt toch op 160k km.  Mijne heeft iets boven de 300k km dus kon het geen kwaad deze preventief te wisselen.
Het slechtste resultaat dat ik kon bekomen was geen verandering in rijgedrag dacht ik.  Daar was ik dus blijkbaar fout.  Na wisselen en ECU-reset (minuutje stationair laten draaien) viel het stationair tijdens de testrit terug naar 500 toeren, accelereerde de wagen pas naar behoren nadat ik boven 2000a2500 toeren uitkwam, hield hij in en nog van dat leuks.  Lambdalampje op het dashboard brandde trouwens niet.  Na de testrit dus maar snel de oude teruggeplaatst en de problemen waren van de baan.  Ik heb zelfs de indruk dat hij iets beter rijdt...
Nu heeft de vorige eigenaar (Volvo-monteur) de connector naar de sensor gewoon afgeknipt en met kabelschoentjes de verbinding gemaakt, die heb ik ook maar vernieuwd.
Echter ben ik niet helemaal zeker of ik de sensor dus correct heb aangesloten aangezien er geen originele connector meer aanwezig is.  Volgens lambdasensor.co.uk heb ik de correcte vervangsensor:    Volvonr: 9207999 -> NTK-nr:OTA4N-5B1: een titaniumsensor dus (heeft een output van 1 tot 5V itt zirkoon van 0 to 1V), ziet er iets anders uit dan de originele Volvosensor (welke ook een NTK is trouwens) maar de tip is hetzelfde.  De bedradingskleuren zijn ook iets anders.  Ipv een rode draad naast wit, zwart en geel is er een grijze aanwezig.  Dus nam ik aan dat deze dezelfde functie had als die rode.  Tss grijs en wit meet ik ook een weerstand van 4,9 Ohm dus dat moeten wel de heateraansluitingen zijn.

Maar na een hele uitleg een simpele vraag: voor alle zekerheid, heeft iemand een fotootje of schema van de volgorde van de kabels in de originele connector van de 2,5 10V (20V is een zirkoonsensor dacht ik)?  Of een verklaring voor wat hier gebeurd is?  Ik weet trouwens dat er een grote kans is dat de sonde defect is als ik ze effectief verkeerd heb aangesloten.  Maar ik wil het gewoon zeker weten  :)  Leergeld is soms duur...  Sleutelen moet maar zo leuk niet zijn  ;D

Misha

Klopt, herkenbaar.
De truuk is om toch gewoon door te blijven rijden, het wordt telkens beter en na een week loopt ie prima.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

razorx

Citaat van: Misha op 03-10-2009 18:13:01
Klopt, herkenbaar.
De truuk is om toch gewoon door te blijven rijden, het wordt telkens beter en na een week loopt ie prima.

Kan dit alleen maar bevestigen.

Als de lambdasonde fout was aangesloten, dan had het lambda lichtje (dat voor alle milieudelicten dient) allang gebrand.

Alien850

Aha, dan toch maar ff doorbijten...  Alleszins bedankt voor de reacties!
De motor liep wel veel ronder met de nieuwe sonde ondanks de nukken, dus heb ik er wel een goed oog in dan :)