Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

Broabander

Ja heb even wat meer info over die M3 opgezocht, is inderdaad een mooi dingetje! Schakelt aan bij 2 sec contact aan en uit bij 5+ seconden contact uit. Hoe zit dat trouwens bij onze contactsloten? Want die gaan natuurlijk aan bij sleutel op stand 2, even de brandstofpomp een seconde of 2-3 geven en afwachten (doe ik tenminste altijd) en pc start alvast op? -> starten = uit -> aan, krijgt hij dan geen klap ondanks de M3?

Michel; inspiratie nodig? http://www.mp3car.com/show-off-your-project/150219-2005-dodge-magnum-_-galaxy-tab-install.html

Let vooral op de kleur van het dash ;D

Nee maar er moet zeker wel iets leuks van te maken zijn volgens mij! Ben je al verder met slopen inmiddels?

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

mehn

Zolang je accu maar goed is is dat geen probleem. De M3 geeft constante spanning door aan de PC, niet de geschakelde plus.

Dus: je zet contact aan om de brandstofpomp te laten draaien, de M3 wacht heel even en begint dan de PC op te starten. Je start door (of zet het contact uit), de M3 constateert dat en blijft de constante spanning doorgeven tot het moment dat de contactspanning 5 seconden weg is en dan gaan de PC in de slaapstand. Als je het contact dus niet te lang uitzet blijft de PC gewoon opstarten.

Als je accu bijna leeg is kan het natuurlijk zo zijn dat de spanning tijdens het starten zó laag wordt dat de M3 er niet meer voor kan zorgen dat de PC kan blijven opstarten.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Broabander

Okee dus als hij eens zou blijven hangen met starten dan (als het binnen 5 seconden is) is dat in principe geen probleem. Mooi!

Heb nu even Centrafuse op m'n gewone PC op 800x600 draaien, even kijken hoe dat werkt. So far so good, vind het goed te doen (veel knopjes maar daar wen ik wel aan) al kan ik bluetooth, GPS en radio natuurlijk niet testen ;)

EDIT: Knikkert er wel 2x uit bij het importeren van audio. De eerste keer misschien wel logisch (op 2%, 130gb aan spul (oeps, hele computer)), 2e keer 1 cd op 99%
EDIT2: Hing mijn ouwe iPod Video toevallig aan de PC en Centrafuse herkende hem gelijk en kon al afspelen zowat voordat de PC hem herkend had.

Broabander

Het 'projectje' (voor zover je het al zo kan noemen) van mij gaat sowieso iets langer duren ivm mijn vakantie (zowel kosten als tijd), eerst in April wat noodzakelijk onderhoud doen en daarna komt het vakantiegeld er alweer aan ;D

Ik heb vandaag wel veel info gezocht mbt. touchscreens en ga bij het samenstellen toch zeker kijken of ik een setje van 3M met een Capacitive Touch (zegmaar, iPhone-achtige bediening, via electrische geleiding) kan krijgen. Kosten zijn in principe <€100, en voegt wel heel veel gebruiksgemak toe. Opties zijn dan ofwel ombouwen van Resistive (drukken, nagel of 'pennetje') naar Capacitive Touch ofwel een non-touch schermpje ombouwen naar Cap. Touch, waarvan dat laatste uiteraard het goedkoopste is!

Edit: balen dat 3M (volgens mij ivm lage afzet) al dat soort dingen geschrapt heeft en alleen nog maar 15+ inch capacitive heeft. Dan kom je dus bij zoiets uit: http://www.display-touch.com/touch-screens/7-pct-touch-kit/prod_3.html en da's weer prijzig.

razorx

@Broabander: Ik werd ook onrustig van het teveel aan ook nog eens verkeerd geplaatste Centrafuse knopjes.
Om die reden heb ik de skin.xml file aangapast. Zodanig dat ik altijd direct bij de belangrijkste functies kan. Die heb ik allen onderaan gezet.
Ik heb bij een schermresolutie van 800 * 600 de bovenste 480 gereserveerd voor radio, multimedia, navigatie e.t.c.
De resterende 120 onderin is voor de knopjes. Als je niet schrikt van het bewerken van een vrij grote xml file kan je zelf de looks en het gedrag van CF sterk verbeteren.
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,36569.msg1100157.html#msg1100157

Ik heb bij CF ook gemerkt dat het gebruik van de CF mixer en equalizer tot instabiliteit kan lijden. Uitzetten in de CF opties.
Met een goed opgezet audio heb je in mijn ogen oren geen equalizer nodig.

