Carputer Car-PC. Project van scratch ;)

Gestart door razorx, 06-10-2009 01:19:37

Vorige topic - Volgende topic

martijn.

Citaat van: razorx op 11-12-2012 20:10:38
Citaat van: Broabander op 11-12-2012 17:52:33
Als je de Navigon software gebruikt niet :P ben de hele zomervakantie in frankrijk, italie en duitsland geen meter verkeerd gereden namelijk.
Het inderdaad verstandig echte navigatie software te gebruiken. Die cloud rommel redt het niet vergeleken met echte navigatie software. Bovendien hoor je, vind ik, niet van internet afhankelijk te zijn. Voor Android is iGO een prima optie.
Heb inmiddels voor wat tests een Parrot Asteroid besteld.
http://www.androidworld.nl/78640/parrot-asteroid-auto-radio-met-android-en-internet/

De look is erg Volvo compatible. De internet gebaseerde navigatie zal ik niet gebruiken.
Rest mij het leuke klusje iGO te installeren met die resolutie en met gebruik van het "draaiknopje".

Wordt het niets, gaat hij weer in de verkoop.

-edit- wat gebruiksgemak gaat niets boven mijn eerste carputer. Niets gehannes met menu's, alles direct en altijd beschikbaar.
ik heb sinds dit weekend ook de parrot asteroid in de auto zitten. Ik heb hem geüpdatet naar 1.6.0 en hij is al diverse keren vastgelopen :eusa_wall:
Ik heb hem via een verloop aangesloten aan de 4x100w c70 versterker. Maar hij zoemt verschrikkelijk.

Heb al diverse dingen geprobeerd maar bij blijft zoemen over de speakers.
Ik hoop dat parrot snel met een goede update komt.

razorx

De single DIN Parrot Asteroid is inmiddels binnen.
Ik ben thuis wat aan het droogtesten.

Je kan je afvragen of een Linux gebaseerd systeem dus Apple (ok freebds who cares) of Android een echte Carputer is. Natuurlijk is het een computer, maar de beschikbaarheid van goede software voor dit doel is veel beperkter. In principe wil je alles. Of je het gebruikt of nodig hebt is een andere vraag.

Een reverse camera voor achteruitrijden zal even een uitzoek kwestie worden. Zeker gezien de maximale lengte van een USB kabel.
Een hub halverwege vind ik genoei.

Voor de rest werkt het apparaat goed. Ik heb alle software verwijderd die Parrot nodig vond. Ik wil geen 3G radio of navigatie. Ik wil niet dat Google weet waar ik rijd, ik wil geen navigatie uitval als ik in de Himalaya zit, ik wil geen euro's spenderen aan internetradio en ik wil geen belachelijke roaming kosten. Oh ja ik wil ook geen volledige onbeschikbaarheid van alles als er geen internet is. Welke gek was zo ondoordacht vooruitstrevend? Dit kan alleen bedacht zijn door een volledig verziekte kantoorcavia die ooit van de Cloud gehoord heeft. Eveneens door een cavia bedacht. Net als het non woord app. Applicatie is fatsoenlijk Nederlands. App past nog net binnen het brein van een cavia.
;D Ok ik denk dat ik mijn statement wel gemaakt heb.

Met een schoon apparaat echte navigatie software geïnstallerd: Een gepatchte Navigon voor Asteroid.  Vraag mij niet om de bron. ;)

Werkt prima en goed te bedienen met het draaiknopje. Spraakherkenning werkt helaas nog niet. Voor de rest is het een erg leuk apparaat. Handmatig dimbaar scherm, Bluetooth telefonie met meegeleverde dubbele microfoon werkt fantastisch.

Hoe het in de praktijk werkt zal de praktijk leren.
De dubbeldins opvolger die veel meer kan is helaas nog niet op de markt.
Voor beide apparaten geldt dat de looks extreem Volvo compatible zijn.

-edit- Pics ook intern volgen snel. Kastje heeft overigens halve diepte.

Arnie82

En..? Hoe staat het met de Asteroid? Lijkt me wel een fraai ding... Ben ook wel benieuwd hoe het staat in een Volvo dash :eusa_whistle:
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

razorx

Citaat van: Arnie82 op 27-12-2012 10:08:32
En..? Hoe staat het met de Asteroid? Lijkt me wel een fraai ding... Ben ook wel benieuwd hoe het staat in een Volvo dash :eusa_whistle:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,25665.msg1312932.html#msg1312932
;)

Arnie82

Cool... :eusa_clap: werkt die Navigon nog een beetje?
Kan me voorstellen dat het schermpje toch wel wat klein is voor Navi doeleinden maar ik kan me hierin vergissen...

Destijds ook zitten twijfelen tussen de Asteroid en mijn huidige Alpine... (cde-w235bt) Misschien toch een foute keus gemaakt?
'08 V50 2.0D / Summum / Electric Silver 477 / VolvoTune(d) / Dynaudio / RTI / 17" Freja dark grey

razorx

De schermruimte houdt met Navigon niet over. Navigon wil te veel overbodige zaken tonen.
Nu luister ik meer naar de navigatie dan dat ik kijk, maar toch.

Ik denk dat je met die Alpine helemaal niet verkeerd zit. Het is maar wat je wilt.

Arnie82

Die Alpine is een prima ding... Net als de Asteroid komt het BT deel van Parrot en dat werkt dus top!
Ook de Tuner is van goede kwaliteit en verder heeft hij alles wat ik "nodig" heb.

Gebruik nu de iPhone als navi... (met Sygic) en dat geeft een extra houder op het dash... En daar begint het te kriebelen. ;D

razorx

Alweer een tijdje terug dat ik wat gepost heb in dit topic.

Ik wil alleen wat gedachten kwijt.
Ik blijf een goed werkende carputer prettiger vinden dat wat dan ook.
Inmiddels is mijn project qua hardware gedateerd. Het werkt allemaal prima tot en met de radio en de achteruitrijcamera. Blijft ook zitten in Nrfh die inmiddels van mijn vrouw is.

Er kriebelt toch wat bij mij en mijn R. Niets mis met de SC900 nog wat. Klinkt fantastisch en samen met de GROM unit kan ik leuk handsfree bellen of muziek afspelen. Oogt compatibel met een 15 jaar oude auto maar ik wil meer qua comfort zonder op de geluidskwaliteit in te leveren.

Een mini PC die je in de dubbeldins behuizing kwijt kan is zo gevonden. Denk hierbij aan de Intel NUC reeks.

Draait als een reiger.

Hiermee zou je samen met een HDMI touchscreen wat leuks kunnen maken. SSD disk, Windows 8 en eehh een compatibele USB FM radio zien te vinden. Geluidskwaliteit is bij Intel moederborden geen punt. Een USB FM radio die een beetje leuk te interfacen is met b.v. Centrafuse als Front End wel.

Dat was de eerste gedachte, nu het volgende:
Navigatiesoftware. Op de PC is er qua navigatie niet veel beschikbaar. Er is een illegale en niet officiële iGO voor de PC in omloop. Maar je wilt actueel zijn en niet afhankelijk van de goodwill van hackers of al dan niet beschikbare illegale kaarten die misschien werken op jouw systeem.

Wat dan?
Ik denk Android. Voor dit systeem is genoeg offline navigatiesoftware beschikbaar. Na wat tests blijkt voor mij Tom Tom de duidelijke winnaar.
De voordelen: Android draait op een energiezuinige processor die normaal geen fan nodig heeft. Stiller en een onderhoudspunt minder. Het volgende voordeel is de sterk gereduceerde kosten. Een moederbordje zal zo'n 50 euro kosten er is inmiddels veel leuks beschikbaar, 7 inch hdmi Touch screen mag niet meer dan een euro of 130 kosten. OK met inbouwframe 200,-.

Begint leuk en lijkt betaalbaarder te worden. Maar ik ben er nog niet.

De vraagposten:
-Standaard front end. Zeg maar de bediening, die moet er uniform uit zien, welke functie je ook gebruikt.
-USB FM radio. Is die er voor Android en is die eventueel command line aanstuurbaar vanwege de eerste wens.
-Geluidskwaliteit. Het moet geen verslechtering worden.
-En dan nog een leuke, het powermanagement. De gemiddelde Android bare bone zal het simpelweg niet snappen als je motor afslaat bij het wegrijden. Heb wel wat ideetjes hierover voor een oplossing.

Zo, dit waren even wat gedachten over de car PC van de toekomst met alle gemenigheden. FM radio en een standaard gebruikersinterface voor alles zullen denk ik het gemeenst blijken. Ik weet niet of ik met dit project begin. Als ik dit doe maak ik een nieuw topic aan omdat het over een volledig ander platform gaat.