Broabander

Ik heb je topic nog eens doorgelezen maar man, wat een tovenaar ben jij met zowel de hardware als de software! In essentie weet ik meestal waar je het over hebt, maar qua praktische kant zit ik met m'n oren te klapperen ;D Met name wat je allemaal schrijft mbt het booten vanaf de USB en programmeren en allerlei scripts en code hier en daar, gaat het mij iets/een stuk boven de pet. Daarom weet ik niet of USB voor mij the way to go is en of ik dat uberhaupt werkend ga krijgen, of dat ik toch beter even de nooit gebruikte USB CD/DVDspeler/brander van mijn vriendin kaap, ofwel XPe of Windows embedded standard 7 op een schijfje knikker via mijn gewone PC en die op een snelle HD installeer. Dan heb ik toch de benefits van een afgeslankte stabiele versie van Windows, maar niet het (voor mij onmogelijke) softwarewerk.

razorx

Als ik dat meteen de eerste keer had gedaan had ik mezelf een groot plezier gedaan.  ;D
Ik moet wel zeggen dat Centrafuse in die tijd nog geen feest was.

Farnell heeft overigens nog maar 7 Silabs USB radio's over. Er is een opvolger, maar ik weet niet of die door de nieuwe CF ondersteunt wordt.
Ik gebruik 3.5

-edit- ik bedoelde een gewone XP of 7 installatie

pwassink

Citaat van: Broabander op 17-03-2012 21:27:08
Ik heb je topic nog eens doorgelezen maar man, wat een tovenaar ben jij met zowel de hardware als de software! In essentie weet ik meestal waar je het over hebt, maar qua praktische kant zit ik met m'n oren te klapperen ;D Met name wat je allemaal schrijft mbt het booten vanaf de USB en programmeren en allerlei scripts en code hier en daar, gaat het mij iets/een stuk boven de pet. Daarom weet ik niet of USB voor mij the way to go is en of ik dat uberhaupt werkend ga krijgen, of dat ik toch beter even de nooit gebruikte USB CD/DVDspeler/brander van mijn vriendin kaap, ofwel XPe of Windows embedded standard 7 op een schijfje knikker via mijn gewone PC en die op een snelle HD installeer. Dan heb ik toch de benefits van een afgeslankte stabiele versie van Windows, maar niet het (voor mij onmogelijke) softwarewerk.

Ga es een poosje met Xp Embedded spelen en maak eens een aantal "maatwerk" images voor een bepaald ding, bijvoorbeeld een thinclient, kom je er al heel rap achter dat t maken van alleen dat image al bijna een levenswerk op zich wordt ..   :angel:
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

Broabander

Citaat van: razorx op 17-03-2012 21:33:04

Farnell heeft overigens nog maar 7 Silabs USB radio's over. Er is een opvolger, maar ik weet niet of die door de nieuwe CF ondersteunt wordt.
Ik gebruik 3.5

Ik heb al wel meerdere dingen over de Visteon HD Zoom gelezen (HDZ300) die voor $25-$40 op eBay staan en waar dan nog een kabel bij moet van nog zo'n bedrag, of je moet zelf wat klussen.

En die heeft sowieso wel Centrafuse ondersteuning:

http://www.rush2112.net/mkportal/modules/oscommerce/product_info.php?products_id=44

Ebay linkje van zo'n tuner:

http://www.ebay.com/sch/i.html/?_nkw=visteon%20hd&redirect=mobile

razorx

Klopt Peter, ik las even over het woord embedded heen. Installeer een XP of een 7 en slank hem af.
Een embedded image maken is leuk als je dagelijks software voor kassa's maakt, maar zo even tussendoor is geen feest.
Makkelijkste SSD HD, even een CD rom er aan hangen installeren en opschonen. Je kan ook met NLite aan de gang, maar ik houd liever grip op het strippen. een XP met .net 3.5 en VC 2008 redt het prima met 65MB memory usage;)

-edit- tekst leesbaar gemaakt. ;)
-edit2- Een huidig Atom quad core gebaseerd systeem heeft ook wat meer performance reserve. Dus de noodzaak voor opschonen is wat minder geworden.
Al is een schoon minimaal systeem natuurlijk het mooist, De kunst is te weten welke services je niet nodig hebt. Evenzeer voor de opstart items.
Schoon je te "goed" op kan je ook met een langzamer systeem eindigen.