De belangrijkste verandering is dat afmetingen geen punt meer zijn. Of je op Windows 8 of Android wit draaien. Kleine moederborden zijn beschikbaar.

-edit- Naatst FM radio zijn Bluetooth en WiFi  ook een must.

Broabander

Ha, interessante kost! :eusa_clap:

Het PC project met de 850 destijds niet echt mee doorgegaan ivm krappe portemonnee en aardig kostenplaatje, maar loop met de Ibiza erg tegen de beperkingen van een 10 jaar oud navigatiesysteem met bijbehorende kaarten aan. Een snel (gelijk gebruiksklaar) apps-based systeem dat geupgrade kan worden met nieuwe (snellere) componenten is wel ideaal, alleen dan is het de moeite van het kiezen tussen vrijwel volledig customizable Windows en afhankelijk Android, waar je afhankelijk bent van apps die anderen maken. En de hardware ondersteuning, de FM, audioaansturing en de GPS inderdaad. Er zal qua front-end vast wel iets gemaakt zijn, aangezien er redelijk wat mensen met een omgebouwde tablet rondrijden.

EX: 1995 Volvo 854 2.5 10V LPG

Eindstand (07-03-2013): 650.000

Nu: '04 VW Polo 1.4 Aut.

Arnie82

Android lijkt me prima... Maar waarom dan geen Asteroid smart? Zit je uiteindelijk qua kosten toch al vlot op en dan zit alles al voorgegoten voor "in-car" use...

UserID6342

Citaat van: razorx op 27-08-2013 01:18:00
-edit- Naatst FM radio zijn Bluetooth en WiFi  ook een must.
Denk een mogelijkheid voor USB ook wel :) ipv die antieke cd's te laden iedere keer :) :)

KIM

Heb je Navigon wel eens bekeken?
Ik heb TomTom en Navigon naast elkaar gedraaid en mijn mening is dat TomTom, zeker grafisch gezien, niet kan tippen aan Navigon.
Enige voordeel van TomTom is de iets meer open structuur van hun programma.

razorx

@Broabander: Je wilt de totale kosten van mijn vorige project niet weten. ;) Inclusief alle miskopen en zo.
Een leuk Front End voor carputer gebruik van Android is "Car home ultra", lijkt een beetje op Centrafuse.

@Arnie82: Een Asteroid smart is zeker een goede en mooie keuze. Tom Tom of wat dan ook laat zich daarop installeren. Het knutselplezier vervalt dan wel.

@Dirk: Uiteraard moet muziek via USB of Bluetooth afspeelbaar zijn. Gelukkig is dat met Android geen punt.

@Kornelis: Navigon is ook een leuke, was ik vergeten.

Android is een duidelijke keuze. Rest dan nog de keuze tussen een Asteroid smart. Een kleine 500 euro of iets zelf bouwen.
Als ik, ik denk nu even hardop, de kosten van zelfbouw bekijk:
Moederbordje met processor, wat extra geheugen: 75,-
Touchscreen met inbouwframe: 200,-
Slimme power supply: 25,-
Kastje voor het moederbord en wat stekers en verloopmateriaal: 50,-

Zit je toch al snel op 350,-
Hier komt nog een USB hubje en een niet te vinden USB FM radio bij.

Kortom: Leuk geprobeerd Yits, maar Arnie82 heeft gelijk.

mehn

Ik weet het niet meer eerlijk gezegd.

Op zich ben ik tevreden met wat ik heb (al wordt het erg warm zonder fan) maar het moet beter kunnen vind ik.

Ik heb zitten denken aan een 7" tablet met Android of Windows 8.
De vraag is alleen wat de GPS doet en hoe ik al mijn muziek erop krijg ;D Zal waarschijnlijk toch met een externe schijf moeten en dan streamen ofzo...
En dan moet het natuurlijk wel kunnen multitasken  :eusa_think:

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

razorx

GPS is op beide systemen geen punt. Gedraagt zich als serieel USB device net als je VAG-KKL kabel.
Ik gebruik mijn telefoon als muziek opslag, aar wat is er tegen een USB stickje?

Het zijn inderdaad reeksen keuzes die je moet maken en elkaar soms beïnvloeden.
Ik heb de knoop doorgehakt. Nrfh blijft met de CarPC draaien tot één van tweeën er bij neervalt. ;)

Na veel getwijfel net een Asteroid Smart besteld. Ik heb nu in totaal drie carputers gebouwd, waarvan twee exit.
Vind het wel mooi zo.