Stabiliteit heb ik voor de twee machines die ik in gebruik heb niet over te klagen. Bij mij wordt alles qua aan-uit automatisch geregeld. maar het zou toch netter zijn een aan uit knopje toe te voegen op een blind paneeltje. Je weet maar nooit. Harde reset of zo.

The Demon

BREAK

Sorry hoor maar ik ben volledig de weg kwijt in dit topic, kan het zijn dat ik een cursus cavia's moet volgen?

Nee hoor, lekker bezig Yits ik volg het met veel belangstelling al gaan sommige dingen boven mijn pet(je).

"Voorrralll Doorrrrrgaannn"!!!!!

Groet,
The Demon.

Broabander

Oh dan zou het gewoon een 16-30GB SSD (prijsverschil is toch bijna niks, €35-45) moeten worden met gewone XP of 7 worden. En dan voor films, muziek en andere niet-essentiele applicaties die niet op de SSD gaan een HDD van 500GB. Want ik kan voor €100 ook wel 60GB SSD krijgen maar loop dan toch wel tegen een schijfruimtegebrek aan. Ook handig; ik heb nog een externe HDD behuizing liggen van een 500gb HDD die ik onlangs heb ingebouwd in mijn vaste PC (enkel mijn filmcollectie, nog 600mb vrije ruimte :eusa_wall: ) dus dan kan ik hem uit de carpc bouwen, en in die behuizing zodat ik eventueel nog wat vanaf mijn home-pc erbij kan zetten of af halen en niet aan de slag hoef met CD's etc (Wifi thuisnetwerk delen werkt niet, auto staat 2-300m van huis).

Jammer is dat NLite zo te zien niet werkt icm W7, alleen VLite e-ven-tu-eel. Zonder garanties. En Tiny W7 schijnt niet zo goed te zijn als TinyXP

Dus dan kijk je eerder naar XP als OS maar ik lees wel veel over dat die mini-ITX borden juist goed werken icm W7.

Dat zelf strippen waar je het over hebt, is zeker een kwestie van code? ;D

TOHCIM

Mocht er iemand van de carputer freaks nog een Silab FM USB radio zoeken, ik heb nog een complete liggen van ADS Tech.
Stuur maar PM
1999 VOLVO V70 2.5D AT coral red 428 bj. 1999. Nieuw gekocht.
520 000 Km 0,216 verstuivers, chiptuning (Total loss 07/2017)

2011 VOLVO V70 D5-205 GEARTRONIC MOMENTUM 105 000 Km

razorx

Lang niet van me laten horen in dit topic.
Het Intel Atom quad core gebaseerde systeem draait nog steeds als een reiger. De AMD geode machine van Saskis is niet zo'n feest. Last van warmte in de zomer en wat meer gezeur. Advies: houd het op Intel Atom, snel en koel. Ik wilde ook wat te veel met moederbord en versterker in dezelfde behuizing. ;)

Om voor de lol eens wat anders te proberen heb ik een Android telefoon besteld met GPS, FM radio etc etc. Android is nu volwassen genoeg voor gebruik en niet onbelangrijk, iGO Amigo (navigatie) werkt op de Samsungs, dus zou het moeten doen op iedere ARM gebaseerde Android machine. De tijd zal leren of dat waar is.

Bij Android 4 heb je onderin in de system bar vier virtuele knoppen. Die wil ik aanpassen zodat je zoals gewend van mij met één knop direct naar je gewenste applicatie kan, inplaats van dat je door ik weet niet hoeveel menu's moet. Nog geen idee hoe, maar moet uit te komen zijn als dit niet hard gecodeerd is in Android 4. Tips zijn welkom.

Grote voordeel is veel minder gedoe qua inbouw en bedrading.
Nadeel is t.o.v. de Centrafuse oplossing in mijn auto dat ieder pakket zijn eigen gebruikersinterface heeft. Oogt net wat minder elegant. Ook valt de geluidskwaliteit van dit mobiele spul af te wachten. De kosten zijn dramatisch lager. Voor de testrun heb ik uit China een telefoontje besteld voor 125,- euro incl. verzenden. Alles erop en er aan. Ik verwacht hier geen wonderen van, maar kan goedkoop voor een "proof of concept" aan de gang.

Boemeltje

Leuke ontwikkeling, blijf ik even volgen! :eusa_clap: